اهمیت و برنامه واکسیناسیون سگ‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قبل ازینکه شما را با اهمیت واکسیناسیون در سگ‌های خانگی آشنا کینم، باید بدانید که واکسیناسیون چیست؟ با واکسیناسیون عوامل بیماری‌زای ضعیف یا کشته‌شده وارد بدن می‌شوند و بدن را به‌طور بسیار خفیفی دچار بیماری می‌کنند. در این هنگام سیستم دفاعی بدن در برابر این عوامل بیماری‌زا شروع به دفاع می‌کند و در آینده اگر این عوامل دوباره به سراغ بدن بیایند، سیستم دفاعی آنها را شناخته و براحتی سرکوب می‌کند.

واکسیناسیون سگ‌ها شامل واکسن چندگانه و هاری می‌باشد.

واکسن چند گانه در خود عوامل بیماری‌زای بیماری‌های مقابل را جای داده است: پاروو، دیستمپر، هپاتیت، آنفولانزا، لپتوسپیروز یعنی ۵ بیماری.

البته عامل بیماری لپتوسپیروز انواع مختلف دارد که یک واکسن چندگانه می‌تواند بسته به شیوع هریک از انواع آن در منطقه:

۵ گانه (پاروو، دیستمپر، هپاتیت، آنفولانزا، لپتوسپیروز (یک نوع)

۶ گانه (پاروو، دیستمپر، هپاتیت، آنفولانزا، لپتوسپیروز (دو نوع)

۷ گانه (پاروو، دیستمپر، هپاتیت، آنفولانزا، لپتوسپیروز (۳نوع)

۸ گانه (پاروو، دیستمپر، هپاتیت، آنفولانزا، لپتوسپیروز(۴ نوع)

۹ گانه (پاروو، دیستمپر، هپاتیت، آنفولانزا، لپتوسپیروز(۵ نوع) باشد.

باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم که در صورت عدم واکسیناسیون به موقع سگ در صورت ابتلای او به هریک از بیماری‌های فوق، به دلیل حدت بیماری، درمان این بیماری‌ها بسیار مشکل بوده و در اغلب موارد منجر به فوت می‌گردند.

بیشتر بدانیم:
واکسیناسیون در سگ‌ها
انگل در سگ و راه‌های مبارزه با آن
معرفی 10 گیاه دارویی برای تسکین درد در سگ (بخش اول)

برنامه واکسیناسیون: واکسن چندگانه: دوز اول: ۴۲ روزگی

دوز دوم: ۱۴ یا ۳۰ روز بعد (بسته به توصیه شرکت سازنده)

دوزهای بعدی:  سالی یکبار

واکسن هاری:  دوز اول: سه ماهگی

دوزهای بعدی: سالی یکبار

در این جدول برنامه‌ی عمومی واکسن‌ها را می‌بینید که با مشورت با دامپزشک می‌توانید بهترین برنامه واکسیناسیون را فراهم کرده که به بهترین شکل حیوان را سلامت نگه داشته و از ابتلا به بیماری‌ها محافظت کند.

واکسن سگ واکسیناسیون اولیه توله سگ (در 16 هفتگی یا کمتر از 16 هفته) واکسیناسیون اولیه سگ بزرگسال (بیش از 16 هفته) یادآورهای پیشنهاد شده توضیحات
هاری -  1 سال
Rabies 1-year
می تواند در یک دوز، در 3 ماهگی، تجویز شود. معمولاً هر کشوری اولویت مخصوص خودش را در تلقیح این واکسن دارد. یک دوز نیاز به یادآوری سالانه است. واکسن ضروری سگ.
بیماری هاری 100% کشنده است، و هیچ گریزی جز پیشگیری ندارد.
هاری - 3 سال
Rabies 3-year
می تواند در یک دوز، به محض رسیدن به 3 ماهگی، تجویز شود. معمولاً هر کشوری اولویت مخصوص خودش را در تلقیح این واکسن دارد. یک دوز دومین یادآور یک سال بعد و پس از آن هر 3 سال یکبار پیشنهاد می‌شود. واکسن ضروری سگ.
 
