سگ نژاد کانگال

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نژاد کانگال (Kangal Shepherd) یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نژادهای سگ نگهبان احشام بزرگ می‌باشد. این سگ جزو قدیمی‌ترین نژادهای سگ می‌باشد که زادگاه اصلی این سگ منطقه سیواس ترکیه می‌باشد. این سگ از نژاد اصیل است و یک کانگال اصیل به راحتی از کانگال دورگه قابل شناسایی است.

این نژاد سگ جزو سگ‌های ماستیف قرار دارد. سگ کانگال بزرگ ترکیه یک نژاد جنگی و خطرناک می‌باشد، نگهداری و تربیت این نژاد سگ برای افراد مبتدی و تازه کار اصلاً توصیه نمی‌شود. از جثه بزرگ و استخوان بندی قوی برخوردار است و بشدت نترس و شجاع می‌باشد.

علاوه بر اینکه به‌دلیل داشتن سری سیاه با نام «قره‌باش» شناخته می‌شود، با نام‌های دیگری چون « سگ آناتولی» و «سگ کانگال سیواس» و «سگ آناتولی شیفرد» و «سگ کانگال شیفرد» نیز شهرت دارد.

خصوصیات ظاهری سگ کانگال

سگ کانگال دارای جثه بزرگ و عضلانی، سری بزرگ با فک و آرواره قوی، گوش‌های آویزان مخملی به رنگ سیاه، با پوزه و صورت با ماسک سیاه ، قد بلند و استخوان‌بندی مستحکم، پنجه‌های قوی، بزرگ و پهن و دمی فر مانند که به پشت حلقه می‌شود می‌باشد. پوشش و کت بدن دولایه و کوتاه بوده و به رنگ‌های روشن، قهوه‌ای روشن، خاکی، کرم، خاکستری است. همگی سگ‌های این نژآد دارای ماسک سیاه روی صورت خود هستند و این اصلی‌ترین ویژگی ظاهری آنها است و به همین خاطر در زبان ترکی به این سگ‌ها (قره‌باش) هم می‌گویند که به معنی سر سیاه می‌باشد.

ظاهر این سگ به سگ سرابی شباهت‌هایی دارد که این به دلیل موقعیت نزدیک جغرافیایی این دو نژاد می‌باشد. از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به اعتماد به نفس بالا در برخورد با سگ‌سانان دیگر اشاره کرد. با اینکه کانگال یک ماستیف است ولی در برابر برخی ماستیف‌ها وزن سبک‌تری دارد و با آنکه وزن کمتر از چالاکی بیشتری برخوردار است. در این سگ اضافه وزن دیده نمی‌شود.

خصوصیات ظاهری سگ کانگال

وزن و اندازه

ارتفاع سگ کانگال نر، ۷۷ الی ۸۶ سانتی‌متر و در ماده‌ها ۷۲ الی ۷۷ سانتی‌متر می‌باشد. هم چنین وزن نرها ۵۰ الی ۶۶ کیلوگرم و ماده‌ها ۴۱ الی ۵۴ کیلوگرم است.

خلق و خوی سگ کانگال

یکی از خصوصیات بسیار مشخص سگ کانگال صداقت بسیاری است که نسبت به صاحبش نشان می‌دهد. در همین راستا، لوازمی که متعلق به صاحبش می‌باشد را به شکل غریزی محافظت می‌کند. این نوع سگ که در مقابل گرگ و شغال نگهبان بسیار موثری می‌باشد، اغلب هیچ خطری برای افراد خانواده و بخصوص برای کودکان ایجاد نمی‌کند.

سگ بزرگ کانگال ترکیه‌ای شباهت بسیار زیادی در خلق و خو  به نژاد سگ پشدر، سگ سرابی و سگ افغانی  دارد، سگ کانگال برخلاف سگ سرابی و سگ پشدر دارای پوستی صاف و محکم می‌باشد. جالب است بدانید که شما می‌توانید سگ کانگال را در کنار یکدیگر نگهداری کنید، زیرا این سگ‌ها، سگ‌های هم‌نژاد خود را می‌شناسند و از درگیری با آنها امتناع می‌کنند.

جالب است بدانید که سگ کانگال رابطه خوبی با دیگر نژادهای سگ ندارد و شما باید حتماً دقت کنید که اجازه ندهید این سگ در فاصله نزدیکی از دیگر سگ‌های بزرگ و نگهبان قرار گیرد. زیرا سگ‌های گارد و محافظ روحیه استقلال‌طلبی و لیدری دارند، که دوست ندارند سگی قوی‌تر و بهتر از آنها وجود داشته باشد.

کانگال خصوصیت حمله به هر تهدیدی را دارد از همین رو نباید قلاده آنرا در محیط‌های پر رفت‌وآمد باز گذاشت ولی با تربیت درست تهدیدی برای مردم به حساب نمیاد این سگ به گفته مربیان برای مبارزه به وجود آمده است.

سگ‌های نگهبان دارای خصوصیات و ذهنیت خاصی هستند که در صورت عدم آشنایی کافی با این خصوصیات می‌توانید به خود یا اطرافیان خود یا حتی به خود سگ آسیب بزنید.

خلق و خوی سگ کانگال

آراستن

به علت پوشش بدن و موهای کوتاه احتیاج به تیمار زیادی ندارد، جهت آراستن بورس زدن روزانه و حمام در پایان هر فصل و یا در مواقع لزوم کافی است.

شرایط نگهداری سگ کانگال

نگهداری این سگ در آپارتمان و در جوامع شهری توصیه نمی گردد زیرا سگ کانگال در محیط های بسته فاقد فعالیت بوده و برای زیست طبیعی خود نیاز به محوطه‌ای بسیار بزرگ دارد. یک سگ خوب آموزش‌دیده بی‌دلیل حالت تهاجمی به خود نمی گیرد و همیشه گوش به فرمان صاحبش است. این سگ با کودکان مهربان بوده و بچه ها را دوست دارد.

سگ کانگال پرسه‌زن خوبی است به سگ‌های ولگرد و نیز به هنگام شب به افراد مهاجم حمله‌ور می‌شود بنابراین لازم است این سگ همیشه در مهار صاحبش باشد.

آموزش کانگال باید با مهارت صورت گیرد، این سگ نیاز به تمرین و تحریک مغزی دارد گردش روزانه در محیط های وسیع، پرش، دویدن و تمرین گذر از موانع سخت در آموزش کانگال باید لحاظ گردد. آموزش غلط و ناکافی عدم امکان مهار کانگال را به همراه خواهد داشت.

این نژاد از سگ نگهبان نیاز به فعالیت فیزیکی روزانه و روحیه خوب دارد. دقت داشته باشید که این سگ یک سگ قدرتمند و بزرگ هیکل می‌باشد که برای اینکه بتواند حالت فیزیکی مناسبی داشته باشد باید در طی روز به اندازه کافی فعالیت و تحرک داشته باشد.

شرایط نگهداری سگ کانگال

قدرت یادگیری

آموزش و تربیت سگ کانگال کار آسانی برای افراد مبتدی نمی‌باشد برای تربیت این سگ شما باشد آگاهی کامل از خصوصیات سگ‌های نگهبان داشته باشید و آمادگی لازم را برای نگهداری از این سگ‌های خطرناک را داشته باشید.

گروه: این سگ جز نژادهای برتر گروه سگ‌های نگهبان به‌شمار می‌رود.

سگ کانگال

منابع: Dogbreedinfo - junglebird.ir