سلامت نوک در پرنده‌های خانگی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نوک پرنده عضوی بسیار مهم بوده و سلامت پرنده در گرو سلامت نوک اوست. اغلب صاحبان پرنده‌ها در بررسی سلامت این عضو حیاتی به مشکل برخورده چراکه کار آسانی نیست و باید با توجه و دقت انجام شود. در ادامه به بررسی مشکلات رایج در نوک پرندگان زینتی و راه‌های حفظ سلامت آن خواهیم پرداخت.

باید توجه داشت که جدای از بررسی سلامت، درمان مشکلات نوک پرنده هم کاری سخت و غیرممکن است و صاحبان پرنده‌ها در این کار موفقیت چندانی نخواهند داشت.

مشکلات رایج نوک پرندگان

اگرچه مشکلات رایج نوک پرندگان، مشکلاتی نیستند که ما بخواهیم در حالت طبیعی به آن‌ها فکر کنیم اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که نوک پرنده می‌تواند در معرض بیماری‌های متعددی قرار بگیرد. یکی از رایج‌ترین و حادترین مشکلات نوک، پوسته‌پوسته شدن آن است. امکان بروز این مشکل که دلایل مختلفی هم دارد، در همه گونه‌های طوطی وجود دارد؛ اما این عارضه در کانورها و طوطی‌های کاکلی رایج‌تر است.

این مشکل، بیشتر به دلیل کمبود ویتامین در بدن پرنده‌ها رخ می‌دهد و باید توجه داشته باشیم که اگر نشانه‌ای از این عارضه را در نوک پرنده خود مشاهده کردیم، حتماً با یک دامپزشک مشورت کنیم تا او مکمل‌های غذایی لازم را به ما پیشنهاد کند و رژیم غذایی پرنده ما را به گونه‌ای تغییر دهد تا سلامت دهان پرنده به او بازگردد. کج شدن نوک و قرار نگرفتن آن‌ها روی هم نیز اختلالات رایج دیگر نوک، در پرندگان خانگی است که این دو اختلال تنها با گذاشتن پروتز یا جراحی برطرف می‌گردند.

بیشتر بدانیم:
تولکی یا پر ریزان در پرندگان
روش‌های کاهش استرس در پرندگان زینتی
آشنا کردن پرنده خانگی به اسمش

حفظ سلامت نوک

کمک به حفظ سلامت پرنده و محکم نگه‌داشتن نوک او کار چندان سختی هم نیست. تنها کافی است که موقعیتی مانند زندگی در طبیعت را برای پرنده‌یمان فراهم کنیم  و با قرار دادن چند شاخه طبیعی در اطرافش او را تشویق کنیم که با نوک خود روی شاخه‌ها بزند و شرایطی مانند شرایط زندگی در طبیعت را در خانه ما نیز تجربه کند. قرار دادن غذاهای تازه و کامل مانند آجیل با پوست برای پرنده‌ها از جمله اقدامات دیگری است که ما می‌توانیم برای حفظ سلامت نوک پرنده در خانه خود انجام دهیم؛ در واقع آجیل‌هایی مانند فندق، گردو، بادام هندی و بادام، با پوست سختشان باعث می‌شوند که پرنده، آن‌ها را بشکند و این کار کمک شایانی به سلامت نوک پرنده‌ای می‌کند که ما در خانه از آن نگهداری می‌کنیم.

نکته قابل توجه در مورد این روش مراقبتی، این است که بیش از حد از این ترفند استفاده نشود؛ چراکه قرار دادن بیش‌ازحد خشکبار برای پرنده، باعث افزایش وزن او می‌شود و نباید فراموش کرد که پیشگیری از افزایش وزن پرنده خود نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که به حفظ سلامت پرنده کمک می‌کند.

راه دیگر برای حفظ سلامت نوک پرنده، قرار دادن یک تکه کف دریا در داخل قفس او است. جالب است بدانید که کف دریا نه‌تنها برای پرنده‌ها بسیار جالب است و آن‌ها را سرگرم می‌کند؛ بلکه به دلیل داشتن کلسیم به حفظ سلامت پرنده‌ها کمک می‌کند. این ترفند به ویژه برای مرغ‌هایی که در سن تولیدمثل هستند بسیار مفید است؛ چراکه وجود کلسیم اضافه نه تنها کمک می‌کند تا در تخم آن‌ها شکستگی به وجود نیاید بلکه مانع از بروز مشکلات دیگر در تخم آن‌ها نیز می‌شود.

چه موقع پرنده نیاز به نوک‌چینی دارد؟

در بعضی موارد ما با رشد بیش از اندازه نوک و یا اختلالات رشد در نوک پرندگان مواجه می‌شویم؛ که در چنین شرایطی، عمل نوک‌چینی پیشنهاد متخصص و دامپزشک به شما خواهد بود. نوک پرنده از کراتین تشکیل شده و در طول زندگی پرنده رشد آن ادامه دارد.

گاهی به دلیل مشکلات ایجاد شده در نوک پرنده فرآیند نوک‌چینی نه تنها لازم است بلکه به حفظ سلامت نوک پرنده نیز کمک می‌کند. بنابراین اگر حالتی غیرعادی در نوک مشاهده کرده و فکر می‌کنید که عمل نوک‌چینی برای پرنده‌یتان لازم است، تعلل نکنید و در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید تا او اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

منبع: ITPet