خرگوش لهستانی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی دیگر از نژادهای کوتوله، خرگوش لهستانی (Polish Rabbits) است. آن‌ها به علت اندازه کوچک خود، به فضای کوچکتری نیز احتیاج دارند. این خرگوش نسبت به نژادهای دیگر فعالیت کمتری دارد و در نتیجه برای افرادی که نمی‌توانند فضای بزرگی را در اختیار خرگوش قرار دهند، مناسب می‌باشد. آنان همچنین موجوداتی آرام و دوست‌داشتنی هستند و یکی از ویژگی های بارز و بسیار خوب آن‌ها این است که می‌توانند محل دفع مدفوع و ادرار خود را یاد بگیرند.

اگر شما خواستار یک خرگوش اهلی خیلی زیبا ولی کوچک هستید، خرگوش لهستانی گزینه‌ای عالی است.

دو نوع مختلف از خرگوش لهستانی وجود دارد: کوتوله انگلیسی (لهستانی-انگلیسی) و لهستانی آمریکایی. هردو خرگوش‌های خیلی کوچکی هستند.

خرگوش های لهستانی انگلیسی بسیار کوچک و جمع وجور با حداکثر وزن 1 کیلوگرم هستند.

خرگوش‌های لهستانی آمریکایی، بزرگ‌تراز همتایان انگلیسی‌شان بوده و وزنی نزدیک به 1.5 کیلوگرم داشته و گوش‌های بلندتری نسبت به کوتوله‌های هلندی دارند.

خرگوش لهستانی

خلق و خوی خرگوش لهستانی

نژاد لهستانی خرگوش‌های کوچک بسیار باهوشی هستند. آنها می‌توانند فرمان صوتی و حرکات دست را درک کنند، و معمولاً از طریق تکرار آموزش می‌بینند.

خرگوش‌های لهستانی به همراه خرگوش هلندی مینیاتوری، یکی از رایج‌ترین گونه کوچک حیوانات هستند که توسط شعبده‌بازان برای عملیات تردستی استفاده می‌شوند. شعبده‌بازان از آنها استفاده می‌کنند بخاطر اینکه نه فقط کوچک و باهوشند بلکه طبیعت مناسبی برای نمایش دارند.

خرگوش‌های لهستانی صمیمی و مهربان بوده و برای کودکان ایده‌آل هستند، نه تنها از کودکان نمی‌ترسند بلکه از بازی کردن با آنها لذت می‌برند.

تنوع رنگ خرگوش لهستانی

تنوع رنگ

خرگوش لهستانی انگلیسی: در ایالات متحده آمریکا، تنها رنگ قابل قبول برای نمایش زال (همراه با چشمان قرمز رنگ) و اما در گونه انگلیسی رنگ‌های بیشتری قابل قبول هستند.

رنگ‌های خرگوش لهستانی آمریکایی شامل مشکی، آبی وشکلاتی با رنگ چشمان هماهنگ و سفید با چشمان قرمز یاقوتی یا آبی.

نگهداری و تغذیه خرگوش لهستانی

نگهداری و تغذیه این نژاد، بخاطر اندازه کوچکش بسیار راحت است. نیاز به آراستن بسیار کمی ازجمله کوتاه کردن ناخن‌ها، که یکبار در ماه باید انجام شود. علی‌رغم جثه کوچکی که دارند بسیار حیوان مقاومی بوده و با اکثر اقلیم‌های آب و هوایی کنار می‌آید. قفسی در ابعاد 45 در 60 سانتی‌متر برای آنها بسیار مناسب است.

علاوه بر یونجه و آب تازه، تنها به یک سوم فنجان در روز، از پلت باکیفیت نیازمندند. اگر به‌خوبی نگهداری شوند حدود 5-6 سال عمر می‌کنند.

تاریخچه خرگوش لهستانی

تاریخچه خرگوش لهستانی

خرگوش‌های لهستانی برخلاف نامشان، آمیزه‌ای از نژادهای هلندی و هیمالین هستند که در دهه 1600 میلادی در بلژیک به‌وجود آمدند. در سال 1844 به انگلستان راه یافت و پس از آن در 1912 در ایالات متحده ظاهر شد و بعدها در سال 1938به عنوان نژادی شناخته شده پذیرفته شد. هدف اصلی ایجاد این نژاد مصرف گوشت آنها بود.

در دهه 1900 خرگوش لهستانی یکی از محبوب‌ترین نژادهای گوشتی به‌ویژه در بلژیک، بود. در آن زمان ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به امروز داشتند، که بعنوان یکی از کوچکترین نژادهای خرگوش شناخته می‌شود. با اینکه نژاد لهستانی ژن کوتولگی را ندارد اما وزنش از 1.5 کیلوگرم تجاوز نمی‌کند.

نگهداری و تغذیه خرگوش لهستانی

منبع: rabbitpedia
ترجمه: مهسا احمدزاده