نگهداری و تکثیر ماهی پلاتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی پلاتی (platyfish) از انواع ماهیان زنده‌زاست که نگهداری و تکثیر آن بسیار آسان و لذت‌بخش است. پلاتی‌ها ماهیان کم‌توقعی هستند و در شرایط عادی و معمول می‌توان نگهداری و تکثیر شوند. شما می‌توانید در ادامه متن اطلاعات کافی در مورد پلاتی‌ها و نگهداری و تکثیر آنها را مشاهده کنید.

پلاتی‌ها، ماهی‌های بسیار آرامی هستند و بدون هیچگونه مزاحمتی در کنار بقیه ماهی‌ها بخوبی زندگی می‌کنند. دمای مناسب برای این ماهی ۲۲ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش مناسب حدود ۵/۷ می‌باشد. به آکواریومی همراه با گیاهان طبیعی فراوان و نور زیاد نیاز دارد.

نوزادان این ماهی مقاوم هستند اما رشد آهسته‌ای دارند. ماهی ماده در هر مرتبه زایش ۲۰تا۴۰ نوزاد به وجود می‌آورد.

از سایر گونه‌های این ماهی می‌توان ماهی پلاتی قرمز-باله بلند غروب آفتاب-رنگارنگ-ستاره دنباله‌دار و پلاتی ماه را نام برد.

با انواع ماهی پلاتی آشنا شویم:

انواع گونه‌‌های ماهی پلاتی

نام: پلاتی «بسته به انواع نام‌های دیگری مانند پلاتی پاندا، پلاتی قرمز، پلاتی طلایی و … برای این ماهی نام‌گذاری می‌شود»

نام علمی: Xiphophorus maculatus

خانواده: poecilidane

زیستگاه اصلی: آب‌های آرام مکزیک و گواتمالا

اندازه: حداکثر تا ۸ سانتی‌متر

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد

پ-هاش: ۶ الی ۸

پلاتی‌ها یکی دیگر از انواع رایج خانواده زنده‌زاها هستند که تا به حال رنگ‌های مختلف و زیبایی از آنها تکثیر شده‌اند. طول  جنس ماده در آکواریوم حداکثر به ۸ سانتی‌متر رسیده  که در جنس نر کمی کوچک‌تر از ماده‌ها می‌باشد و شاید بیشتر از ۶ سانتی‌متر رشد نکند. آنها ماهیانی صلح‌جو و دوست‌داشتنی هستند که زاد و ولدشان همانند سایر زنده‌زاها مانند گوپی و مولی زبان‌زد خاص و عام است.

نگهداری ماهی پلاتی

نگهداری ماهی پلاتی

این ماهیان با وجود صلح‌جو بودنشان قابلیت نگهداری با اکثر ماهیان گیاه‌خوار و صلح‌جو را دارند ولی بهتر است آنها را همانند سایر زنده‌زاها به صورت مجزا در یک تانک گروهی تک‌گونه نگهداری کنید ولی در صورتی که می‌خواهید آنها را نیز به جمع ماهیان مختلف خود انتقال دهید سعی کنید ماهیان هم‌تانکی آنها کاملاً صلح‌جو باشند یا اینکه از ماهیان هم‌خانواده خود مانند سوردتیل، مولی، گوپی و …. استفاده کنید.

به هرحال بعد از انتخاب هم تانکی‌ها و یا تصمیم به نگهداری آنها به صورت تگ‌گونه لازم است سایر شرایط تانک همانند دما و پ-هاش که در بالا به ان اشاره شد را برای آنها فراهم کنید. آنها همانند سایر زنده‌زاها معروف به تکثیر و زاد و ولد فراوان هستند و اگر علاقه‌مند به تکثیر هستید قسمت مربوط به تکثیر همین مقاله را نیز بخوانید.

تغذیه پلاتی‌ها

پلاتی‌ها همانند سایر زنده‌زاها همه‌چیزخوارند و می‌توانید هر غذایی مانند غذاهای خشک و حتی گوشتی به آنها بدهید. بعضی اوقات دل گاو چرخ شده در زمان تکثیر برای تولیدمثل موفق نیز برای آنها توصیه می‌شود. درکل گیاه‌خوارند و هر آنچه به ماهیان گیاه‌خوار خود می‌دهید می‌توانید به پلاتی‌ها نیز بدهید به شرط آنکه اندازه غذا طوری باشد که بتوانند بخورند.

تغذیه پلاتی‌ها

تکثیر ماهی پلاتی

تکثیر پلاتی‌ها برای افراد تازه‌کار همانند تکثیر سایر زنده‌زاها بهترین گزینه در پیش‌رو هستند بعضی افراد نوزادان پلاتی یا سایر زنده‌زاها را به عنوان یک غذای زنده مقوی برای سایر ماهیان خود در نظر می‌گیرند و برای این منظور رو به تکثیر آنها می‌آورند و بعضی دیگر برای فروش و برخی دیگر برای تفریح این کار را انجام می‌دهند. 

