نکاتی مهم درباره حمام کردن طوطی‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ طوطی‌ها علاقه زیادی به حمام کردن دارند، شستشوی منظم برای پرنده بسیار حائز اهمیت است که به آرایش منظم پرها، رشد مناسب آنها و سلامتی پوستش کمک خواهد کرد، با اینحال زیاد آنها را حمام نکنید چرا که در نتیجه شستشوی زیاد، پوست آنها می‌تواند خشک و شکننده شود و در نهایت منجر به پرکنی گردد. بسیار مهم است که تمامی آلودگی از روی پرها زدوده شود تا هنگامی‌که پرهای خود را با نوکش تمیز می‌کند این مواد آلوده وارد بدن او نگردد.

چند نکته در مورد استحمام طوطی

• در هوای گرم و یا در صورتی که می‌توانید فضایی گرم برای پس از استحمام مهیا سازید، می‌توانید با اسپری کردن آرام آب، بدن او را مرطوب سازید. چنانچه طوطی از این کار لذت ببرد، بال‌های خود را می‌گستراند، سرش را به زیر می‌برد و از هر قطره خشنود می‌شود.

• سعی کنید از بالا این کار را انجام دهید تا مانند باران عمل کنید.

• در فصل تابستان، می‌توانید دو بار در هفته طوطی خود را کاملاً خیس کنید. این برای پرنده بسیار خوشایند و خوب است.

• در هوای سرد و خنک، استحمام پرنده را به حداقل خود برسانید مگر آنکه بتوانید پس از حمام، گرمای کافی را تأمین کنید.

• فقط در ساعات روز پرنده را حمام دهید.

• برخی کمپانی‌ها نشیمنگاه‌های مخصوص پرندگان ساخته‌اند که مخصوص استحمام است. پیش از حمام، اطمینان حاصل کنید که آب داغ نباشد و محیط حمام برای پرنده امن باشد. چنانچه طوطی تمایلی به حمام کردن ندارد، همان قرار گرفتن در محیط مرطوب هم به حفظ رطوبت لازم برای پوستش کمک می‌کند.

• هنگامی‌که آب باز است نظارت کافی و همه جانبه به پرنده تان داشته باشید.

• هرگز از شوینده‌ها برای شستشوی پرنده‌تان استفاده نکنید مگر آنکه دلیل خاصی داشته باشد به عنوان مثال چنانچه پرهای او آلوده به روغن شده و می‌خواهید روغن را از پرهای او بزدایید. در چنین صورتی از صابون‌های بسیار ملایم گلیسرین استفاده کنید و طوطی خود را خوب آب بکشید. فقط بدن او را بشوئید (و نه صورتش را) و هرگز بدنش را مالش ندهید.

بیشتر بدانیم:
نگهداری طوطی کوتوله برزیلی
شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)
معروفترین طوطی‌ها در ایران

هر چند وقت بایستی طوطی را حمام دهید؟

در واقع استحمام مکرر طوطی منجر به خشک شدن پوست او می‌گردد. بسته به شرایط آب و هوایی و شرایط گرمایی که پس از استحمام بایستی تأمین کنید، و همینطور میزان فعالیت پرنده، می‌توانید تا دو مرتبه در ماه او را به حمام ببرید.

انواع روش‌هایی برای استحمام طوطی

1. روش استحمام با حوله

برای این کار حوله‌ای را برداشته و با آب ولرم خوب مرطوب کنید. اما پیش از شروع کار، حوله را بچلانید تا آب اضافی خارج شود و طوطی بیش از حد خیس نشود. به خاطر داشته باشید که برای این کار نباید با او کلنجار بروید!

حوله را بردارید و همچنان که برای حفظ آرامش پرنده‌تان با او حرف می‌زنید به آرامی بر روی بدن و بال او بکشید.

2. روش اسپری کردن آب

در این روش می‌توانید از یک بطری اسپری برای تمیز کردن پرنده‌تان استفاده کنید. بطری اسپری را از آب ولرم پر کنید و به آرامی بر روی بدن پرنده اسپری کنید.

این شیوه همانند شیوه استحمام با حوله تمیز نمی‌کند اما روشی سریع و آسان برای تمیز کردن پرنده در قفس است.

بسیار مهم است که دمای آب هم دما با اتاق باشد چرا که آب گرم می‌تواند منجر به سوختگی گردد.

3. حمام در ظرف آب

بعضی از طوطی‌ها ذاتاً عاشق آب هستند و به محض اینکه فرصتی دست دهد خود را درون آب می‌اندازند. چنانچه تاکنون چنین تجربه‌ای را با طوطی خود نداشته‌اید می‌توانید به این صورت امتحان کنید که سینک طرفشویی را اندکی از آب ولرم و هم دمای اتاق پر کنید و طوطی خود را در نزدیکی آن قرار دهید. می‌توانید با پاشیدن چند قطره به آرامی بر روی پرنده‌تان او را تشویق کنید. چنانچه همه‌چیز به خوبی پیش رود، طوطی به درون آب می‌پرد و شروع به شستشوی خود می‌کند. آنها را به حال خودشان بگذارید تا لذت ببرند.

به خاطر داشته باشید که برای خشک شدن پرنده نیازی به حوله نیست. اجازه دهید تا خودشان به خشک شدن بدنشان بپردازند. هرگز از سشوار استفاده نکنید! به همین دلیل توصیه می‌شود که در هوای گرم و یا در فضایی که به خوبی گرم است پرنده را حمام دهید چرا که بدین ترتیب بدن پرنده سریع‌تر و آسان‌تر خشک می‌شود.

تمامی طوطی‌ها بزرگ و کوچک بایستی استحمامی منظم داشته باشند. وجود آلودگی، گرد و غبار، پوست مرده و همینطور پرهای افتاده بر روی پوشش پر طوطی‌ها امری غیرعادیست. این گرد و غبار و آلودگی به زیر پر و بال آنها می‌چسبد و مانع از آزادی و راحتی در حرکت آنها می‌شود و حتی ممکن است باعث عطسه و سرفه در آنها گردد. همچنین می‌تواند منجر به خارش پوست آنها و ایجاد زخم و خراش شود.

منبع: itpet