انگل‌های داخلی در شترمرغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وجود انگل در شترمرغ می‌تواند بسیار مخاطره‌آمیز و بیماری‌زا باشد و آسیب‌های اقتصادی زیادی را به‌بار آورد. با شناخت بیشتر آنها می‌توان به کنترل و پیشگیری موثرتری رسید. در این نوشته به معرفی انگل‌های داخلی در شترمرغ می‌پردازیم.

کودیوستوموم

کودیوستوموم استراتیونیس یکی از بزرگترین کرم‌های گرد بوده دارای 13 میلی‌مترعرض و 17 میلی‌متر طول بوده ودر کولون مستقر می‌باشد و درصورت آلودگی بدن به این انگل صدمات کمتری نسبت به کرم‌های نخی شکل خواهد رساند. تخم‌های جدا شده انگل شبیه به تخم‌های انگل لیبیواسترونژیلوس می‌باشد. شناسایی انگل تنها در صورت کشت لارو انگل امکان‌پذیر می‌باشد گاهی بعلت بی‌ضرر بودن انگل نیازی به درمان در شترمرغ‌های آلوده به انگل نمی‌باشد اما درمان مداوم بر علیه کرم‌های نخی شکل این انگل‌ها را نیز ازبین می‌برد.

فیلاریا

فیلاریا درمجاری گوارشی مستقر بوده اما در سایر مجاری بدن و رگ‌های خونی دیده می‌شود در ریه شترمرغ نیز دیده می‌شود. گونه پارونکوسرکااستراتیونیس در غرب آفریقا درزیر بافت صفاقی منطقه کمری دیده می‌شود.

گونه دیسیلونما استراتیونیس از آفریقای جنوبی گزارش شده است که در مجاری صفاقی وکیسه‌های هوایی دیده می‌شود. جزو گونه‌های بی‌خطر می‌باشند.

میکرو فیلاریا

لارو همه فیلاریاها درخون بصورت میکروفیلاریا بوده وتوسط گزش حشرات و مکیدن خون پرنده وارد بدن می‌شود. بجز موارد استثنا مثل میکروفیلاریای پارا آنکو سرکا استراتیونیس که در خون بسر می‌برد.

دیگر انگل‌های داخلی شترمرغ
انگل لیبیواسترونژیلوزیس در شترمرغ
بایلیزا آسکاریس در شترمرغ

(کرم نواری) در شترمرغ Houttuynia Struthionis

کرم‌های نواری اولین بار در جوجه شترمرغ‌هایی که از افریقا وارد شده بودند دیده شده است. بندهای این کرم‌ها در مدفوع قابل مشاهده است. درمان با داروهای فن بند ازدل و رزورانتل دیگر انگل‌ها توسط (Craig 1993) توصیف شده‌اند. مولف آزمایش‌های معمول مدفوع همراه با درمان مورد نیاز را توصیه می‌کند.

کرم نواری شکل هوتی‌نیا

هوتینیا استروتیونیس یک انگل نواری بزرگ (60 – 120 سانتی‌متر) ساکن در روده کوچک شترمرغ است وباعث بیماری و سوء تغذیه در پرنده‌های جوان می‌گردد. حضور تعداد زیادی از قطعات بالغ انگل در مدفوع پرنده شبیه دانه‌های سفید برنج وبصورت خال‌خالی بوده و براحتی قابل شناسایی در مدفوع می‌باشد.

امکان انتقال این انگل از آفریقای جنوبی به سایر نقاط جهان با فروش شترمرغ و انتقال آن بوده که باعث انتشار آلودگی شده است. طبق بررسی‌های انجام شده مناطق بومی، رشد انگل درمناطق ساحلی بوده و میزبان واسط این انگل تابحال شناسایی نشده است.

درمان کلی با رزورنتال، فبندازول ویا پرازیکانتل امکان‌پذیر می‌باشد و داروی پرازیکانتل بعنوان داروی انتخابی و به میزان 5/7 میلی‌گرم بر کیلوگرم بهترین اثر را دارد.

انگل چشمی (ناخنک) Eye flukes

انگل چشمی بنام فیلوفتالموس گرالی درکیسه ملتحمه چشم تعداد زیادی از شترمرغ‌های 5 ماهه در فلوریدا جدا شده است بطوری‌که باعث عفونت شدید ملتحمه ودرد زیاد در چشم پرنده می‌گردد.

برای درمان برداشتن فیزیکی تره ماتود با بی‌حسی و افزودن کاربامات جهت درمان منجر به ازبین رفتن انگل می‌شود.

منبع: doctorvet