گوسفند نژاد سافولک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از مشهورترین نژادهای گوسفند در جهان نژاد سافولک می‌باشد که خاستگاه آن را کشور انگلستان می‌دانند. گوسفند نژاد سافولک (Suffolk sheep) از ترکیب دو نژاد میش‌های Norfolk و قوچ‌های Southdown به وجود آمده و گوسفند تولید شده خصوصیات بهتری نسبت به والدین خود داشته و بخاطر همین ویژگی‌های جالب توجه از جمله نژادهای به‌کار رفته در مبحث اصلاح نژادی است.

گوسفند نژاد سافولک دارای صورت، سر و پاهای سیاه بوده و بدن بزرگی دارد و عمدتاً برای مصرف گوشت پرورش داده می‌شود، اما مصرف پشم آن نیز رایج است، همچنین پوست آنها از استانداردهای بالایی برخوردار است و می‌تواند برای تولید کالاهای چرمی مورد استفاده قرار گیرد.

میش و بره سافولک

ویژگی‌های وزنی نژاد سافولک

در این نژاد وزن قوچ بالغ حداکثر 125 – 135 کیلوگرم و وزن میش این نژاد حدودا 75 – 90 کیلوگرم می‌باشد. در این نژاد افزایش وزن به‌طور روزانه در دو ماهه اول زندگی 400 گرم بوده که این مقدار برای نرهای دو قلو 296 گرم می‌باشد.

در این نژاد میانگین درصد چند قلوزایی 160درصد می‌باشد.

در این نژاد، گوسفندان نر هنگام از شیرگیری  35 کیلوگرم و ماده‌ها 32 کیلوگرم وزن دارند. پیش از شیرگیری متوسط افزایش وزن روزانه برای گوسفندان نر و ماده به ترتیب 335 و 309 گرم در روز است که میزانی قابل توجه می‌باشد به طوری که بره‌های نژاد سافولک در 70 روزگی وزنی در حدود 30 تا 33 کیلوگرم دارند.

به دلیل این سرعت رشد بالا دام خیلی سریع به کیفیت مطلوب و میزان بالای گوشت برای فروش می‌رسد که این مساله موجب بازگشت سریع سرمایه و شروع سوددهی برای دامدار خواهد شد. در واقع این نژاد هم از نظر شیردهی و هم گوشت تولیدی بسیار جالب توجه است.

ویژگی‌های وزنی نژاد سافولک

ویژگی‌های گوسفند سافولک

نژاد سافولک به دلیل تولید بالای گوشت و لاشه باکیفیت یکی از بهترین نژادهای گوسفند مطرح در اروپا و تمامی جهان است و این مساله موجب علاقه به پرورش این نژاد در تمام نقاط دنیا شده است.

نژاد سافولک علاوه بر تولید بالای گوشت دارای راندمانی بسیار خوب در زمینه شیردهی نیز می‌باشد. این نژاد به دلیل دارا بودن صفات گوشتی و شیری بسیار مطلوب یکی از بهترین نژادهای گوسفند جهت انجام اصلاح نژادی در تمامی جهان می‌باشد.

نژاد گوسفند سافوک در شرایط مختلف طبیعی بسیار مقاوم و سازگار بوده و خیلی سریع با محیط‌های مختلف سازگاری پیدا می‌کند. این نژاد در مدت زمانی کمتر نسبت به دیگر نژاد‌های گوسفند رشد کرده و به وزن ایده‌آل می‌رسد.

یکی دیگر از نکات جالب توجه این نژاد درصد بسیار پایین چربی آن و در نتیجه، تولید گوشت خالص و باکیفیت است. این نژاد یکی از بهترین نژادهای گوسفند در جهان جهت دامداری اقتصادی و سوددهی بالا می‌باشد.

در سال‌های اخیر نژاد گوسفند سافولک در ایران نیز پرورش داده می‌شود.

اگر قصد پرواربندی نژادهای مختلف گوسفند و پرورش آن را دارید باید بدانید که خرید بره‌های سالم نیمی از هزینه‌های پرواربندی می‌باشد.

ویژگی‌های گوسفند سافولک

نام نژاد سافولک
هدف پرورش گوشت، پشم
نکات ویژه قوی و سرسخت، میش‌ها مادرانی بسیار خوب،
نژادی دومنظوره (گوشت و پشم)
ابعاد بزرگ
وزن قوچ بالغ بین 110-160 کیلوگرم
میش بالغ بین 80-160 کیلوگرم
شاخ ندارد
مقاومت اقلیمی آب و هوای بومی
رنگ سفید
گستردگی متداول
منشا انگلستان

منبع: livesheep