تب حیوانات خانگی در ایران؛ برآورد هزینه‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از خبرآنلاین؛ با این‌که به سرپرستی گرفتن حیوانات همیشه یکی از بحث‌های مهم طرفداران حقوق حیوانات بوده و هست و خرید و فروش حیوانات را عاملی برای استفاده سودجویان و وادار کردن حیوانات به توله‌کشی می‌دانند، هنوز هم حیوانات زیادی برای سرگرمی آدم‌ها پرورش یافته و به‌فروش می‌رسند.

سگ نژاد پامرین خرسی یکی از گرانترین نژادهای سگ است که قیمتی بین چهار تا ۳۰ میلیون دارد. بسته به وزن و اندازه آنها قیمت‌های متفاوتی دارند و هرچه کوچک‌تر و کم وزن‌تر باشند، گران‌تر هستند.

الهه صالحی: بیشتر ما داشتن حیوان خانگی را با جوجه‌های رنگی زمان بچگی تجربه کرده‌ایم. جوجه‌های ارزان قیمتی که هزینه دیگری به جز قیمت خریدشان نداشتند و البته اغلب هم زود می‌مردند.

زندگی انسان در کنار حیوانات از ابتدا بهم گره خورده است اما با گذشت زمان و حتی با اینکه شکل زندگی‌ها تغییر کرده و فضای زندگی کوچک‌تر شده، هنوز هم حیوانات اهلی و حتی غیر اهلی جایگاه خودشان را ازدست نداده و به زندگی و خانه انسان‌ها نزدیک‌تر شده‌اند و این عشق انسان‌ها به حیوانات و علاقه به همزیستی در کنار آنها باعث رونق فراوان بازار رنگ‌ووارنگ فروش حیوانات با انواع گوناگون و قیمت‌های متنوع شده است.

محبوب‌ترین حیوانات خانگی، سگ و گربه و پستانداران کوچک

سگ

نژادهای سگ بی‌شمار هستند. از شناخته‌شده‌ترین نژادهای سگ می‌توان به بولداگ، هاسکی، شتیزو، تریر، گلدن، لابرادور، باکسر، ژرمن شپرد، چاو چاو، پامرین و... نام برد که در بین خانواده‌های ایرانی جای خودشان را باز کرده و محبوب شده‌اند.

جدول زیر قیمت حدودی چند نژاد سگ که در ایران محبوب هستند، را نشان می‌دهد

هاسکی از یک میلیون به بالا
گلدن از ۵ میلیون به بالا
پیت بول از یک میلیون و پانصد به بالا
دالمیشن از یک میلیون و هشتصد به بالا
گریت دین از دو میلیون و پانصد به بالا
باکسر از سه میلیون به بالا
مالینویز از دو میلیون به بالا
دوبرمن از دو میلیون به بالا
ژرمن شپرد از سه میلیون به بالا

گربه

پرطرفدارترین و معروف‌ترین نژادهای گربه نیز پرشین، اسکاتیش، بریتیش، سیامی، هیمالین و فلت هستند که اسکاتیش گران‌ترین گربه بوده و تا حداکثر ۵میلیون تومان قیمت دارد.

همستر و خرگوش

انواع همستر و خرگوش نیز در بازار موجود هستند که بیشتر مورد علاقه کودکان بوده و جزو حیوانات کم دردسرتر محسوب می‌شوند. خرگوش‌ها باتوجه به نژاد قیمت‌های مختلفی دارند و از ۳۰هزار تومان برای خرگوش‌های معمولی و مینیاتوری به بالا تا حداکثر ۵۰۰هزار تومان برای نژاد لوپ هلندی قیمت دارند.

آریا یکی از فروشندگان عمده همستر در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «همستر یکی از بی‌دردسرترین حیوانات خانگی بوده و نسبت به سگ و گربه و پرنده، سر و صدا و خرج زیادی ندارد و حیوان آپارتمانی مناسبی است؛ نژادهای مختلف همستر روسی، سوری و کینگ و کمپل هستند که در این بین نژاد کمپل بهترین و گران‌ترین نژاد می‌باشد که تا ۲۵۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت بقیه نژادها از ۱۰هزار تومان به بالا است.»

لوازم جانبی موردنیاز حیوانات خانگی

«شیوا» که صاحب دو سگ است می‌گوید: «بیشتر هزینه‌ی سگ‌ها، برای غذای خشک ماهیانه آنهاست که هر بسته ۱۵ کیلویی آن تا یک‌میلیون تومان و هر بسته غذای تشویقی هم تا ۵۰‌هزار تومان قیمت دارد. البته اگر نیاز به دکتر و اسکن هم باشد، هزینه هربار آن تا ۲۰۰هزار تومان رقم می‌خورد. سایر هزینه‌های پزشکی مانند هزینه عقیم‌سازی و یا هزینه مربی برای تربیت سگ‌ها هم یک تا دو میلیون تومان می‌باشد.»

او در ادامه می‌گوید: «البته برخی به‌شکلی افراطی برای حیواناتشان هزینه می‌کنند؛ مثلا برای لباس، کرم کف دست و پا، اسباب‌بازی‌های گران و یا کفش‌های زمستانی هزینه زیادی پرداخت می‌کنند، که جزو هزینه‌های ضروری حیوانات نیستند.»

جالب است بدانید که قیمت هر دست لباس برای سگ‌ها تا حدود ۲۰۰هزار تومان و هر چهار جفت کفش تا ۱۰۰هزار تومان و بالاتر و کرم و شامپو هم از ۶۰ تا ۱۰۰هزار تومان می‌باشد.

لوازم جانبی گربه و سگ نسبتاً شبیه بهم هستند. هرچند که گربه برای دستشویی رفتن به خاک گربه و ظرف دستشویی خاصی نیازمند است که هزینه‌ای جداگانه دارد.

در نتیجه علاقمندی ایرانی‌ها به حیوانات خانگی؛ تهیه غذای خانگی برای سگ و گربه‌ها هم یکی از مشاغلی است که امروزه به وجود آمده است.

یکی از تولیدکنندگان این غذاها می‌گوید: «غذای تولیدی ما، مناسب برای افرادی است که می‌خواهند از سلامت و کیفیت غذایی که به سگ یا گربه خود می‌دهند مطمئن باشند. ما دستور این غذاها را با مشورت با چندین دامپزشک تهیه کرده‌ایم تا تمام پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن این حیوانات را فراهم کند.»

گفتنی است در منوی این غذاها انواع مختلفی به‌چشم می‌خورد که از کیلویی شش‌هزار تومان که با سبزیجات و استخوان مرغ تهیه می‌شود تا کیلویی ۳۶هزار تومان که از گوشت گوساله تهیه می‌شود، متفاوت می‌باشد.

هزینه‌های مختلف حیوانات خانگی:

  سگ گربه
جای خواب شروع از ۱۵۰هزار تومان از ۱۰۰هزار تومان
وان حمام/ دستشویی ۵۰هزار تومان از ۱۰۰هزار تومان
باکس حمل ۳۰۰هزار تومان از ۸۰هزار تومان
ظرف غذا ۴۰هزار تومان به بالا -
مکمل غذایی از ۳۰هزار تومان -
غذای خشک از کیلویی ۲۰هزار تومان به بالا  

نگهداری جغد شاخدار در خانه

زمانی کبوتر، قناری و مرغ‌عشق محبوب‌ترین پرندگان خانگی در  ایران بودند. اما کم‌کم با گذشت زمان، طوطی و انواع عروس هلندی نیز جایگاه خوبی پیدا کرده و تبدیل به محبوب‌ترین پرندگان در صفحات خرید و فروش آنلاین یا بازارهای واقعی شده‌اند.

امیر یکی از فروشندگان پرندگان زینتی می‌گوید: «طوطی‌ها و عروس‌های هلندی نژادهای مختلفی دارند که از پانصدهزار تومان تا دومیلیون قیمت دارند و این اختلاف قیمت به جنسیت، سخنگو بودن، نژاد و سن آنها بستگی دارد.»

