راهنمای تصویری تشخیص جنسیت مرغ عشق

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر از مرغ عشقی بعنوان پرنده خانگی نگهداری می‌کنید، بسیار مهم است که از جنسیت آن باخبر باشید. در این مقاله می‌آموزید که چطور با کمک رنگ پرهای پرنده، رفتار و صدای آواز جنسیتش را تشخیص دهید. اگر پس از خواندن این نوشته بازهم در تشخیص جنسیت مرغ عشق مشکل داشتید دامپزشک می‌تواند شما را راهنمایی کند.

تشخیص جنسیت مرغ عشق با کمک رنگ‌ها

تشخیص جنسیت مرغ عشق با کمک رنگ‌ها

1- اسفنجی را پیدا کنید. اسفنجی قسمتی از نوک پرنده است که حالتی گوشتی داشته و درست همان‌جایی قرار دارد که سوراخ‌های بینی پرنده به‌چشم می‌خورند. بیشتر مرغ‌عشق‌ها دارای نوکی زرد رنگ هستند اما رنگ اسفنجی نسبت به جنسیت و شرایط پرنده تغییر می‌کند.

تشخیص مرغ‌عشق نر با کمک اسفنجی

2- تشخیص مرغ‌عشق نر با کمک اسفنجی. اغلب مرغ‌عشق‌های نر اسفنجی آبی رنگ یا آبی متمایل به بنفش دارند. اگر مطمئن هستید که پرنده شما نر هست و اسفنجی قهوه‌ای رنگ دارد، آگاه باشید که این ممکن است نشانه‌ای از بیماری پرنده باشد.

تشخیص جنسیت مرغ‌عشق

3- تشخیص مرغ‌عشق ماده با کمک اسفنجی. اسفنجی در مرغ‌عشق ماده معمولاً سفید یا قهوه‌ای است. هنگامی که پرنده ماده آماده بارور شدن و تخم گذاشتن باشد رنگ اسفنجی به صورتی مایل به قهوه‌ای تغییر می‌کند، علاوه بر این در این دوران اسفنجی ضخیم‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

هنگام تشخیص جنسیت، سن مرغ عشق را درنظر بگیرید

4- هنگام تشخیص جنسیت، سن مرغ عشق را درنظر بگیرید. اگر پرنده‌تان کمتر از 4 ماه سن داشته باشد تشخیص جنسیتش با کمک نشانه‌های ظاهری بسیار مشکل خواهد بود، زیرا پس از بلوغ نقاط رنگی بدن پرنده تغییر رنگ خواهند داد.

• در پرنده‌های زیر 4 ماه اسفنجی پرنده نر رنگ صورتی دارد که کم‌کم بنفش می‌شود و پرنده ماده اسفنجی صورتی رنگ با نقاط سفید دارد که کم‌کم کاملاً سفید رنگ می‌شود.

• در صورتی‌که پرنده بین 8 تا 12 ماهه باشد اسفنجی به رنگ صورتی روشن یا بنفش دیده خواهد شد.

روش‌های دیگر برای تشخیص جنسیت مرغ‌عشق

روش‌های دیگر برای تشخیص جنسیت مرغ‌عشق

1- تشخیص با کمک صدا و آواز پرنده. پرنده‌های نر اغلب پر سروصداتر از ماده‌ها بوده و صدای بلندتری دارند.

• سرعت یادگیری در نرها بیشتر است.

2- تشخیص جنسیت باتوجه به رفتار پرنده. نرها دائماً سر خود را تکان داده و بالا و پایین می‌کنند و همیشه به قفس نوک می‌زنند.

3- راهنمایی گرفتن از افراد باتجربه. هنگام خرید پرنده از فروشنده جنسیت پرنده را بپرسید. همچنین می‌توانید باکمک کیت‌های دی‌ان‌ای به‌طور قطع از جنسیت پرنده باخبر شوید، که البته این کیت‌ها قیمت بالایی دارند.

• فراموش نکنید که دامپزشک می‌تواند در تشخیص جنسیت پرنده بیشترین کمک را به شما کند.

تشخیص جنسیت باتوجه به صدا و رفتار پرنده

منبع: کروک