گزارشی تصویری از پانزدهمین نمایشگاه دام و طیور مشهد

به گزارش «سرویس همایش‌های داخلی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پانزدهمین نمایشگاه دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته طبق روال هر سال در مشهد برگزار گردید. این نمایشگاه که از تاریخ 18 تیر 1398 برگزار شد در 21 تیر ماه به کار خود خاتمه داد.

برخلاف سال‌های گذشته، امسال کمیته برگزاری نمایشگاه سعی در جلب حداکثری مشارکت داشت و این تلاش در اطلاع‌رسانی‌های مختلف خصوصاً تبلیغات حداکثری در سطح شهر مشهد کاملاً محسوس و قابل تقدیر بود اما با این‌حال رکود حاکم بر بازار و اوضاع نه چندان مطلوب اقتصادی این امر را به درستی به سرانجام نرسانده بود.

بطوری‌که سالن‌های سه‌گانه مفاخر کلاً تعطیل و فقط دو سالن عطار و فردوسی و نیز محوطه باز نمایشگاه که معمولاً به دامداران و نمایش حیوانات زنده می‌پردازد تا حدودی پر شده بود.

بیشتر بدانیم:
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور،خوراک دام و صنایع وابسته مشهد

سالن فردوسی به ادوات و وسایل کشاورزی و نیز برای اولین بار بخشی از آن به پرندگان زینتی اختصاص یافته بود. غرفه‌های خوراک دام و طیور که معمولاً توان اجاره مساحت‌های بیشتری را دارند نیز در این سالن به چشم می‌خورد و ادامه آن در سالن عطار چیده شده بود.

در سالن عطار جای خالی شرکت‌های دارویی بسیار مشهود بود و فقط یکی دو غرفه شرکت کرده بودند.

در بخش دانشگاهی و نیز اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی با غرفه‌های محقرانه‌ای روبرو شدیم.

در فضای باز محوطه هم حضور حیواناتی مانند گاو و گوسفند و شتر و اسب و شترمرغ بر جذابیت نمایشگاه افزوده بود.

هرچند که مشکلات به چشم آمده امسال مختص مشهد نبوده و در نمایشگاه‌های تبریز و اصفهان نیز مشاهده می‌شود. حتی باید گفت که نمایشگاه بزرگی چون تهران نیز از آن در امان نمانده است.

این رویه چند سالی است که دامن برگزارکننده‌های نمایشگاه‌های دام و طیور را گرفته است و باتوجه به صنعت بزرگ دام و طیور و آبزیان به عنوان صنعت مادر و نیز وسعت بسیار بزرگ آن در زمینه‌های زنبورداری پرورش اسب و آبزیان، حیوانات خانگی و پرندگان زینتی، حوزه درمان و دارو و کارخانه‌جات بزرگ خوراک و نیز صنایع بزرگ کشاورزی و کارخانه‌جات داروسازی نشان از توانایی بالقوه در این بخش از اقتصاد کشور دارد.

نکته دیگری که بایستی به آن اشاره کرد عدم حضور کشورهای همجوار با استان خراسان است. کشورهای افغانستان و ترکمنستان و تاجیکستان و حتی پاکستان که بازار بسیار مناسبی برای این استان می‌توانند باشند و تمامی این استان‌ها از لحاظ زبانی و فرهنگی کاملاً تحت تاثیر سرزمین مادری ایران هستند و عدم استفاده از این ظرفیت‌ها کم‌کاری بزرگ بخش اقتصادی ما محسوب می‌شود و در این بین نمایشگاه دام و طیور مشهد نام نمایشگاه بین‌المللی را نیز یدک می کشد که مشخصاً نتوانسته است در این حوزه به موفقیتی دست یابد.

گزارش و عکس: پیمان واعظ نیا

پانزدهمین نمایشگاه دام و طیور مشهد
نمایشگاه دام و طیور مشهد
پانزدهمین نمایشگاه دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته
نمایشگاه دام و طیور مشهد
نمایشگاه بین المللی دام و طیور مشهد
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان مشهد
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان مشهد
نمایشگاه بین المللی مشهد
پانزدهمین نمایشگاه دام و طیور و آبزیان مشهد
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان مشهد
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان
پانزدهمین نمایشگاه دام و طیور و آبزیان مشهد
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان مشهد
نمایشگاه دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته
گزارش پیمان واعظ نیا از نمایشگاه دام و طیور مشهد
گزارش پیمان واعظ نیا از نمایشگاه دام و طیور مشهد