اسب نژاد اندلسی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد اندلسی (Andalusian horse) با عنوان اسب خالص اسپانیایی و یا PRE نیز شناخته می‌شود، منشا آن ناحیه گرمسیر جنوب اسپانیا در نزدیکی آفریقای شمالی، در شبه جزیره ایبری است که اجدادش هزاران سال در این ناحیه زندگی می‌کرده‌اند. از قرن بیستم اسب اندلسی به عنوان یک نژاد متمایز شناخته شده است و در طول قرن‌ها ظاهر آن تغییری نکرده است.

اسب‌های بومی اسپانیا در زمان ورود سپاه اسلام به این کشور به پونی اولیه سورانی که هنوز هم در پرتغال یافت می‌شوند شباهت داشتند.

احتمالاً این اسب‌ها با اسب‌های بارب متعلق به مسلمانان آمیزش‌های بسیاری انجام داده‌اند. در سال 1492 میلادی توجه کشور اسپانیا به جهان غرب و اسب‌های آنجا معطوف شد. اسب‌های اسپانیایی که فاتحان اسپانیایی در قرن 16 به آمریکا بردند برای اصلاح نژادهای جدید بسیار مطلوب بودند.

خصوصیات اسب اندلسی

اسب اسپانیایی در اروپا به اسب دلخواه پادشاهان و اربابان بزرگ سوارکاری مانند ویلیام کاوندیش و دوک نیوکاسل تبدیل شد. دوک نیوکاسل در قرن هفدهم نوشت اگر این اسب درست انتخاب شود بهترین و زیباترین اسب در جهان خواهد بود.

نگهداری اسب اندلسی

این اسب بسیار شجاع، مطیع و آرام است و در یورتمه، چهار نعل و تاخت و گام  بسیار محکم و قوی عمل می‌کند. بسیار متواضع و دوست‌داشتنی و مناسب برای پادشاهان در نتیجه آمیزش این اسب با اسب تروبرد اسب پونی خوبی برای بازی چوگان ایجاد شد که سرعت لازم برای بازی‌های جدید را از اسب تروبرد گرفته بود.

اسب اندلسی

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران