بوقلمون برنز و پرورش آن در ایران

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بوقلمون برنز در ایران بهترین انتخاب برای شروع پرورش و رسیدن به سود سریع و ایده‌آل است. در این مقاله به بررسی بهترین نژاد بوقلمون و مقایسه آن با نژادهای دیگر موجود در بازار می‌پردازیم.

در گام نخست انتخاب بین بوقلمون‌های صنعتی (سفید رنگ برترین نژاد آن بیوتی) و بوقلمون‌های محلی (سیاه رنگ برترین نژاد آن برنز) ذهن پرورش‌دهندگان را درگیر می‌کند که باتوجه به قیمت پایین گوشت بوقلمون سفید (به عنوان گوشت پرورشی و مصنوعی شناخته می‌شود) که بصورت رسمی از کشتارگاه‌ها اعلام می‌شود .

باتوجه به این موضوع که قیمت گوشت بوقلمون سفید در سراسر کشور از قیمت تقریباً ثابتی برخوردار است و به علت کیفیت پایین گوشت به علت سفید بودن گوشت و وزن‌گیری بالا در کوتاه مدت به‌طور مستقیم به کشتارگاه و با قیمت مصوب عرضه می‌گردد که باتوجه به قیمت پایین خرید این مراکز و فروش فقط به کشتارگاه‌ها حاشیه سود در این پرورش بسیار پایین می‌آید.

لازم به ذکر است برای پرورش این نوع بوقلمون‌ها نیاز به سالن‌های صنعتی و مراقبت بسیار زیاد (دقیقاً همانند مرغ گوشتی مرغداری‌ها) می‌باشد طبیعتاً مقاومت آنها در مقابل بیماری‌های موجود بسیار پایین بوده که همین امر باعث ایجاد مشکلات فراوان برای تازه‌کارها و تلفات سنگین و به طبع خسارات مالی سنگین می‌شود.

و اما در مورد بوقلمون‌های رنگی که بهترین نژاد و رایج‌ترین آنها نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز بوقلمون برنز می‌باشد (در مقالات دیگر علت برتری نژاد برنز نسبت به سایر نژادها بررسی می‌شود)

گونه‌های مختلفی از بوقلمون برنز در ایران موجود می‌باشد (برنز ترک؛ برنز آمریکایی؛برنز انگلیس؛ برنز سینه پهن وی یک، برنز فرانسوی) که در ادامه به طور کامل مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانیم:
پرورش «بوقلمون» و درآمدی قابل قبول
بیمه بوقلمون گوشتی و پرورش آن

حاشیه سود پرورش بوقلمون برنز

ساده‌ترین مطلبی که می‌توان بیان کرد کیفیت گوشت بسیار بالای بوقلمون برنز است (بیش از نصف گوشت بوقلمون قرمز و بقیه سفید می‌باشد)، این بالا بودن کیفیت گوشت عملاً برای عرضه به بازار کشتارگاه‌ها را حذف و به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کننده با قیمتی حدود دوبرابر قیمت گوشت بوقلمون بیوتی معامله می‌گردد و البته نکته بسیار مهم که برای بسیاری از مراکز پرورش بوقلمون جذاب می‌باشد این است که در ضمینه بازار فروش گوشت بوقلمون برنز می‌توان عنوان کرد که متاسفانه به علت بالا رفتن نرخ ارز و خوشبختانه مصرف‌کننده بودن کشورهای همسایه به‌ویژه عراق که خوراک اصلی آنها همین بوقلمون محلی (برنز) می‌باشد حاشیه سود پرورش بوقلمون برنز را بسیار بالا برده و تمامی محصولاتی که باکیفیت عرضه شوند در زمان مناسب بفروش می‌رسند.

البته این مساله تنها مساله جذاب پرورش بوقلمون برنز نمی‌باشد، خصوصیت برتر بوقلمون برنز نسبت به سایر نژادها تخم‌گذاری بالا و استفاده از بوقلمون‌ها به عنوان گله مولد و به طبع جوجه‌کشی از آنها می‌باشد. همچنین مقاومت بسیار بالای بوقلمون برنز نسبت به بیوتی (دقیقاً همانند مرغ‌های سفید مصنوعی در مقایسه با مرغ‌های محلی) بسیاری از پرورش‌دهنده‌ها را به سمت بوقلمون برنز کشانیده است.

خلاصه مطلب اینکه اگر بدنبال تحقیق و مقایسه نژادهای مختلف برای پرورش بوقلمون هستید بی‌شک پرورش جذاب و پرسود بوقلمون برنز را انتخاب کنید که البته خود نژاد برنز هم گونه‌های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی این نژادها خواهیم پرداخت.

برای مطالعه ادامه کلیک کنید:

معرفی گونه‌های بوقلمون برنز موجود در ایران