نگهداری خرگوش مینی‌رکس

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یک نگاه کافیست تا شما را عاشق زیبایی، خز نرم و مخملی و جثه کوچک خرگوشهای مینی رکس (Mini Rex) کند. آنها موجوداتی فوق‌العاده دوست داشتنی هستند و یکی از محبوب‌ترین نژادها محسوب می‌شوند. همانطور که از نام آنان پیداست، جثه مینی رکس‌‌ها بسیار کوچک است (وزن متوسط مینی رکس بالغ بین ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم می‌باشد).

خاستگاه اولیه نژاد مینی رکس به فرانسه و اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی بازمی‌گردد. به علت وجود ژن‌های مغلوب، موهای بدن این خرگوش‌ها بطور صاف روی هم قرار نگرفته‌اند و برخلاف بسیاری از نژادهای دیگر موهای کوتاهی دارند. بنابراین پوست بسیار نرم بدن آنان به راحتی با دست قابل لمس است. به خاطر وجود چنین ویژگی‌هایی به آن‌ها خرگوش مخملی (Velveteen Rabbits) نیز گفته می‌شود. 

نگهداری خرگوش مینی‌رکس

قفس خرگوش باید 4-5 برابر اندازه او باشد. اگر قفس را در حیاط می‌گذارید مطمئن شوید که مقاوم و محکم است چراکه خرگوش طعمه جذابی برای سگ‌ها و گربه‌ها هستند. هرگز قفس را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، خرگوش‌ها بدلیل وجود خز ضخیم هوای سرد را راحت‌تر تحمل خواهد کرد اما گرما برای او بسیار طاقت‌فرساست.

همیشه آب تازه در اختیار حیوان قرار دهید، مخصوصاً در تابستان که مصرف آب در آنها دوبرابر می‌شود.

درباره خوراک خرگوش‌ها بسیاری معتقدند که مصرف پلت‌های مخصوص خرگوش که حاوی مقدار مناسبی از پروتئین، فیبر، چربی و ویتامین‌ها هستند، مناسب است. با این‌حال بهتر است بغیر از پلت‌ها از یونجه، سبزیجات و خوراک‌های مجاز برای خرگوش نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که چاقی می‌تواند عوارض بدی برای حیوان داشته باشد، پس طبق برنامه‌ای مشخص به حیوان غذا دهید.

خرگوش نژاد مینی رکس

مشخصات فیزیکی

اندازه : کوچک

نظافت : آسان

رنگ پوشش: سیاه، سیاه و سفید، آبی، سه رنگ، شکلاتی، سفید

وزن نرها:1360 گرم تا 1927 گرم

وزن ماده‌ها: 1474 گرم تا 2014 گرم

خرگوش‌های مینی رکس یکی از نژادهای خرگوش با اندازه کوچک و گوش‌های نسبتاً کوتاه هستند. دارای پشتی گرد و خوش‌فرم بوده و سر بر روی گردنی کوتاه قرار دارد. پاها اندکی کوتاه هستند. در زمان جفت‌گیری در بدن آنها تغییراتی ایجاد می‌شود مثلا بدنشان گرد می‌شود. این خرگوش‌ها در رنگ‌های گوناگونی یافت می‌شوند. بارزترین مشخصه فیزیکی آنها خز مخمل مانندشان است که همه را جذب می‌کند .خزی کاملاً متراکم، نرم و درخشان که با لمس آن متوجه حالت ابریشمی‌اش خواهید شد. 

مینی‌رکس‌ها ژن کوتولگی را دارند، اما در اکثر گونه‌ها این ژن نمودی در ظاهر حیوان پیدا نکرده است.

خصوصیات اخلاقی خرگوش مینی رکس

خصوصیات اخلاقی خرگوش مینی رکس

خلق و خوی دوستانه و مهربان این خرگوش‌ها آنها را به حیوان خانگی ایده‌آلی برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. آنها سطح میانی را در فعالیت دارند ولی می‌توانند بسیار بازی گوش باشند و علاقه زیادی دارند تا بر روی پاهای شما قرار بگیرند و شما آنها را نوازش کنید.

نژاد مناسبی برای کودکان هستند با اینحال باید آموزش‌های لازم را برای مراقبت از حیوان به کودکان داد.

خز و اراستگی پوشش 

خز آنها بسیار کوتاه، مخملی و زیبا است. برای شانه کردن موهای خرگوش‌های مینی رکس نباید به هیچ‌وجه از برس یا شانه استفاده کنید، مگر در مواردی که موها گره خورده باشد که باید با آرامی از برس استفاده کنید.

برای برداشتن موهای سست و کنده شده می‌توانید دست خود را با آب مرطوب کنید و سپس به روی بدن خرگوش بکشید البته به یاد داشته باشید دستتان را به اندازه‌ای خیس کنید که فقط موها به دستتان بچسبد. با اینکار شما موهای سست و الکتریسته را ازبین می‌برید .

خرگوش‌ها معمولاً تمیز بوده و نیازی به حمام ندارند. ناخن‌ها باید مرتب کوتاه شوند، برای آموزش اینکار حتماً از دامپزشک کمک بگیرید، زیرا عدم آگاهی از چگونگی کوتاه کردن ناخن می‌تواند مشکلات جدی را برای خرگوش بوجود آورد. اگر خرگوش اجازه گردش در حیاط را دارد باید مراقب بهداشت پاهایش نیز باشید. 

خصوصیات اخلاقی خرگوش مینی رکس

ترجمه: مهسا احمدزاده