نکات لازم و ایمنی در سوارکاری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همه می‌دانیم که هیچ‌وقت با کمک وب‌سایت، کتاب یا ویدئوی آموزشی موفق به یادگیری صحیح اسب‌سواری نخواهید شد. چیزی که به آن نیاز دارید یک مربی باتجربه و شایسته است تا حرکات اشتباه را قبل ازینکه به عادت تبدیل شوند، گوشزد کرده و اصلاح کند، شما را به اشتباهاتی که ممکن است انجام دهید آگاه کند، تشویقتان کرده و توصیه‌هایی برای حفظ امنیت و راحتی شما داشته باشد.

اما با خواندن این مقاله می‌توانید برای چیزهایی که قرار است آموزش ببینید، خودتان را آماده کنید. در ادامه با مواردی که به شما کمک خواهند کرد تا به‌درستی اسب‌سواری را یاد بگیرید، آشنا خواهید شد.

قبل از شروع سواری

درواقع اولین درسی که درمورد سوارکاری می‌آموزید قبل از سوار شدن به اسب اتفاق می‌افتد. ممکن است برای یادگیری به مدارس سوارکاری مراجعه کرده و بلافاصله سوار اسب شده و سواری را شروع کنید. اما یادگیری بستن اسب، قشو کردن و هدایت اسب مهارت‌های اساسی هستند که به شما کمک می‌کنند تا اسب را درک کنید و ارتباطی امن با او برقرار کرده و به لذت خود بیافزایید. توجه به این نکات بسیار مهم بوده مخصوصاً هنگامی که تصمیم دارید به تنهایی اسب‌سواری را شروع کنید.

بستن زین

پس از اینکه اسب را به‌درستی بسته و قشو کردید وقت آن است که او را برای سواری زین کنید. درست بستن زین و افسار را بیاموزید و نحوه گره زدن و بستن تمام سگک‌ها را بخوبی یاد بگیرید.

سوار شدن

حال اسب شما قشو و زین شده و آماده سوار شدن است، عجله نکنید؛ بسیار مهم است که یاد بگیرید چطور از اسب بالا رفته و درست نشستن روی زین چگونه است.

آرام یورتمه بروید

وقتی برای اولین بار سوار به اسب می‌شوید احساس عدم تعادل و ناامنی ناخوشایندی خواهید داشت.  ممکن است در هماهنگی حرکات بدنتان دچار مشکل شوید، ممکن است ماهیچه‌های بدنتان به برخی از حرکات ناآشنا بوده و نتوانید حرکات و فرم درست بدن را به ذهن بسپارید. تنها کلید این مشکلات «تمرین» است.

یورتمه رفتن، توقف و چرخیدن

نحوه یورتمه رفتن و ایستادن: اولین چیزی که مربی به شما خواهد آموخت اینست که چطور اسب را وادار به یورتمه رفتن کنید. اگر هرگز سوار بر اسب نشده باشید کمی طول می‌کشد تا به حرکات اسب عادت کنید.

یروتمه یا آهسته دویدن، چهارنعل یا تاختن

با افزایش اعتماد بنفس و مهارت، وقت آنست که یاد بگیرید با سرعت بیشتری سواری کنید. خود را به چالش بکشید اما هرگز عجله نکنید. قرار است سوارکاری سرگرم‌کننده باشد نه ترسناک.

- یورتمه سواری کردن: هنگام سوارکاری با هر قدم اسب باید کمی از نشیمنگاه زین بلند شوید و با حرکات بالا و پایین اسب خود را هماهنگ کنید. یادگیری این کار می‌تواند زمان زیادی طول بکشد که بازهم تمرین می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد تا این کار را به امری طبیعی برایتان تبدیل کند.

- چهارنعل سواری کردن: اگر در شرایطی امن و آموزش‌دیده باشید، چهارنعل تاختن می‌تواند بسیار لذت‌بخش و حتی ساده‌تر از یورتمه رفتن باشد.

ایمن سواری کنید

این یکی از مهارت‌های سواری نیست اما ایمنی در سوارکاری همیشه اولویت اول است. مربی شما می‌تواند هنگام سواری یکی‌یکی نکات ایمنی را به شما گوشزد کند، چرا که یکباره نمی‌توانید همه آنها را به ذهن بسپارید.

