نور سالن‌های مرغداری‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تصویری که می‌بینید، یکی از اتاق‌های دانشگاه Saskatchewan را نشان می‌دهد که پژوهشگران، مرغ‌های گوشتی را، به منظور برآورد تأثیر نور آبی روی بهبود رشد مرغ‌ها، در آنجا پرورش می‌دهند.

در سراسر کشور، پژوهشگران کوشش می‌کنند تا پی ببرند چه نوری روی رشد مرغ‌ها، توان باروری آنها، و تندرستی و آسودگی آنها تأثیر بهتری می‌گذارد.

اکنون مهم‌ترین نکاتی را که پژوهشگران با آنها برخورد کرده‌اند برای شما بازگو می‌کنم.

دانشگاه Saskatchewan

سفید، آبی و سبز

مرغ‌ها، بیش از انسان، به طول موج نور حساس هستند. آنها حتی نور UV ماورای بنفش (ultraviolent) را احساس می‌کنند. با این که پژوهش‌های بسیاری درباره نوردهی با نور ماورای بنفش انجام گرفته است، اما هنوز هم چراغ‌های (مونوکروماتیک monochromatic) در مرکز توجه مرغداران قرار دارد که اکنون نوع LED آن نیز قابل دسترسی است.

چند پژوهش در زمینه نور LED به انجام رسیده است، اما بنابر نظر خانم Lardner-Schwean Karen استاد علوم طیور در دانشگاه Saskatchewan، یافته‌های گزارش این پژوهش‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند. چنان که در چند پژوهش نشان داده شده است که نور آبی سبب رشد بهتر مرغ‌ها، و کارآیی بالاتر خوراک می‌شود، اما دیگر پژوهش‌ها نشان از تأثیر مثبت بالاتر نور زرد و حتی نور سفید روی پارامترهای تولید دارند.

 Franco Bruna دانشجوی دکترا که زیر نظارت خانم پرفسور Lardner کار می‌کند، در سه آزمایش بزرگ، هر کدام با بیش از 20هزار مرغ گوشتی، تأثیر نورهای آبی، سفید و سبز را از نخستین روز تا 35 روزگی، روی رشد، بهره بردن از خوراک (FCR)، مقدار خوردن خوراک، و تلفات این گله‌ها را اندازه‌گیری کرده، و پی برده است که تلفات میان گله‌های زیر آزمایش، بسیار اندک بوده است.

خانم پرفسور Lardner می‌گوید: «با این شمار بالا از مرغ‌ها در این آزمایش، جالب است که تأثیری از کارآیی رنگ گوناگون نورها روی عوامل تولید، در گله‌هایی که به خوبی مدیریت می‌شوند، دیده نشد، مگر روی رفتار مرغ‌ها».

خانم پرفسور Lardner می‌افزاید: ما همیشه گمان می‌کردیم که نور آبی رنگ مرغ‌ها را آرامتر می‌سازد، و مطمئناً درست هم بود. مرغ‌ها در زیر نور آبی استرس کمتری داشتند و کمتر می‌ترسیدند. اکنون Franco می‌کوشد پی ببرد که چرا نور آبی روی رفتار مرغ‌ها اثر مثبت می‌گذارد؟

بیشتر بدانیم:
آنچه که باید درباره لرزش نور سالن مرغداری بدانید
برنامه نوری در مرغداری
تأثیر رنگ نور بر رشد مرغ‌های گوشتی

طیف نور قرمز و تولیدمثل طیور

8 سال پیش، Bedecarrats Gregoy پژوهشگر دانشگاه گالپ (کانادا) انجام آزمایشی برای برآورد تأثیر نور در تولیدمثل مرغ‌ها را آغاز کرد با این هدف که پی ببرد که نور چگونه روی برانگیختن مغز مرغ‌ها اثر می‌گذارد. بر اساس برخی از بررسی‌های پیشین خود او برایش روشن بود که آن اندازه که گیرنده‌های تصویری مغز نقش واسطه در فعال کردن باروری دارند، چشم‌های مرغ‌ها ندارند.

در پژوهشی که انجام می‌داد، آقای Bedecarrats گونه‌ای از نژاد نابینای مرغ را، که به آنها Joe Smokey می‌گویند، برای آزمودن طیف نور قرمز در آنها به کار برد. پژوهشگران پی بردند که نور قرمز بسیار آسان‌تر، از بافت‌های جمجمه می‌گذرد و گیرنده‌های تصویری مغز را فعال می‌کند. پی بردن به این موضوع، نقطه آغازین برای این پژوهشگران بود.

در آن هنگام، آقای Bedecarrats گفت که تقاضای واقعی برای سیستم‌های نوردهی نوین پدید خواهد آمد. چنین بود که بازار ناگهان با عرضه‌ی انواع سیستم‌های نوردهی روبرو شد که بسیاری از آنها حتی برای مرغداری طراحی نشده بودند. آقای Bedecarrats برای این که سیستم نوردهی مناسب سالن‌های مرغداری تهیه کند همکاری نزدیکی با شرکت پخش وسایل الکتریکی Thies آغاز کرد و سرانجام یک راه‌حل مناسب به دست آورد که آن را اگریلوکس (Agrilux) نام نهاد.

وی می‌گوید: «پندار عاقلانه‌ای که مرا به این کار واداشت این بود که می‌خواستم مقدار طیف رنگ قرمز را در تابش لامپ‌های LED افزون کنم تا در سالن‌های مرغ تخمگذار و مادر، به تحریک تولیدمثل کمک کند، به اندازه‌ای که تولید تخم‌مرغ را بالا ببرد و پس از این که این نور را در سالن‌های مرغداری آزمایش کردیم دیدیم که توانسته‌ایم ثابت کنیم که طیف رنگ قرمز تولیدمثل را برمی‌انگیزد».

نتیجه آزمایش این پژوهشگر، همراه با نتایجی که دیگران به دست آورده بودند، نشان داد که لامپ‌هایی که 60% رنگ قرمز دارند می‌توانند تولید تخم‌مرغ را بالا ببرند، و لامپ‌هایی که 60% نور سبز دارند می‌توانند رشد مرغ‌های گوشتی را افزایش دهند.

نکات تازه درباره نور سالن‌های مرغداری‌ها (بخش دوم)