آنفلوانزای خوکی به ایران راه یافت

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از دنیای حیوانات؛ پس از گسترش جهانی بیماری آنفلوانزای خوکی، اکنون به ایران راه یافته و طبق آمار وزارت بهداشت مبتلایان در کشور- بیش از ۱۴۵ نفر- ودر شرایطی می‌باشد که تاکنون هیچ مورد مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری گزارش نشده است.

بااینکه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تاکنون ۸۷هزار و ۹۶۵ مورد از آنفلوانزای نوع A در آمریکای لاتین شناخته شده که ۷۰۷ نفر از مبتلایان جان باخته‌اند. در مدیترانه شرقی نیز ۸۹۰ مورد ابتلا به این بیماری و یک مورد مرگ، در اروپا ۱۶هزار ۵۵۶ مورد ابتلا و ۳۴ مورد مرگ، آسیای جنوب شرقی ۷هزار و ۳۵۸ مورد ابتلا و ۴۴ مورد مرگ، استرالیا ۲۱هزار و ۵۷۷ مورد ابتلا و ۳۰ مورد مرگ ثبت شده است که جمعاً ۱۳۴هزار و ۵۰۳ مورد ابتلا و ۸۱۶ مورد مرگ در دنیا گزارش شده است.

باتوجه به اعلام وزارت بهداشت بیشتر مبتلایان در کشور از سفر حج به کشور بازگشته‌اند. این وزارتخانه باتوجه به این که این بیماری علاوه بر عمره‌گزاران در مسافران بازگشته از کشورهای سنگاپور، مالزی، تایلند و آمریکا نیز دیده شده است، از هموطنان درخواست کرد تا درصورت امکان سفرهای غیرضروری خود را به تاخیر بیندازند.

مدارس نیز کانون گسترش این بیماری می‌باشند و باتوجه به اینکه بازگشایی مدارس در فصل سرد سال و از مهر آغاز می‌شود احتمال شیوع در بین کودکان بسیار بالاست و اقداماتی در آموزش و پرورش انجام شده که درصورت گسترش این بیماری مدارس به مدت یک هفته تعطیل گردند.

بیشتر بدانیم:
آنفلانزای طیور (Avian Influenza)

طبق تحقیقات، ویروس آنفلوانزای خوکی ۲۰۰۹، به آمانتادین و یا ریمانتادین مقاوم است. به‌طور کلی میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری کمتر از یک درصد است، مرگ و میر در افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند ناراحتی قلبی، کلیوی و مزمن ریوی داشته‌اند، شایع‌تر است. همان‌گونه که قبلاً نیز گفته شد درمان‌های حمایتی مانند کنترل آب و الکترولیت‌ها کمک بسزایی به بهبود بیماری خواهد کرد.

با این‌حال در فصل پاییز ویروس آنفلوانزا بیشتر شیوع و بروز پیدا می‌کند.

این باور وجود دارد که حجاج در گسترش و شیوع آنفلوانزای خوکی نقش دارند. حقیقت اینست که تماس از طریق بوسیدن و انتقال تنفسی یکی از راه‌های موثر گسترش این ویروس می‌باشد که باتوجه به رسوم موجود هریک از حجاج می‌توانند صدها نفر را در معرض ابتلا به بیماری قرار دهند.

علائم آنفلوانزای خوکی

علائم شدید این بیماری در افراد بالغ می‌تواند شامل تب بالا و ناگهانی که بیش از ۳ روز طول بکشد، درد عضلانی، تنگی نفس، عطسه و سرفه، مشکلات تنفسی، درد یا احساس فشار در قفسه سینه، سرگیجه ناگهانی، گیجی، استفراغ شدید یا مداوم و بهبود علائم آنفلوانزا سپس بازگشت ناگهانی این بیماری می‌تواند باشد.

اشخاصی که ضعف ایمنی بدن دارند همچون دیابتی‌ها، افراد بیمار قلبی و عروقی، زنان باردار، اطفال زیر ۲ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می‌باشند.

در کودکان نشانه‌هایی چون دیستریس تنفسی (تنفس کند یا دشوار)، تیره یا کبود شدن پوست، عدم نوشیدن مایعات به میزان کافی، استفراغ شدید یا مداوم، اختلال سطح هوشیاری، عدم تمایل به بازی کردن یا عدم تمایل به آغوش والدین و بهبود علائم آنفلوانزا در ابتدا و عود ناگهانی تب و سرفه شدید می‌تواند از علائم بیماری آنفلوانزای سویه جدید باشد.

واکسن آنفلونزای خوکی و پرندگان در ایران درحال ساخت است.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی ابراز کرد: به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی، واکسن‌ انسانی بیماری آنفلونزای فراگیر مانند آنفلونزای خوکی و پرندگان در ایران ساخته خواهد شد.