در این قسمت سعی داریم روش تکثیر آنها را به نحوی ساده بیان کنیم البته اگر شما سایر مقالات این سایت در مورد تکثیر ماهی مولی یا ماهی گوپی و سایر زنده‌زاها را خوانده باشید دیگر احتیاجی به خواندن ادامه این مقاله ندارید زیرا تکثیر پلاتی‌ها هم مانند سایر زنده‌زاها از جمله مولی و گوپی و … می‌باشد.

اولین قدم؛ تشخیص جنسیت پلاتی‌ها

ماهی نر در زیر شکم دارای آلت تناسلی بوده (به شکل یک باله سوزنی شکل) که در ماهی ماده به جای آلت تناسلی یک باله پهن وجود دارد و بارزترین مشخصه تشخیص جنسیت هم همین علامت است اگرچه می‌توان به موارد دیگری همچون جثه پهن‌تر ماده از نر و شکل لب‌های پلاتی‌ها هم اشاره کرد ولی بهترین مشخصه همان آلت تناسلی نرهاست که در شکل زیر هم می‌توانید مشاهده کنید.

پلاتی نر

پلاتی نر

پلاتی ماده

پلاتی ماده

تشخیص پلاتی نر و ماده

دومین قدم انتقال پلاتی‌ها به آکواریوم تکثیر

بعد از تشخیص جنسیت پلاتی‌ها لازم است تا آنها را برای تکثیر به آکواریوم جداگانه‌ای که شرایط مورد نیاز آنها مانند دما و پ-هاش و … که در بالا به آن اشاره شد را فراهم کردید انتقال دهید. شما برای تکثیر به دو شکل می‌توانید عمل کنید یا اینکه آکواریوم را طوری دکوربندی کنید که بچه‌ها قادر به پنهان شدن باشند و از صدمه دیدن آنها از طرف والدین خوداری شود زیرا پلاتی‌ها به خوردن بچه‌های خود علاقه‌مندند و بعد از زایمان، آنها را خواهند خورد.  یا اینکه بعد از دنیا آمدن بچه‌ها، والدین یا خود بچه‌ها را به تانک دیگری منتقل کنید یا از زایشگاه ماهی برای انجام این عمل استفاده کنید.

قدم اخر روش تکثیر پلاتی‌ها

۱) در صورتی که تانک مورد نظر را که بهتر است با گیاهان طبیعی دکوربندی  شود انتخاب کردید دیگر کار شما تمام شده و بعد از انتقال پلاتی‌ها به آن و تغذیه مناسب آنها با غذاهای مقوی (بهتر است در هفته یک یا دوبار به آنها غذای گوشتی مانند دل گاو چرخ شده بدهید) عمل لقاح توسط پلاتی‌ها انجام شده و پس از مدتی شاهد خواهید بود که شکم ماهی ماده متورم شده و ماهی در مرحله‌ای که قرار دارد زایمان خواهد داشت و بچه پلاتی‌ها به کف و زیر گیاهان و دکورها پنهان می‌شوند البته ریسک این روش زیاد است و ممکن است در انتها بچه پلاتی زیادی برای شما باقی نماند.

۲) اگر دوست دارید اصولی کار کنید و در انتها بازدهی بالایی هم داشته باشید بهتر است از روش زایشگاه استفاده کنید در این روش بعد از انتقال پلاتی‌ها به آکواریوم تکثیر و انجام عمل لقاح با نزدیک شدن به زمان زایمان ماهی ماده علائمی را مانند متورم شدن شکم ماهی ماده، حرکات آرامتر ماهی ماده و در نزدیکی زمان زایمان علائمی چون ورم شدید شکم به طوری که مخرج ماده به شکل لوله در آماده و اصولاً ماده کنار سنگ یا گیاهی تکان تکان می‌خورد و… را می‌توانید مشاهده کنید که شما از شب قبل باید ماهی ماده را به زایشگاه انتقال دهید تا پس از زایمان بچه‌ها در خطر خورده شدن از طرف والدین در امان بمانند. این روش با وجود اینکه بازدهی بالایی دارد اما در صورتی که به ماده استرس زیادی وارد شود یا در تور زدن به ماهی ضربه وارد شود ماده و بچه‌ها را از دست خواهید داد.

تغذیه بچه پلاتی‌ها

شما می‌توانید هر آنچه که به پلاتی‌های بزرگ می‌دهید را کاملاً پودر کنید به طوری که بچه پلاتی‌ها قادر به خوردن آنها باشند، مثلا گرم فشرده را بین کاغذی قرار دهید و با چیزی به آن چند ضربه بزنید تا پودر شود و به بچه پلاتی‌ها بدهید.

نکته: بارها دیده شده که بچه پلاتی‌های تکثیر شده توسط افراد مبتدی تا رشد کامل و بلوغ زمان زیادی را سپری می‌کنند و لاغر و بدشکل هستند و دلیل اصلی آن را می‌توان تغذیه غلط و استفاده از آکواریوم‌های بدون گیاه دانست. بهتر است در آکواریومی که بچه پلاتی‌ها را در آن نگهداری می‌کنید از گیاهان استفاده کنید و شاهد رشد چشمگیر آنها باشد. برای تغذیه هم بهتر است از تنوع غذایی برای آنها غافل نشوید.

تکثیر ماهی پلاتی

منبع: onlypet