چگونه با مرگ حیوانات خانگی کنار بیاییم؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در پی رایج شدن نگهداری از حیوانات خانگی یکی از مسائلی که این روزها  بیشتر مردمانی که علاقمندی کم، متوسط یا زیادی به حیوانات خانگی یا پرندگان دارند این است که حیوان مورد علاقه یا تحت حمایتشان به‌طور ناگهانی یا بر اثر بیماری، حادثه یا کهولت سن می‌میرد.

مرگ یک واقعیت است و روزی همه ما خواهیم رفت، هیچ فرقی ندارد گیاه باشد انسان باشد، حیوان یا پرنده یا هر موجود جاندار دیگری. نکته مهم اینست که ما در لحظات آخر و پس از مرگ چگونه با آن کنار بیاییم.

یکی از نکات مهم اینست که بسیاری از حیوانات یا پرندگان خانگی میانگین عمر مشخص شده‌ای بر اساس آمارهای موجود دارند البته این میانگین قطعی و حتمی نخواهد بود و در همه نیز یکسان نیست، درست مانند انسان‌ها.

بهتر است اگر از نظر عاطفی به حیوانات خانگی خود، چنان وابسته می‌شوید که لحظه‌ای یادش از خاطرتان بیرون نمی‌رود از نگهداری آنها خودداری کنید یا اینکه با این واقعیت کنار بیایید، که بلاخره روزی او نیز خواهد رفت همان‌طور که شما نیز خواهید رفت.

بیشتر بدانیم:
انتخاب صحیح حیوانات خانگی
درمان حمایتی حیوانات چگونه است؟
افرادی که حیوان خانگی دارند، بدانند

توصیه می‌شود که تاریخ تولد حیوان خانگی خود را از فروشنده یا فروشگاه درخواست کنید یا اگر حیوان در منزل زاده شده آنرا یادداشت کنید، پس از آن میانگین عمر حیوان را کنار سالروز تولدش بنویسید بدین‌گونه یادتان خواهد ماند در سال‌های پایانی خودتان را آماده کنید و بهتر است که در ماه‌های آخر جایش را با یک حیوان جایگزین پر کنید، یادتان باشد عمر دست خداست نه ما.

یکی دیگر از موارد مرگ حیوانات خانگی بر اثر بیماری است، بیماری همیشه وجود داشته و دارد بنابراین درست نیست که در بیماری حیوانات خود را مقصر بدانیم، البته این دلیلی بر سهل‌انگاری و رعایت نکردن نظافت و پیشگیری از بیماری‌ها نیست، زیرا ممکن است نوع ویروس یا باکتری یا هر عامل دیگری که باعث مرگ حیوان شده برای سلامت و زیست انسان نیز خطرآفرین باشد.

مرگ بر اثر حادثه ممکن است بر اثر بی‌دقتی، تصادف یا پرتاب شدن از ارتفاع باشد، اما آیا مقصر شناختن خود و سرزنش شدید باعث آرامش شما خواهد شد؟ قطعا چند ساعت اول استرس و ناراحتی شدید ممکن است به شما آسیب برساند، پس به این باور برسید که عمدی در کار نبوده است، حتی در حین تصادفات نیز کسی را مقصر ندانید زیرا حیوانات بازیگوش بوده و کافیست کنترلشان از دست شما در برود پس به راحتی می‌توانند آسیب ببینند، مهم است که کسی را بی‌علت مقصر ندانید.

بهتر است برای بهبود روحیه‌تان و راحت‌تر فرلاموش کردن ازدست دادن همرم همیشگی‌تان، به مسافرت بروید یا در جمع دوستان قرار بگیرید، به روزهای خوب بودن در کنارشان فکر کنید و لحظه قبل و بعد از مرگ را از یاد ببرید و به آن فکر نکنید، اگر مایل بودید حیوان مشابهی را جایگزین او کنید، فریاد زدن گاهی می‌تواند شما را تخلیه کند به مکان‌های باز و آرام به همراه یکی از دوستان نزدیکتان بروید و کمی فریاد بزنید قطعا آرامش خواهید یافت، از تمسخر و زخم زبان دیگران در این موارد ترسی نداشته باشید چراکه در فرهنگ‌های مختلف برخوردهای متفاوتی خواهید دید. اگر مایل بودید گریه کنید، گریه آرامش عجیبی به انسان می‌دهد کافیست خود را از درون تخلیه کنید، به خودتان آسیب نرسانید.

اگر فشار روحی بالایی را احساس کردید حتما به یک روانشناس مراجعه نمایید و از گفتن مشکل نهراسید مطمئنا راهکارهای بسیاری برای بهبود روحیه در اختیار شما قرار خواهد داد.

فراموش نکنید همانگونه که برای بیماری یا مرگ حیوانات عزیزتان ناراحت می‌شوید، نباید انسانیت را نیز فراموش کنید و مطمئناً در این دنیا انسان‌های بیشماری هستند که با کمک کردن به آنها می‌توانید به آرامش برسید. این افراد در همه جوامع و دیگر کشورها هستند کودکان کار، کودکان بیمار، فقرا، سالمندان، مجروحان جنگ، بیماران، معلولین، کودکان یتیم و بسیاری موارد دیگر که می‌تواند با کمک کوچک شما انرژی فراوان و التیام‌بخش زخم‌های روحی شما باشد.

منبع: سایت 6019