بیشتر بدانیم:
نکاتی که سوارکاران مبتدی باید بدانند
چگونه سن اسب‌ها را تشخیص دهیم؟
برنامه واکسیناسیون اسب‌ها

نکات ایمنی

آداب و رسوم ایمنی در میدان: این آداب درست مثل قوانین رانندگی مانع هرج و مرج و ترافیک در میدان می‌شود. آداب و قوانین میدان، مانع از نزدیک شدن سوارکاران به یکدیگر یا برخورد آنها باهم می‌شود.

راندن اسب‌ها بدنبال همدیگر: راندن اسب‌ها در یک صف ماجراجویی جالبی است که مخاطراتی را نیز به‌همراه دارد. با آگاهی از این مخاطرات برای رویایی با آنها آماده باشید.

در تاریکی با احتیاط بیشتر سواری کنید: اگر بعد از تاریکی هوا به سوارکاری می‌پردازید یا در تاریکی گرفتار شدید، باید خیلی بیشتر احتیاط کنید.

اسب‌سواری در جاده‌ها: به‌طورکلی اسب‌ها و اتومبیل‌ها باهم جور درنمی‌آیند، اما اگر مجبور شدید در جاده‌ها سواری کنید، به نکات ایمنی توجه کنید.

مبانی پیشرفته اسب‌سواری

این مهارت‌ها فراتر از مقدمات است. زیرنظر یک مربی آگاه و باتجریه، یاد بگیرید که چگونه در زمان‌های اضطراری با پایین پریدن از اسب پیاده شوید. همیشه هنگام سواری کلاه ایمنی، چکمه‌های مناسب و رکاب‌های ایمن داشته باشید. استفاده از محافظ قفسه سینه و دهان را نیز مدنظر داشته باشید.

مهارت‌های پیشرفته سواری با اسب

- به عقب راندن اسب یا عقب‌عقب رفتن اسب: موقعیت‌های بسیاری ممکن است پیش آید که نیاز باشد اسب را به عقب برانید.

- سواری بدون زین: سواری بدون زین جالب و لذت‌بخش است و در زمستان شما را گرم‌تر نگه می‌دارد.

- پایین پریدن از اسب: پیاده شدن اضطراری از اسب و یادگیری پایین پریدن به شیوه‌ای درست، می‌تواند در مواقع خطر بسیار کمک‌کننده باشد. این مواقع ضروری شامل اوقاتی است که اسب ازجا می‌جهد، جفتک می‌اندازد یا رفتارهای بد دیگری ازخود بروز می‌دهد. 

- پیاده شدن اضطراری: چیزهایی که مربی شما برای پیاده شدن سریع و اضطراری از اسب باید به شما بیاموزد.

بعد از اسب‌سواری

سوارکار خوب آنست که حتی بعد از سواری نیز به فکر اسبش باشد و مراقبت‌های لازم را انجام دهد. یک نگهدارنده خوب، هیچ‌وقت دوست ندارد اسبش ناراحت بوده و فکر کند که سواری دادن تنها وظیفه‌ی اوست و هیچ بازی و نوازشی در کار نیست. در اینجا یاد می‌گیرید که چگونه از اسب پیاده شده و به او پاداش دهید.

مراقبت‌های لازم بعد از سواری

- پیاده شدن از اسب: از آنجایی که معمولاً کارهای زیادی برای انجام داریم، متأسفانه گاهی بعد از پیاده شدن از اسب او را رها می‌کنیم. درحالی‌که اولین قدم پس از تمام شدن سوارکاری، یادگیری درست پیاده شدن از اسب است.

- پس از سوارکاری مراقب اسب خود باشید: نشانه‌ی سوارکار خوب اینست که نه تنها بخوبی سواری می‌کند بلکه پس از آن بخوبی از اسب مراقبت می‌کند. باید بدانید که چطور اسب را سرد کرده و او را نظافت و قشو کنید.

- پس از سواری به اسب پاداش دهید: اسب را دوست خود دانسته و برای سواری خوب از او تشکر کرده و به او پاداش دهید. دقت کنید که این کار را با رعایت موارد ایمنی انجام دهید.

منبع: thesprucepets

ترجمه: مهسا احمدزاده