شاه طوطی شروع قیمت از ۶۰۰هزار تومان
عروس آلبینو هر جفت ۹۰۰هزار تومان
فنچ هر جفت ۳۰۰هزار تومان
کوتوله آبی جفتی ۳۵۰هزار تومان
مرغ مینا شروع از ۴۰۰هزار تومان
فنچ لپ سیاه شروع قیمت از جفتی ۴۵۰هزار تومان
طاووس چهارمیلیون تومان
وایت فیس جفتی یک‌میلیون و صدهزار تومان
طوطی ملنگو دومیلیون به بالا
شکیلا قرمز جفتی یک‌میلیون

محسن که پرورش‌دهنده پرندگان است می‌گوید: «هزینه نگهداری پرندگان نسبت به سایر حیوانات کمتر بوده و اگر کسی بخواهد خیلی اشرافی برای پرنده خود هزینه کند، تنها باید هزینه قفسش را که از ۵۰هزار تومان تا ۵۰۰هزار تومان است، ظرف آب و غذا که حدود ۳۰هزار تومان و هزینه غذای خشک (یا سرلاک) که بین ۲۰ تا ۶۰هزار تومان است را پرداخت کند. البته اگر بخواهد از سلامت دائمی پرنده نیز مطمئن باشد، دامپزشکی و واکسن هم به این هزینه‌ها اضافه می‌شود.»

اما از خرید و فروش پرندگان متداول که بگذریم، پرنده‌ای که روزی نماد نحسی بود و کسی فکرش را نمی‌کرد که به پرنده‌ای خانگی تبدیل شود، جغد است؛ با وجود خطراتی که این پرنده برای انسان ایجاد می‌کند و شرایط خاص زندگی‌اش که حتماً باید در طبیعت سر کند، همچنان طرفداران خودش را دارد.

جغدهایی که به‌طور غیرقانونی در ایران خرید و فروش می‌شوند، جغدهای مینیاتوری، شاخدار و جغد سفید هستند. که به ترتیب قیمت این نژادها از ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان، ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان و ۷۰۰ تا یک‌میلیون و دویست‌هزار تومان می‌باشد. البته اگر کسی تمایل به نگهداری انواع دیگری مانند جغد سفید مینیاتوری داشته باشد باید تا ۵میلیون برای خرید آن هزینه کند.

همه این هزینه‌ها برای جغدها درحالی است که ساعت بیداری و فعالیت، نیاز به فضای زیاد، گوشتخوار و شکارچی بودن جغد نگهداری آن را در خانه تبدیل به کاری بسیار سخت و حتی خطرناک می‌کند اما با این حال این موارد مانعی برای علاقه‌مندان آن نیست.

خزندگان خانگی عجیب

شاید در گذشته تنها خزنده‌ای که مردم به فکر نگهداری از آن می‌افتادند، لاک‌پشت بود. اما امروزه نگهداری از ایگوانا و انواع خزندگان مشابه، مار و حتی رتیل نیز در خانه‌ها متداول شده است. حیواناتی که نگهداری آنها به دلیل نوع غذایی که می‌خورند و شرایط خاص نگهداری‌شان، بسیار سخت‌تر از سایر حیوانات می‌باشد.

صاحب یکی از مراکز خرید و فروش خزندگان در پاسخ به استقبال مردم از نگهداری خزندگان می‌گوید: «مردم بیشتر از اینکه خرید کنند، تعجب می‌کنند.»

وقتی بحث قیمت به‌میان می‌آید، فروشنده که تمایلی به ارائه قیمت ندارد، می‌گوید قیمتی ندارند! اما با اصرار اضافه می‌کند برای خرید این حیوانات باید از ۶۰۰هزار تومان تا ۵۰‌میلیون هزینه کرد و گران‌ترین این خزندگان، نوعی مار کمیاب است.

