چه زمان سگ‌ها سرما می‌خورند؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ این مسئله برای دامپزشکان عجیب نیست که عموم مردم بر این باورند سگ‌ها سرما را بهتر تحمل می‌کنند. با اینکه سگ‌ها پوشش مویی دارند، اما در سرمای سوزان هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد. آنها به اندازه انسان‌ها به سرمای هوا حساس هستند. اگر دمای هوا از 10 درجه سانتی‌گراد کمتر شود، سگ‌های کوچک تا متوسط احساس سرما خواهند کرد. سگ‌های بزرگتر تا دمای 4 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند. در هر دمایی که شما احساس سرما می‌کنید سگ نیز آنرا حس خواهد کرد.

همیشه باید اطلاعات کاملی از نوع نژاد سگ خود داشته باشید. نژادهای کمی هستند که طاقت سرما و برف زیاد را دارند. این سگ‌ها برای مناطقی با آب و هوای سرد پرورش داده می‌شوند. پوشش آنها قدرت این را دارد که سرما و رطوبت را ازخود عبور ندهد، و بدنشان را بهتر عایق‌بندی می‌کند. سگ‌هایی با پوشش دولایه نسبت به سگ‌هایی با پوشش یک لایه گرم‌تر می‌مانند، چراکه دارای پوشش زیرین هستند. توله سگ‌ها و سگ‌های پیر نسبت به سگ‌های بالغ حساس‌ترند. اگر دمای هوا به 6- درجه رسید نباید به سگ اجازه دهید که در محیط باز بماند، زیرا این دما می‌تواند باعث بروز سرمازدگی و آسیب‌های پنجه شود.

آیا سگ‌ها در شب احساس سرما می‌کنند؟

سگ‌هایی که شب را در فضای باز هستند، شب وحشتناکی را می‌گذرانند. آنها در تمام شب احساس سرما کرده و می‌لرزند. اگر شما احساس می‌کنید دمای هوا پایین است، عاقلانست که سگ خود را برای خوابیدن به فضای بسته‌ای ببرید. رها کردن سگ در بیرون از خانه برای خوابیدن کاری بسیار بی‌رحمانه بوده و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد، مخصوصاً اگر از نژادهایی باشد که قابلیت تحمل سرما را ندارند. اگر سگ مدت زیادی در دمای پایین بیرون رها شود می‌تواند به هیپوترمی دچار شود.

نژادهای سگی که برای آب و هوای سرد مناسب هستند

اگر در اقلیمی زندگی می‌کنید که در بیشتر طول سال سرمای شدیدی دارد، پس باید سگی را نگهداری کنید که با آب و هوای سرد سازگاری دارد. با این کار از بروز بیماری در زمستان و هزینه‌های آن جلوگیری خواهید کرد. در ادامه با نژادهایی آشنا می‌شوید که نسبت به بقیه نژادها راحت‌تر زمستان را می‌گذرانند.

سگ آکیتا اینو (Akita Inu)

سگ آلاسکن مالاموت (Alaskan Malamute)

سگ برنس مانتن (Bernese Mountain Dog)

سگ گریت پیرنیز (Great Pyrenees)

سگ ساموید (Samoyed)

سگ هاسکی سیبریایی (Siberian Husky)

سگ تیبتان ماستیف (Tibetan Mastiff)

سگ چاو چاو (Chow Chow)

سگ چساپیک بای رتریور (Chesapeake Bay Retriever)

سگ بوویر دس فلندرس (Bouvier des Flandres)

سگ بردر کولی (Bearded Collie)

سگ تریر روسی (Black Russian Terrier)

سگ انگلیش شیپداگ (Old English Sheepdog)

سگ گریتر سوئیس مانتن (Greater Swiss Mountain Dog)

سگ شیبا اینو (Shiba Inu)

سگ اسکیموی آمریکایی (American Eskimo Dog)

مراقبت‌های سگ در زمستان

با اینکه سگ‌ها پوشش مویی دارند اما برای حفاظت در برابر سرمای شدید به آنها کمکی نخواهد کرد. هرگز برای مدت طولانی سگ را در هوای آزاد نگه ندارید. توله سگ‌ها و سگ‌های پیر در هوای خیلی سرد اجازه بیرون رفتن نداشته باشند چراکه تحمل کمی دارند. لانه سگ باید گرم، خشک و دور از وزش باد سرد باشد. مطمئن شوید که سگ زیراندازی گرم و عایق داشته باشد. از راه بردن سگ روی برف، گل و لای یا آب بپرهیزید، چراکه ممکن است به پای سگ آسیب برساند. درصورت امکان راهپیمایی را کوتاه کرده، یا برای جلوگیری از نفوذ برف و یخ به پنجه سگ از کفش‌های مخصوص استفاده کنید. اگر کفش مخصوص سگ ندارید از دستکش و جوراب‌های بچگانه استفاده کنید. باید به سگ کمک کنید تا به کفش یا جورابش عادت کند (از همان ابتدای تولگی)، زیرا برخی از سگ‌ها علاقه‌ای به پوشیدن آنها ندارند.

پوشش سگ را مرتب بیارایید تا سالم و مناسب بماند. پوشش سگ‌های موبلند کثیف شده و گره می‌خورد، که باعث می‌شود از قدرت عایق بودن آن کم شود. بنابراین با آراستن منظم سگ مطمئن شوید که پوشش برای محافظت سگ مناسب است. سگ در زمستان به 10% غذای بیشتری نسبت به بقیه فصل‌ها نیاز دارد. مصرف کالری بیشتر به آنها انرژی بیشتری می‌دهد که برای گرم نگه داشتنشان لازم است. گرچه سگ‌هایی که درون خانه نگهداری می‌شوند نیازی به غذای بیشتر ندارند. برای هر تغییری در رژیم غذایی سگ با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا افزایش بی‌رویه غذا باعث بروز مشکلات اضافه وزن و چاقی می‌شود.

همچنین آب تازه و تمیز در اختیار سگ قرار دهید. فکر نکنید که یخ و برف جایگزین مناسبی برای آب می‌باشد. ژاکت، کلاه و جوراب‌های مخصوص سگ می‌توانند برای حفظ او از سرما مناسب باشند. در برابر سرمای شدید از سگ خود محافظت کنید مخصوصاً نژادهای کوچک، موکوتاه یا نژادهایی که برای اقلیم سرد پرورش نیافته‌اند.

گردآوری و ترجمه: مهسا احمدزاده