اداره کردن میش‌ها در دوران آبستنی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ معمولاً حدود ۶ هفته پس از رها کردن قوچ در گله، بیشتر میش‌ها جفت‌گیرى کرده‌اند. قوچ در حدود ۸ هفته در گله نگهدارى مى‌شود و سپس قوچ را از گله خارج مى‌کنند. براى شناسائى و تقسیم‌بندى میش‌ها براساس تاریخ آبستنى‌ آنها و راحت‌تر و بهتر اداره کردن گله، میش‌ها را براساس اینکه در سه هفته اول، دوم و یا مراحل آخر آبستن شده‌اند، علامت‌گذارى مى‌کنند.

باید به میش‌هاى آبستن فرصت ورزش کردن داده بشود؛ تغذیه میش‌ها دورتر از محل نگهدارى آنها سبب مى‌شود که حیوان اجباراً ورزش بکند.

بیشتر بدانیم:
روش‌های پرورش گوسفند

میش‌هاى خیلى چاق یا آنهائى که بیش از یک جنین آبستن هستند، استعداد زیادى به امراض آبستنى دارند؛ توصیه مى‌شود چند هفته قبل از زایش پشم میش‌ها چیده بشود؛ پشم‌چینى قبل از زایش سبب افزایش بهداشت خود میش و بره در هنگام زایمان مى‌شود؛ کثافت و آلودگى پشم‌ها کمتر خواهد بود؛ میش‌ فضاى کمترى خواهد گرفت، بره به‌راحتى شیر خواهد خورد؛ علائم زایش به‌خوبى و به‌راحتى قابل تشخیص بوده و احتمال آلودگى پستان کاهش خواهد یافت.

در موقع جابه‌جائى با میش‌ها باید به ملایمت رفتار شود، اگر در جابه‌جا کردن حیوان دقت نشود احتمال سقط جنین بیشتر خواهد شد. در مواردى که پشم‌چینى انجام نمى‌گیرد باید پشم‌ها صاف و اصلاح بشود، هدف از این عمل چیدن پشم اطراف پستان، بین دو پا و اطراف دستگاه تناسلى است. در میش‌هائى که صورت از پشم پوشیده شده است باید اطراف چشم‌ها را تمیز کرد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:

تولیدمثل گوسفند