آیا مصرف شیر پاستوریزه خطرناک است؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اخیراً در برنامه‌ای تلویزیونی ادعایی مبنی بر مسموم بودن شیرها به سم آفلاتوکسین عنوان شده است که این سوال را برای تمام جامعه به‌وجود آورده است که آیا مصرف شیرهای پاستوریزه خطرناک است یا خیر؟! حال بهتر است که اول بدانیم آفلاتوکسین چیست؟

آفلاتوکسین سمی است که بر اثر برخی کپک‌ها به‌وجود می‌آید، کپک‌هایی که غلات و آجیل‌هایی را که در معرض رطوبت و گرما قرار دارند آلوده می‌کنند. حال اگر تغذیه دام نامناسب بوده و از نان، غلات و علوفه کپک‌زده مصرف کند این سم به شیر نیز منتقل خواهد شد. وجود این سم در شیر تنها در کشور ایران رخ نمی‌دهد بلکه در تمام دنیا شیرها حاوی مقداری آفلاتوکسین هستند و اگر این مقدار بیشتر از حد استاندارد باشد خطرآفرین است. ازین‌رو هر کشوری استانداری را برای خود مشخص کرده است و استاندارد مشخص شده توسط کشور ما نیز نسبت به بسیاری از کشورها در حد مطلوبی است.

باتوجه به این توضیحات شیری که از دامداری وارد یک کارخانه لبنیات می‌شود باید درصد مجازی از آفلاتوکسین را دارا باشد و اگر از حد مجاز بیشتر باشد توسط کارخانه برگشت داده می‌شود. بنابراین نمی‌توان به مردم گفت که شیر مصرف نکنند! چراکه شیر در همه‌جای دنیا حاوی مقداری ازین سم است، اما می‌توان این درخواست را داشت که کارخانه‌ها حتماً میزان آفلاتوکسین موجود در شیر را اندازه‌گیری کرده و تضمین دهند که از میزان مجاز بالاتر نرود.

باتوجه به اینکه تست سنجش میزان آفلاتوکسین موجود در شیر گران‌قیمت است، هر تولیدکننده‌ای (مخصوصاً تولیدکننده‌های شیرهای فله) به انجام آن تن نمی‌دهد. در تحقیقاتی که طی 7 سال گذشته انجام شده است مشخص شد که آفلاتوکسین موجود در شیر برخی از شهرها میزان بالاتری از حد مجاز را داشته و در فصول سرد سال این میزان بالاتر می‌رود.

بیشتر بدانیم:
شیرهای پاستوریزه سمی، حقیقت یا شایعه؟

آیا راه‌حل عدم مصرف شیر است؟

از آنجایی که سرانه مصرف لبنیات در ایران بسیار پایین‌تر از سرانه مصرف جهانی است و این کاهش مصرف لبنیات به افزایش عوارضی چون پوکی استخوان کمک می‌کند، پیشنهاد می‌شود که به کارخانجات معتبر لبنیات اعتماد کرده و تنها از برندهای معتبر و شناخته شده مصرف کنیم، نه اینکه شیر را بطور کامل از چرخه غذایی‌مان حذف کنیم. بسیاری از این کارخانجات دامداری داشته و از صفر را صد تولید را برعهده دارند. دقت کنید باتوجه به اینکه سم آفلاتوکسین با جوشاندن هم ازبین نمی‌رود بنابراین مصرف شیرهای فله‌ای که از مراکز نامشخص تهیه می‌شوند می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

در آخر باید این خواهش را عنوان کرد: «لطفاً اجازه ندهید نان کپک بزند، نان‌های کپک‌زده را با روش‌‎های صحیح معدوم کنید (بسوزانید)» باتوجه به اینکه کپک‌های مولد آفلاتوکسین به مقدار زیاد در آجیل‌های مانده و کهنه نیز وجود دارد از مصرف آنها نیز خودداری کنید.