قرقاول نژاد میکادو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قرقاول میکادو (pheasant Mikado) که با نام قرقاول دم‌دراز میکادو نیز شناخته می‌شود؛ جزو دسته قرقاول‌های دم‌دراز است. این نژاد، بومی کشور تایوان بوده و زیستگاه طبیعی آن شامل مناطق مرکزی تایوان و کوهستان‌های پوشیده شده از درختچه‌های انبوه، درختان بامبو و درختان سوزنی برگ در ارتفاع ۱۶۰۰ الی ۳۲۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد. قرقاول میکادو از پرندگان دسته (gamebird)، پرندگان زینتی محسوب می‌شود. این ماکیان پرنده ملی کشور تایوان هستند.

تغذیه قرقاول میکادو

خصوصیات ظاهری قرقاول میکادو

جنس نر قرقاول نژاد میکادو به رنگ آبی ارغوانی مایل به تیره و براق است، همراه با پرهایی سفیدرنگ که در نواحی بال‌ها، کپل و مخصوصاً در قسمت دم پرهایی با خطوط افقی به رنگ سفید دیده می‌شود. دم میکادوی نر بسیار بلند بوده و طول آن به حدود ۷۰ سانتی‌متر می‌رسد.

جنس ماده قرقاول میکادو نسبت به نوع نر جثه کوچک‌تری داشته و نسبت به نر جلا و زرق و برق کمتری دارد، پرهای ماده‌ها رنگی مایل به قهوه‌ای دارند، دم ماده‌ها حدود ۴۵ سانتی‌متر و روی پرهای قهوه‌ای رنگ آنها خطوط افقی سیاه و سفید دیده می‌شود.

صورت در دو جنس مذکر و مونث قرقاول میکادو به رنگ قرمز (سرخ) می‌باشد.

قرقاول میکادو

محل نگهداری

محل مناسب برای نگهداری قرقاول‌های میکادو باید فضایی محصور و مسقف بوده و عایق‌بندی درستی در ناملایمات جوی داشته باشد، بستر آن نیز پوشیده شده از مواد طبیعی شامل: کاه و کلش یا خاک دستی و...  و مساحتی حداقل ۱۰ مترمربعی داشته باشد.

تغذیه قرقاول میکادو

جیره غذایی قرقاول‌های میکادو، مانند دیگر گونه‌های قرقاول‌های دم‌دراز، شامل: میوه‌های وحشی، توت‌ها، جوانه گ‌لها، دانه‌ها، گیاهان سرخسی و حشرات است.

در اسارت نیز خوراک قرقاول میکادو می‌تواند شامل: انواع دانه‌ها، دان صنعتی، ذرت خورد شده، کنسانتره، پلیت قرقاول، دانه پارس، میوه‌ها، سبزیجات تازه و حشرات باشد.

زاد و ولد قرقاول میکادو

زاد و ولد

سن بلوغ: درحدود یک‌سالگی به بلوغ می‌رسند.

فصل تولیدمثل در قرقاول میکادو با شروع بهار و فصل گرما آغاز می‌گردد که مصادف با اواخر مارس تا اواسط جولای است.

در طول این دوره نرها اقدام به جفت‌یابی کرده و با نمایش پر و بال و دم خود در برابر ماده‌ها و حرکات نمایشی و جلو و عقب رفتن‌ها سعی در جلب نظر قرقاول ماده خواهند داشت.

پس از آن قرقاول ماده اقدام به لانه‌سازی توسط شاخه و برگ‌های پوسیده و در بین تنه پوسیده درختان، شیار بین تخته سنگ‌ها و در بین درختچه‌ها می‌کند.

تخم قرقاول میکادو سفید رنگ است.

تعداد تخم‌گذاری در حدود ۵ الی ۱۵ عدد است.

بیرون آمدن جوجه‌ها از تخم پس از خوابیدن قرقاول ماده بر روی تخم‌ها حدود ۲۶ الی ۲۸ روز طول می‌کشد.

قرقاول ماده به تنهایی مسئول بزرگ کردن جوجه‌ها است و نرها در این میان نقشی نخواهند داشت، جوجه‌ها تا استقلال کامل (حدود شش ماهگی) با مادر خود باقی می‌مانند.

وضعیت بقاء

قرقاول میکادو به علت تخریب شدید زیستگاه‌های طبیعی، رانش زمین و تخریب جنگل‌ها و کوهستان‌ها و افزایش زیرساخت‌های شهری و حجوم آن به مناطق طبیعی و زیستگاه آنها، جزو گونه‌های در معرض انقراض است و در جمعیت آنها در طبیعت بسیار کم است، تخمین زده می‌شود در حدود ۱۰۰۰۰ قطعه از آنها در طبیعت درحال زندگی باشند.

خصوصیات ظاهری قرقاول میکادو

گردآوری و تنظیم: پرنده جنگل