مصرف میوه و سبزیجات برای سگ و گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شما بعنوان نگهداره حیوانات خانگی طبیعیست که بخواهید از خوراکی‌های روی میز به دوست چهارپایای خود بدهید. اکثر غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، بخصوص میوه‌ها و سبزیجات کاملاً برای حیوانات بی‌خطر هستند، اما برخی از آنها نه تنها مضر که بسیار خطرناک هستند. به این دلیل که سیستم گوارش حیوانات با ما بسیار فرق می‌کند. اگر غذای نامناسبی را به سگ یا گربه بدهیم ممکن است سلامتش را به خطر انداخته یا حتی باعث مرگ او شویم.

در زیر لیست برخی از خوراکی‌های ما که برای مصرف سگ‌ها و گربه‌ها مضر یا مفید هستند، آمده است.

میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌توانید به سگ‌ها بدهید

سیب

سیب‌ها منابع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین A و C هستند. دارای پروتئین کم و بدون چربی بوده و به همین دلیل خوراک بسیار خوبی برای حیوانات سالمند هستند. با این‌حال، مطمئن شوید که تکه سیبی که به آنها می‌دهید فاقد هسته یا دانه باشد.

موز

موز اگر به اندازه استفاده شود می‌تواند یک غذای عالی و کم‌کالری برای سگ و گربه باشد. بسیار مغذی بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین، فیبر، پتاسیم، بیوتین و مس است. کلسترول و سدیم کمی دارد، اما بخاطر داشتن مقداری قند باید گاه‌به‌گاه به حیوان داده شود.

هندوانه

هندوانه کاملاً سالم و بی‌خطر است، اما قبل از مصرف پوست و دانه‌ها را جدا کنید که باعث انسداد روده نشوند. این میوه حاوی پتاسیم و ویتامین‌های B-6، A و C است. هندوانه حاوی 92% وزن آب است که راهی مناسب برای خنک نگه داشتن حیوان در روزهای گرم تابستان است.

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین C است. همچنین حاوی آنزیمی است که به سفید شدن دندان سگ و گربه کمک می‌کند. با این‌حال به دلیل داشتن قند بسیار بالا از مصرف زیاد آن پرهیز کنید.

پرتقال

مصرف 1/3 پرتقال بزرگ برای سگ‌های کوچک‌تر و گربه و یک پرتقال کامل برای سگ‌های بزرگ مناسب است. اگرچه پوست این میوه برای حیوان مضر نیست اما دامپزشکان پیشنهاد می‌کنند که پرتقال را بدون پوست و دانه  مصرف کنید.

آناناس

چند قطعه آناناس یک خوراکی مناسب برای سگ و گربه است درصورتی که پوسته خشن و خاردار آنرا جدا کرده باشید. این میوه گرمسیری پر از ویتامین‌ها و فیبر است، همچنین دارای آنزیمی است که به‌عنوان بروملین (bromelain) شناخته می‌شود و باعث هضم راحت در حیوان می‌شود.

زردآلو

گوشت میوه زردآلو می‌تواند تشویقی خوبی برای سگ‌ها و گربه‌ها باشد. سرشار از پتاسیم و بتاکاروتن است که برای مبارزه با سرطان مفید است. فقط به یاد داشته باشید که حیوان هسته، ساقه یا برگ آنرا نخورد.

طالبی

قبل از دادن این میوه به حیوان خانگی‌تان باید پوست و دانه‌ها را جدا کرده و آنرا به تکه‌های کوچک برش بزنید. اجازه ندهید حیوان پوست طالبی را بلیسد زیرا ممکن است آغشته به باکتری‌های مضری باشد که به سلامتی حیوان آسیب می‌رساند. طالبی با داشتن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی چون: ویتامین A، B و C می‌تواند به کاهش مشکلات التهابی حیوانات کمک کند.

انبه

انبه بسته‌ای از ویتامین‌هاست که می‌توانید به سگ و گربه بدهید. مانند تمام میوه‌های پوست‌دار باید قبل از مصرف پوست این میوه را که حاوی مقداری سیانید است، بگیرید. انبه پوست‌کنده و تکه‌تکه شده هضم آسان‌تری دارد و از بروز ناراحتی‌های معده و دستگاه گوارش جلوگیری خواهد کرد.

گلابی

گلابی پر از ویتامین A و C و فیبر است و اگر به اندازه استفاده شود می‌تواند خوراکی عالی برای سگ و گربه باشد. مانند سیب و پرتقال، دانه‌های گلابی نیز حاوی سیانید بوده و باید حتماً جدا شود. گلابی خاصیت ضدسرطانی دارد.

