سرمایه موردنیاز برای پرورش ماهیان زینتی چقدر است؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از گسترش نیوز؛ ازآنجا که بخشی از ماهیان سنتی به خارج از کشور صادر می‌شوند. در ایران رشد صادرات هیچ‌یک از انواع ماهی به اندازه صادرات ماهیان زینتی نبوده است.

کشور ما از نظر تولید و پرورش ماهیان زینتی در چه شرایطی قرار داد؟ ورود به این حوزه به چه مقدار سرمایه نیاز دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال و سوالات دیگر با یکی از کارشناسان سازمان شیلات کشور به گفتگو نشستیم؟

محمد حسن‌الهی، کارشنان آبزیان زینتی سازمان شیلات اظهار داشت: درباره میزان واردات ماهیان زینتی آمار دقیقی در دست نیست ولی می‌‌توان گفت که سهم واردات، ناچیز است. ماهی وارداتی در مقیاس کوچک وارد می‌شود و بعد از تکثیر و پرورش در داخل کشور، وارد بازارهای داخلی یا خارجی می‌شود. گفتگوی من با پرورش‌دهندگان نشان می‌دهد که در مجموع از وضعیت کسب و کار خود راضی هستند. از طرف دیگر به واسطه اختلاف قیمت ارز با ارزهای خارجی، صادرات خوبی داریم. تقاضا باعث شده است که پرورش‌دهندگان به تولید ماهی باکیفیت رو بیاورند. خوشبختانه اکنون بیش از ۱۰۵ گونه ماهی زینتی تولید می‌شود.

بیشتر بدانیم:
پرورش ماهی و گیاه در خانه
دانستنی‌هایی درباره بهداشت و بیماری‌های ماهی
آماده‌سازی و کوددهی استخر پرورش ماهی

محمد حسن‌الهی در ادامه افزود: به قول یکی از تولیدکنندگان، بازار عراق تشنه ماهی‌های زینتی است. علاوه بر عراق به تعداد زیادی از کشورهای عربی و حتی پاکستان، ترکمنستان و ترکیه صادرات داریم. صادرات ماهیان زینتی را نمی‌توان کاملاً به نوسانات ارزی یک سال اخیر نسبت داد. واقعیت آن است که صنعت ماهیان زینتی باوجود نوپا بودن توانسته است جای خود را در بازارهای خارجی باز کند. رشد صادرات آبزیان در بخش ماهیان زینتی از میگو و سایر اقلام شیلاتی بسیار بیشتر بوده است. ما در عین کار روی گونه‌های زیبای خلیج‌فارس، روی انوع جدید هم کار می‌کنیم. با این حال باید پذیرفت که هنوز روی بسیاری از گونه‌های باارزش خلیج فارس کار نشده است.

وی در ادامه افزود: امیدواریم در سایه طرح‌هایی مثل تاسیس شهرک‌های صنعتی پرورش ماهیان آب شور در هرمزگان و استان‌های دیگر بتوانیم در این بخش هم موفق باشیم. قصد داریم شهرک‌های پرورش ماهیان زینتی را در چند استان تاسیس کنیم.

کارشناس آبزیان زینتی سازمان شیلات در پاسخ این سوال که «ورود به این کسب و کار به چه مقدار سرمایه نیاز دارد؟» گفت: برای پاسخ دادن به این سوال باید نوع کار و مقیاس، گونه پرورشی و اندازه فعالیت را مشخص کرد ولی در مجموع با چیزی حدود ۴۰ میلیون می‌توان پرورش خانگی را شروع کرد. امیدواریم شاهد حضور هرچه بیشتر جوانان در این فعالیت تولیدی باشیم. بسیاری از جوانان، کار خود را در سطح کوچک و خانگی شروع کرده‌اند اما اکنون مزارع بزرگ دایر کرده‌اند. با توجه به استانی شدن بودجه‌، متقاضیان جهت دریافت تسهیلات لازم باید از طریق صندوق‌های استانی اقدام کنند. آنها باید در سایت‌های سازمان شیلات استان، درخواست کنند و روند اداری دریافت تسهیلات را پیگیری کنند.

سازمان شیلات در حوزه آموزش هم فعالیت می‌کند و دوره‌های آموزشی رایگان برگزار می‌کند. علاقه‌مندان به این حوزه حتماً باید در دوره‌های آموزشی نظری و عملی شرکت کنند. پرورش ماهیان زینتی هیچ منع بهداشتی ندارد و به راحتی می‌توان آنها در آپارتمان و خانه شخصی پرورش داد. چه‌خوب است که مردم به راحتی از این نعمت خدادادی استفاده کنند.