دیستمپر
Distemper
حداقل 3 دز، بین 6 تا 16 هفتگی 2 دوز، با فاصله 3-4 هفته ازهم توله سگ‌ها یک سال پس از واکسیناسیون اولیه و سگ‌های بالغ هر 3 سال نیاز به یادآور دارند. واکسن ضروری سگ.
دیستمپر از طریق ویروس‌های هوازی منتقل می‌شود که علاوه بر مشکلات فراوان می‌تواند باعث آسیب دائمی به مغز شود.
پاروواویروس
Parvovirus
حداقل 3 دز، بین 6 تا 16 هفتگی 2 دوز، با فاصله 3-4 هفته ازهم توله سگ‌ها یک سال پس از واکسیناسیون اولیه و سگ‌های بالغ هر 3 سال نیاز به یادآور دارند. واکسن ضروری سگ.
پارووای سگ بسیار مسری است که همراه با اسهال و استفراغ می‌باشد و اگر درمان نشود کشنده است.
آدنوویروس نوع 1 (CAV-1، هپاتیت سگ)
Adenovirus,  type 1 (CAV-1, canine hepatitis)
حداقل 3 دز، بین 6 تا 16 هفتگی 2 دوز، با فاصله 3-4 هفته ازهم توله سگ‌ها یک سال پس از واکسیناسیون اولیه و سگ‌های بالغ هر 3 سال نیاز به یادآور دارند. واکسن ضروری سگ.
هپاتیت از طریق ادرار و مدفوع ناقل این بیماری، سرایت می‌کند و منجر به آسیب شدید کبد و مرگ می‌شود.
آدنوویروس نوع 2 (CAV-2، سرفه سگ)
Adenovirus, type 2 (CAV-2, kennel cough)
حداقل 3 دز، بین 6 تا 16 هفتگی 2 دوز، با فاصله 3-4 هفته ازهم توله سگ‌ها یک سال پس از واکسیناسیون اولیه و سگ‌های بالغ هر 3 سال نیاز به یادآور دارند. واکسن ضروری سگ.
این بیماری از طریق سرفه و عطسه‌ی سگ منتقل می‌شود.
پاراآنفلوانزا
(آنفلوانزا و بیماری‌های شبه آن)
Parainfluenza
در 6-8 هفتگی، سپس هر 3-4 هفته یکبار تا سن 12-14 هفتگی یک دوز باتوجه به دستور شرکت سازنده واکسن، ممکن است پس از یک سال نیاز به یادآور باشد. یادآور معمولاً هر 3 سال یکبار پیشنهاد شده. واکسن غیرضروری سگ.
بیماری پاراآنفلوانزا (با آنفلوانزای سگ فرق می‌کند) باعث سرفه و تب شده همچنین ممکن است مرتبط با سیاه سرفه باشد.
سیاه سرفه (سرفه سگ)
Bordetella bronchiseptica (kennel cough)
بستگی به نوع واکسن دارد، معمولاً 2 دوز برای پیشگیری نیاز است. 1 دوز از واکسن خوراکی، یا 2 دوز از واکسن تزریقی در محیط های پرخطر یادآور سالانه یا 6 ماهه توصیه می‌شود. واکسن غیرضروری سگ.
این بیماری معمولاً جدی نیست، اما در توله‌های جوان می‌تواند خطرناک باشد. معمولاً پس از پانسیون کردن سگ یا تماس با سگ‌های زیاد دیگر دیده می‌شود.
بیماری لایم
Lyme disease
1 دوز، در 9 هفتگی. دوز دوم 2-4 هفته پس از آن. 2 دوز، با 2-4 هفته فاصله ازهم ممکن است سالانه قبل از شروع فصل کنه‌ها نیاز باشد. واکسن غیرضروری سگ.
معمولاً برای سگ‌هایی که در معرض خطر گزش کنه‌هایی که به بیماری لایم آلوده هستند، توصیه می‌شود.
لپتوسپیروز
Leptospirosis
دوز اول در  8 هفتگی، دوز دوم با 2-4 هفته فاصله. 2 دوز، با 2-4 هفته فاصله ازهم حداقل یکبار در سال برای سگ‌های در معرض خطر. واکسن غیرضروری سگ.
بطورکلی واکسیناسیون این بیماری مربوط به مناطق خطرناک است. قرار گرفتن در معرض جوندگان و آب راکد می‌تواند باعث بروز این بیماری شود.
آنفلوانزای سگ اولین دوز در 6-8 هفتگی، دوز دوم 2-4 هفته بعد 2 دوز، با 2-4 هفته فاصله ازهم سالانه واکسن غیرضروری سگ.
علائم شبیه به بیماری سرفه سگ می‌باشد.

در این تصویر زیر نیز جدولی را مشاهده می‌کنید که بصورت خلاصه زمان‌بندی واکسن‌های ضروری و واکسن‌های پیشنهادی برای سگ‌ها را نشان می‌دهد. قابل ذکر است که برخی از واکسن‌ها در برخی مناطق ضروری بوده و در برخی دیگر لازم نیست، این جدول مربوط به آمریکا بوده و طبق اپیدمی بیماری‌ها در ایران می‌تواند تغییر کند.

برنامه واکسیناسیون سگ

منبع: perskala