فلفل دلمه‌ای (قرمز، سبز، نارنجی و زرد)

همه گونه‌های فلفل دلمه‌ای حاوی بتاکاروتن، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. با دادن این سبزی به حیوان خانگی به افزایش عملکرد سیستم ایمنی او کمک کنید. قبل از استفاده ساقه انتهایی را جدا کنید.

کلم بروکلی

بروکلی دارای فیبر و ویتامین C است، اما استفاده بیش از حد آن در برخی سگ‌ها منجر به تحریک معده شده و مشکل‌ساز می‌شود. تکه‌های کوچک بروکلی بدون ساقه‌های بزرگ آن می‌تواند خوراک مناسبی برای سگ و گربه باشد، اغلب حیوانات علاقه دارند گل‌های کلم را بجوند تا اینکه تکه‌های کوچک آنرا بخورند.

کلم برگ

خوردن کلم به هضم غذا کمک کرده، از سرطان پیشگیری کرده و پوست و موی حیوانات را سالم نگه می‌دارد. خرد کردن کلم بر روی غذای حیوان راه مناسبی است برای اینکه آنها را به مزه آن عادت دهید. اما برای جلوگیری از اثرات منفی آن بر روی غده تیروئید سگ باید اندازه مصرف را کنترل کنید. بهتر است قبل از تغذیه کلم را بپزید تا هضم آسان‌تر شود.

هویج

هویج سبزی‌ای کم‌کالری با فیبر زیاد بوده که برای دندان‌های حیوانات خانگی بسیار مفید است. همچنین بتاکاروتن موجود در آن به سلامت پوست و چشم حیوان کمک می‌کند.

گل کلم

گل‌کلم هم به شکل پخته و هم خام خوراکی خوبی برای حیوان است. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های آن می‌تواند به کاهش التهابات و بروز آرتریت در سگ‌های سالمند کمک کند. فیبر آن باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش شده اما مصرف بیش از حد گل کلم منجر به ناراحتی معده خواهد شد. تکه‌های کوچک بدون ساقه و برگ آنرا به حیوان بدهید.

کرفس

کرفس بسیار کم‌کالری بوده و پر از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. همچنین آب فراوان موجود در آن برای بهبود تنفس در حیوان مفید خواهد بود. 

خیار

خیار علاوه بر داشتن ویتامین C، K و منیزیم دارای چربی و کربوهیدرات بسیار کم بوده و برای مصرف سگ‌ها و گربه‌های چاق بسیار مفید است. همچنین به کاهش فشار خون کمک کرده و مهم‌تر از همه برای بهبود تنفس حیوان مفید است.

لوبیا سبز

لوبیا سبز منبع خوبی از پروتئین و آهن برای سگ و گربه است. مصرف تازه، یخ‌زده و یا کنسرو شده آن بعنوان یک میان‌وعده می‌تواند به کاهش وزن حیوان کمک کند.

کاهو

با دادن کاهو به حیوان خانگی، آب و فیبر را به رژیم غذایی آنها اضافه می‌کنید و باعث می‌شوید که آب کافی به بدن رسیده و احساس سیری کند. برگ‌های کاهو را به برش‌های نازک خرد کرده و می‌توانید آنرا روی غذای اصلی قرار دهید.

نخودفرنگی

نخودفرنگی ویتامین B، تیامین و پتاسیم را در خود داشته که سطح انرژی حیوانات را بالا برده و سلامت استخوان او را افزایش می‌دهد. نخودفرنگی تازه، یخ‌زده، بخارپز یا پخته شده می‌تواند یک میان‌وعده خوب و سالم برای سگ و گربه باشد که در رژیم غذایی معمول آنها قرار می‌گیرد.

کدو تنبل

کدو تنبل غذایی سالم برای حیوانات خانگی است. سرشار از فیبر بوده و برای حیواناتی که از یبوست یا اسهال رنج می‌برند بسیار مناسب است. علاوه بر این منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب است. از مصرف کدو تنبل‌های شیرین شده یا ادویه‌دار پرهیز کنید.

اسفناج

اسفناج با داشتن همه ویتامین‌ها و مواد معدنی غذای فوق‌العاده‌ای برای انسان‌ها و حیوانات محسوب می‌شود، که می‌تواند برای سلامتی حیوان شما بسیار مفید باشد. از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید، همچنین برای حیواناتی با مشکلات کلیوی مناسب نیست.

