بیماری اسکرپی در گوسفند و بز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری اسکرپی بدون تب، بیماری‌ای کشنده و مزمن در گوسفند و بز بوده و عامل بروز آن از دامی به دام دیگر منتقل می‌شود. این عامل در بدن میزبان تکثیر می‌شود. هیچ‌گونه شواهدی برای برقراری ایمنی در دام‌های بیمار و یا به ظاهر شفا یافته نیست.

یکی دیگر از بیماری‌های مسری در بین گوسفندان بیماری اسکرپی است که باعث حفره‌حفره شدن مغز دام می‌شود. این بیماری شگفت‌آور به نام Scrapie نزدیک به دویست سال است که رایج است و مهمترین علائم آن خارش بدن و مالیدن بدن گوسفند به اشیا است که حدود دو سال طول می‌کشد و معمولاً گوسفندان مبتلا بعد از شش ماه می‌میرند.

بیماری اسکرپی گوسفندی را یکی از انواع بیماری انسفالوپاتی اسفنجی شکل می‌نامند که با حفره‌حفره شدن مغز گوسفند ایجاد می‌شود. یک گوسفند مبتلا به این بیماری دچار لرزش در ناحیه سر و گردن می‌شود و تعادل نداردد و معمولاً گوسفندان ۳ تا ۵ ساله دچار این بیماری می‌شوند و بعد از شش ماه ابتلا می‌میرند.

انتقال بیماری اسکرپی

حساسیت در برابر بیماری اسکرپی ممکن است ارثی بوده یا بیماری به وسیله تماس مستقیم و یا احتمالاً اشیا آلوده امکان‌پذیر است. انتقال عمومی در میش و قوچ‌های آلوده امکان‌پذیر است اما در بزها انجام نمی‌گیرد.

علائم بیماری اسکرپی در دام

• لرزش در ناحیه گردن و سر

• خارش ناحیه‌های مختلف بدن به اشیا

• از دست دادن هماهنگی عضلانی

نشانی‌های اولیه پدیده‌های عصبی زودگذر است که گاه‌گاه به فاصله چندین هفته و مالش بدن به اجسام شروع می‌شود. خارش بیشتر در بالای کپل و ران‌ها و قاعده دم آشکار می‌شود. لرزش عضلانی، طرز راه رفتن غیرعادی و لاغری شدید، عدم توانایی در بلع، استفراغ، ازبین رفتن صدای گوسفند و کوری است. خارش در بز کمتر است.

معمولا دانشمندان دلیل وجود این بیماری را استفاده از مراتع مشترک می‌دانند و در کالبدشکافی دام با حفره‌حفره شدن مغز گوسفند مواجه شده‌اند که نشان‌دهنده ازبین بردن سیستم عصبی دام و در آخر مرگ آن می‌شود.

خارش بیش از حد دام‌های مبتلا به این بیماری باعث می‌شود که پشم‌های آنها بریزد و حتی با سوراخ شدن پوست دام مواجه شوند و در آخر با مرگ به اتمام برسد. این بیماری هیچ درمانی ندارد.

پیشگیری از بیماری اسکرپی

تمام حیواناتی که نشانی بیماری را آشکار می‌کنند باید ذبح شوند. اصطبل و پناهگاه‌های گوسفند باید تمیز و با محلول دو درصد سود سوزآور ضدعفونی شوند. از تماس دام‌های حساس با جفت میش‌های آلوده باید حتی‌الامکان جلوگیری نمود.

منبع: سایت گوسفند زنده – veterinarynews.blog دکتر افسانه غریبی