مار و ایگوانا و سایر این خزندگان را نمی‌شود در خانه رها کرد و باید برای آنها قفسی شبیه به آکواریوم که به آن تراریوم گفته می‌شود، فراهم کرد. گفتنی است که برخی از خزندگان در محیط زندگی خود نیاز به رطوبت داشته و این رطوبت توسط همین تراریوم‌های دربسته تامین می‌شود. این تراریوم‌ها باتوجه به سایز قیمت‌‌های مختلفی دارند و از ۳۰۰هزار تومان به بالا هستند.

میزان رطوبت موردنیاز برای انواع مارها یا ایگواناها مختلف بوده و به این دلیل باید با نصب رطوبت‌سنج در این محفظه شیشه‌ای همیشه میزان رطوبت صحیح را بسنجند. به‌طور مثال مار پیتون توپی که قیمتی بین یک‌میلیون و پانصد تا سه‌میلیون دارد، از متداول‌ترین مارهای خانگی حساب شده و برای نگهداری و فراهم کردن شرایط مناسب زندگی به ۶۰ تا ۸۰درصد رطوبت نیاز دارد.

بعد از قیمت خرید خود خزندگان و فراهم کردن لوازم جانبی زندگی آنها، نوبت به هزینه‌های نگهداری و خوراک آنها می‌رسد. مارهایی که در خانه نگهداری می‌شوند، گوشت‌خوار هستند و نمی‌توان برای تغذیه به آنها گوشت معمولی داد. اغلب از موش و پستانداران کوچک و بعضی نیز از پرندگان تغذیه می‌کنند و صاحب آنها باید موش را به‌صورت زنده یا یخ‌زده از فروشگاه‌های مخصوص تهیه کند و به حیوان خانگی خود بدهد.

قیمت موش و رت در این فروشگاه‌ها باتوجه به سایز متفاوت است و از سه تا هفت‌هزار تومان برای موش‌های زنده و تا شش‌هزار تومان برای موش‌های فریز شده می‌باشد.

جعبه حمل ۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان
غذای خشک خزندگان (لاک پشت و ایگوانا) ۸۰هزار تومان به بالا
لامپ نوری و حرارتی ۵۰هزار تومان به بالا
دماسنج و رطوبت‌سنج تراریوم از ۲۵هزار تومان به بالا

نگهداری حیوانات وحشی به‌عنوان حیوان خانگی

زمانی شیر، ببر و گرگ حیوانات وحشی بودند که باعث ترس انسان شده و تهدیدی برای زندگی‌مان بودند. اما حالا دیگر ایطور نیست و حیوانات وحشی هم کم‌کم در حال تبدیل شدن به حیوانی خانگی و دست‌آموز هستند. تضادی که هرچند خنده‌دار به‌نظر می‌رسد اما هزینه زیادی را برای کسانی که قصد نگهداری از آنها را در خانه دارند، به‌دنبال دارد؛ همین موضوع باعث شده که نگهداری چنین حیواناتی برای بعضی کاری خاص و اشرافی به‌نظر برسد و نسبت به انجام آن علاقه‌مند باشند.

خرید یک توله شیر یا توله ببر چیزی دست‌کم چیزی حدود ۲۵میلیون هزینه دارد، با این حال مسئله اصلی تنها خرید این حیوانات نیست چراکه یک توله شیر یا ببر هر دو روز یک‌بار برای تغذیه به حدود ۱۷ الی ۱۸ کیلوگرم گوشت نیاز دارد، علاوه بر این به گفته متخصصان، گوشتی که برای خوراک این حیوانات مصرف می‌شود نباید هر روز تکراری باشد و باید در غذای آنها تنوع زیادی وجود داشته باشد.

گذشته ازینکه این هم‌نشینی ممکن است خطراتی برای انسان داشته باشد، مسئله دیگر اینست که جدا کردن یک حیوان از محیط و طبیعت زندگی او کاری بس اشتباه است و بسیاری معتقدند که جدا کردن حیوان از زیستگاهش نوعی حیوان آزاری محسوب شده که می‌تواند منجر به افسردگی یا حتی مرگ حیوان گردد؛ موضوعی که چندان برای افرادی که علاقمند به نگهداری از چنین حیواناتی در خانه هستند، مطرح نیست.