اداره کردن میش‌ها در هنگام زایش

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ میش‌هائى که زایمان آنها نزدیک است باید در محلى دور از گله اصلى نگهدارى شوند و تحت‌نظر قرار گیرند. اگر در موقع جفتگیری، میش‌ها علامت‌گذارى شده باشند، تعیین تاریخ تقریبى زایش‌ها آسان خواهد بود. نگه‌دارى میش‌‌هاى نزدیک به زایمان در محل کوچک محصور در شب و بیرون آوردن آنها براى چرا در روز، کار متداولى است.

بزرگترین خطر در موقع زایش وجود برف، باران و بادهاى شدید است. اگر زایش‌ها در مرتع انجام مى‌گیرد، انتخاب قسمت مسطحى از مرتع که چند گوسفند در آن چرا نکرده باشد و علاوه بر این در صورت امکان قبلاً از آن براى زایش استفاده نشده باشد بهتر است. در این قبیل موارد قطعه‌اى انتخاب مى‌شود که داراى حفاظت طبیعى در مقابل باد بوده و علاوه بر این توصیه مى‌شود از بادشکن‌هاى اضافى از ورقه‌هاى آهن و یا از بسته‌هاى کاه استفاده بشود. به‌طور ‌کلى محلى که براى زایش میش در نظر گرفته مى‌شود باید گرم، خشک و تمیز باشد.

وسایل لازم در موقع زایمان عبارتند از: ماده ضدعفونى‌کننده، قیچی، مقدارى ید، مقدارى طناب نازک و محکم براى کمک احتمالى به میش در موقع زایش.

معمولاً در مراحل اولیه زایمان، حیوان از بقیه جدا مى‌شود و در اکثر موارد بى‌قرار است، میش بیش از حد معمول بع‌بع مى‌کند و سم به زمین مى‌کوبد و معمولاً حیوان روى زمین مى‌خوابد و به‌نظر مى‌رسد که درد دارد. در اکثر موارد زایمان، زایمان حیوان طبیعى است و احتیاجى به کمک ندارد. در مواردى که حیوان احتیاج به کمک داشته باشد مى‌توان سر و پاهاى جلوى بره را وقتى میش زور مى‌زند به طرف خارج و پائین کشید. شخص کمک‌کننده باید قبل از کمک دست‌هاى خود را با ماده ضد‌عفونى‌کننده شسته باشد.

بلافاصله، بعد از زایش با توجه به غریزه طبیعى میش معمولاً بره خود را لیس مى‌زند، لیسیدن بره سبب تحریک گردش خون در سطح پوست شده و در نتیجه به گرم شدن بره کمک مى‌کند.

بیشتر بدانیم:
مراقبت از بره و بزغاله نوزاد
نحوه تغذیه بره پروار
بررسی دلایل مرگ بره و بزغاله‌ها

باید دقت کرد که بره تازه متولد شده از شیر اولیه مادر یا ماک استفاده بکند. ارزش غذائى ماک میش زیاد است و حاوى مقدار زیادى پادتن است که بره را در مقابل بیمارى‌ها محافظت مى‌کند. اگر بره ضعیف است باید کمک کرد تا شیر بخورد در مورد میش‌هائى که براى اولین بار زایمان مى‌کنند ممکن است لازم باشد آنها را نگاه داشت و یا حتى در مواردى که هوا سرد باشد ضرورى است براى گرم کردن بره از یک وسیله گرم‌کننده استفاده شود. بلافاصله بعد از زایش براى جلوگیرى از سرما خوردن، بره باید خشک شود.

بعضى از میش‌ها بره‌هاى خود را قبول نمى‌کنند، این امر بیشتر در مورد میش‌هاى جوان اتفاق مى‌افتد تا میش‌هاى مسن، براى قبولاندن بره به میش مى‌توان چشم میش را بست یا پوزه میش را به بره و پوزه بره را به پستان میش مالید.

بعد از زایش بند ناف بره تا حدود ۴ سانتى‌متر به طرف شکم با استفاده از قیچى یا چاقوى تمیز قطع بشود و با تنتورید ضدعفونى بشود. اگر وضعیت گله یادداشت و عمل رکوردگیرى انجام مى‌گیرد باید بره توزین شده و شماره گوش زده بشود. اگر میش‌ها قبل از زایمان مایع‌کوبى نشده باشند، باید بر علیه بیمارى‌هاى اسهال و آنتریوتوکسمى پیشگیرى‌هاى لازم به عمل آید.

پس از اینکه میش و بره با یکدیگر انس گرفتند و بره از شیر مادر استفاده کرد؛ اگر جفت میش افتاده باشد در صورت مساعد بودن هوا مى‌توان اجازه داد که میش و بره با هم به چرا بروند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:

تولیدمثل گوسفند