کدو سبز

کدو سبز دارای ویتامین C، منیزیم و پتاسیم است. برای اضافه کردن آن به غذای حیوان می‌توانید کدو را بر روی غذای اصلی رنده کنید. با اضافه کردن کدو سبز به رژیم غذایی به اندازه مناسب و کافی می‌توانید حیوانات را در برابر عفونت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی حفظ کنید.

سیب‌زمینی

مصرف گهگاه سیب‌زمینی برای سگ کاملاً مناسب است فقط به یاد داشته باشید قبل از مصرف آنرا بپزید. سیب‌زمینی خام می‌تواند سگ را دچار ناراحتی‌های معده کند. سیب‌زمینی تمیزی که پوست کنده شده، و با آتش یا آب پخته شده است منبع بسیار خوبی از آهن است.

بیشتر بدانیم:
فواید مصرف میوه برای سگ‌ها
خطرناکترین غذاها برای سگ
10 گیاه سمی برای سگ و گربه
مسمومیت سگ با زایلیتول

میوه‌ها و سبزیجاتی که نباید به سگ بدهید

انگور

تحقیقات نشان داده است که انگور و کشمش از میوه‌های بسیار سمی برای سگ‌ها از هر جنس و نژادی می‌باشد. درواقع انگور بسیار مضر بوده و باعث نارسایی ناگهانی و حاد کلیه‌های سگ می‌شود. بنابراین این میوه را هرگز به سگ ندهید.

گوجه‌فرنگی

گرچه گوجه‌فرنگی رسیده (که معمولاً توسط انسان مصرف می‌شود) برای سگ بی‌ضرر است اما گیاه گوجه‌فرنگی و گوجه خام سم خطرناکی به نام سولانین (solanine) دارد. مصرف مقدار زیادی از آن باعث بروز مشکل در سگ خواهد شد، بنابراین سعی کنید او را در معرض گیاه گوجه‌فرنگی قرار ندهید.

آووکادو

گرچه آووکادو برای ما میوه‌ای بسیار مفید است اما هرگز در هیچ شرایطی از این میوه به سگ ندهید. پوست، برگ و هسته این میوه حاوی سمی به نام پرسین (persin) است که باعث بروز اسهال و استفراغ در سگ می‌شود. گرچه بخش گوشتی این میوه به اندازه بقیه قسمت‌ها سم ندارد اما بهتر است که از مصرف آن نیز برای سگ‌ها پرهیز کنید.

قارچ

حدود 50.000 گونه قارچ در دنیا وجود دارد که تنها 100 گونه آن سمی می‌باشد. قارچ‌های سمی و خطرناک می‌تواند مشکلات جدی‌ای را در سگ بوجود آورده و حتی منجر به مرگ او شود. قارچ‌های خوراکی که از فروشگاه خریده می‌شود می‌تواند برای سگ مناسب باشد اما روی‌هم‌رفته عقلانه‌تر است که از مصرف آنها نیز پرهیز شود.

گیلاس

قسمت گوشتی گیلاس حاوی سیانید بوده و برای سگ خطرناک است. سیانید باعث بروز اختلال در انتقال اکسیژن به خون شده و به سلول‌های قرمز خون آسیب می‌رساند. اگر سگی گیلاس بخورد به سختی نفس می‌کشد، همچنین لثه‌های قرمز و التهاب مردمک چشم از دیگر نشانه‌های مصرف سم سیانید هستند.

پیاز

پیازچه، پیاز و تره فرنگی از خانواده سبزیجات آلومینیومی (allium vegetables) بوده و برای اکثر حیوانات مضر و سمی هستند. اگر سگ پیاز بخورد، گلبول‌های قرمز خونش ازبین رفته و باعث بروز درد، تهوع، استفراغ و اسهال در سگ می‌شود.

نتیجه‌گیری

ما دوست داریم غذایی را که می‌خوریم با حیوانات خانگی‌مان شریک شویم، مخصوصاً اینکه فکر می‌کنیم هرچه برای ما مفید است برای حیوانات نیز مناسب است. در اغلب موارد همین‌طور است اما موارد ممنوعه را همیشه به یاد داشته باشید و از دادن آنها به سگ خودداری کنید. همچنین همین‌طور که خواندید باید اعتدال را در مصرف هر خوراکی رعایت کنید مصرف بیش از حد هرکدام مشکلاتی بوجود خواهد آورد.

منبع: atarlife

ترجمه: مهسا احمدزاده


برچسب ها: