نکاتی مهم در مورد نگهداری از مرغ مینا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همانطور که می‌دانید، کاسکوها وابستگی زیادی به صاحبین خود دارند ولی برعکس مرغ مینا، با وجود حساسیت‌های بسیار زیادی که دارد، آنچنان وابسته صاحب خود نیست. این پرنده آنقدر باهوش است که می‌تواند تمام رفتارهای صاحب خود را زیر نظر بگیرد و نسبت به آن عکس‌العمل نشان بدهد .

از آنجایی که مرغ مینا به خوردن غذا از دست صاحبش رغبت نشان می‌دهد، اصطلاحاً به آن مینای دهان‌باز هم می‌گویند. چون وقتی که گرسنه است، دهانش را باز نگه می‌دارد تا صاحبش غذا در دهانش بگذارد.

مدت هضم غذای مرغ‌های مینا بسیار کوتاه است و از این‌رو می‌توانند در طول روز به چند وعده غذا نیاز داشته باشند. آنها جزو پرنده‌هایی با منقارهای نرم محسوب می‌شوند و باید از غداهای نرم و مناسبی تغذیه کنند.

ضرورت دارد که تنوع غذایی را در رژیم غذایی مینا رعایت کنید. مثلا آهن باید در برنامه غذایی آن‌ها وجود داشته باشد. در اختیار گذاشتن میوه، سبزیجات، و حشرات گوشتی مثل کرم خاکی و... می‌تواند غذای مناسب برای تغذیه مرغ مینا محسوب شود. البته همواره سعی کنید پوست میوه‌ها کنده و به تکه‌های کوچک‌تری تبدیل کنید. سبزیجات را هم شسته و به خوبی ضدعفونی کنید تا باعث مسمومیت و یا سوء هاضمه آنها نشود.

از غذاهای مورد علاقه آن‌ها می‌توان به کدو حلوائی، انجیر، مرکبات، انگور، موز، کلم بروکسل، سیب، کلم بروکلی، هویج و طالبی یا ملون هم اشاره کرد. از دادن آوواکادو، مشروبات الکلی، دلستر، دوغ، نوشابه و غذاهای ادویه‌دار و نمکی به مرغ مینا پرهیز کنید. مرتباً آب‌خوری آنها را با آب تمیز و ضدعفونی شده پر کنید.

اهمیت بهداشت در نگهداری از مرغ مینا

رسیدگی به بهداشت و پاکسازی قفس مرغ مینا آنقدر مهم است که کمترین غفلت وکوتاهی، ممکن است جانش را به خطر بیندازد. زمانی که مرغ مینا اقدام به خوردن غذا می‌کند، عادت دارد غذایش را دور قفس پخش کند و از آنجایی که روش غذا خوردنش کثیف است، متقابلاً قفسش نیز زودتر کثیف می‌شود. شما به عنوان صاحبین آنها وظیفه دارید، خیلی زود قفس آنها را تمیز کرده و هفته‌ای یکبار تمام زوایای قفس مثل کف و میله‌های آن را شسته و ضدعفونی کنید در غیر این صورت حشرات موذی در اطراف پرنده پرسه خواهند زد و بستر رشد انواع باکتری و میکروب‌های برای به خطر انداختن سلامت مینا مهیا خواهد شد.

از این‌رو و برای راحتی کارتان، اکیداً توصیه می کنم روزنامه‌ای را در کف قفس بیاندازید و هر روز به فکر تعویض کردن آن باشید.

بیشتر بدانیم:
پرورش و نگهداری مرغ مینا
غذای مناسب مرغ مینا

آب‌تنی دادن مرغ مینا

شاید باور نکنید ولی آب‌تنی کردن، مرغ مینا را شاداب و سرحال نگه می‌دارد مخصوصاً مرغ میناهایی که اهلی شده‌اند، اگر برای مدت طولانی درقفس می‌مانند باید در طول روز دو بار آب تنی کنند. شما می‌توانید یک ظرف سفالی تهیه کرده و داخل آن آب ولرم بریزید. زمانی که ظرف آب را داخل قفس می‌گذارید پرنده با اشتیاق تمام شروع به آب‌تنی می‌کند چون مینا علاقه زیادی به حمام کردن دارد و فراموش نکنید که آنها در طول روز دوبار به آب‌تنی کردن احتیاج دارند.

شرایط حمام کردن مرغ مینا

ظرف سفالی را به اندازه نیم وجب ( حدودا 10 سانتی‌متر) از آب ولرم پر کنید. پیشنهاد می‌کنم ظرف آب را در کف زمین بگذارید چون اگر مینا در قفس آب‌تنی کند ، باید قسمت جلوی قفس را با پلاستیک بپوشانید در غیر این صورت ممکن است مجبور به نظافت، اثاثیه اطراف قفس یا فرش و موکت خیس شده باشید.

چون مینا عادت دارد که به هنگام آب‌تنی آب را به همه جای بدنش پخش کند به این صورت که؛ ابتدا نوکش را داخل آب فرو می‌کند تا، با آب داخل منقارش، پوستش را خیس کند. خودش را در داخل آب فرو می‌برد تا آب به همه جای بدنش برسد بعد با تکان دادن پرهایش خودش را خشک می‌کند سپس سراغ آراستن پرهایش می‌رود.

پرریزی و کوتاهی بال مرغ مینا

مهمترین مسئله‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که مرغ‌های مینا در طول سال دوبار پرریزی خواهند داشت. اگر مینای شما در طول سال پرریزی نداشته باشد مطمئناً رژیم غذایی مناسبی ندارد و بدنش با کمبود شدید ویتامین مواجه است که در این صورت ضرورت دارد آن را به یک پزشک متخصص نشان دهید و با توصیه‌های او سعی کنید، غذایی در اختیارش بگذارید که سرشار از ویتامین است و می‌تواند بدن پرنده را تقویت کند.

چنانچه طول پرهای مینا بلندتر شود می‌توانید هر ۲ بال آنرا کوتاه کنید. البته اگر تخصصی در این‌باره ندارید حتماً از یک فرد کاربلد کمک بگیرید چون ممکن است به سلول‌های خونی پرهایش آسیب بزنید و یا ظاهر پرنده غیرمتعارف دیده شود که اگر چنین نباشد، زمان پرواز و به هنگام فرود امکان برخورد جناق سینه پرنده به زمین و متعاقباً شکستگی بال‌هایش وجود خواهد داشت.

منبع: easy-bator