میزان و سرعت رشد تمساح و کروکودیل

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ میزان و سرعت رشد (Growth rate) در کروکودیل‌ها با گونه‌های مختلف متفاوت می‌باشد، علاوه بر این نر و ماده‌ی یک گونه هم تفاوت‌هایی در میزان رشد و اندازه دارند.

میزان رشد تمساح‌ها و کروکودیل‌ها

در رابطه با حداکثر ابعاد و اندازه گونه‌های متفاوت کروکودیل‌ها، گزارشات و اطلاعات غلط زیادی وجود دارد، گزارشاتی که به جای اندازه حقیقی تمساح‌ها و کروکودیل‌ها، بیشتر بر پایه حدس و گمان استوار است.

درواقع، میزان رشد و حداکثر اندازه، در گونه‌های مختلف بسیار متفاوت است و اغلب اختلاف ابعادی زیادی بین نرها و ماده‌ها وجود دارد. برای مثال، کروکودیل‌های آب شور استرالیایی نسبتاً سریع رشد می‌کنند؛ نرها تا حد متوسط بین 4 تا 5 متر رشد کرده که قد بعضی از آنها هرگز به بیش از 4 متر نمی‌رسد و برخی از انواع کمیاب آنها حتی به بیش از 6 متر هم می‌رسند، اما ماده‌های این نوع کروکودیل معمولاً تا 2 یا 3 متر رشد کرده و گاهی ممکن است قد گونه‌های کمیاب آنها از سه متر تجاوز کند.

فهرستی از حدود اندازه واقعی برخی از گونه‌ها در جدول زیر آمده است:

اندازه ماده بالغ (متر) اندازه نر بالغ (متر) نام گونه
2/1-1/1 6/1تا 3/1 Paleosuchus palpebrosus
4/1-2/1 3/2-7/1 Paleosuchus trigonatus
7/1-4/1 6/2-8/1 Caiman crocodilus
3-1/2 4/4-7/3 Alligator mississippiensis
3/4 - 7/3 9/4-4 Crocodylus niloticus
2/3-6/2 2/5-3/4 Crocodylus porosus

بیشتر بدانیم:
نژادهای تمساح و کروکودیل
تفاوت بین کروکودیل و تمساح

مدت زمان موردنیاز برای رشد کامل تمساح و کروکودیل و رسیدن به اندازه مناسب بازار (‌قابل خرید و فروش)

تمساح و کروکودیل‌ بعد از گذشت سه سال از زمان تولد، به اندازه مناسب برای خرید و فروش خواهند رسید. نکته قابل توجه اینجاست که همه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها در یک زمان به اندازه استاندارد بازار نمی‌رسند. آنهایی که رشد سریع دارند حدوداً پس از دو سال و بقیه که سرعت رشد شان کمی کند است، احتمالاً سه سال یا حتی بیشتر طول بکشد تا به حد استاندارد بازار برسند. ممکن است در آینده  بتوان با کمک عوامل ژنتیکی، این شرایط را تغییر داد.

تفاوت اندازه کروکودیل و تمساح

منبع: akefarmer.mihanblog