مورگان فریمن و پرورش زنبورعسل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از اختصاصی تابناک باتو؛ مورگان فریمن بازیگر سرشناس، مزرعه ۱۲۴ هکتاری خود را در میسی سی پی به محل نگهداری زنبور‌های عسل تبدیل کرده تا با کاهش تعداد این حشرات سودمند در حد توان خود مبارزه کند. این بازیگر سرشناس ۸۱ ساله، ۲۶ کندوی عسل را از ایالت آرگانزاس به مزرعه خود آورده است. در مزرعه‌اش درختان ماگنولیا و سنبل کاشته تا زنبور‌ها را به آنجا بکشاند.

مورگان فریمن پرورش زنبور‌ها را از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز کرد. او با شکر و آب به زنبور‌ها غذا میداد تا به آن‌ها کمک کند و چرخه سالم محیط زیست را نجات دهد. او می‌گوید در هنگام کار و تعامل با زنبور‌ها کلاه یا لباس مخصوص برای محافظت از خود نمی‌پوشد، و تا حالا هم زنبور‌ها او را نیش نزده اند.

چرا زنبور‌ها برای مورگان فریمن اهمیت دارند؟!

اهمیت زنبور‌های عسل را می‌توان در این جمله آلبرت انیشتین جستجو کرد، او گفته بود: اگر نسل زنبور عسل منقرض شود نسل انسان نیز پنج سال بعد منقرض می‌شود! این جمله بر اهمیت زنبور‌ها در زندگی نوع بشر تأکید می‌کند. زنبور عسل، یکی از مهمترین گرده افشان‌های گیاهان زراعی است که غیر مستقیم تولید یک سوم غذای جهان را بر عهده دارد. این حشره نقش مهمی در تلقیح گیاهان دارد. برای مثال از ۲۴۰۰۰ نوع گیاهی که در آمریکا می‌روید، زندگی سه چهارم آن‌ها به زنبور‌های عسل وابسته است.

چرا مورگان فریمن در خانه اش زنبور عسل پرورش می‌دهد؟

اگر آنچه را انیشتین گفته، بپذیریم کمی جای نگرانی وجود دارد، زیرا در سال‌های اخیر، جمعیت زنبور‌های عسل به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. زنبور‌های کارگر برای جمع‌آوری گرده و شهد گل‌ها از کلنی‌ها خارج می‌شوند و هرگز بازنمی‌گردند. پس از مدت کوتاهی در کندو‌ها فقط تعداد کمی زنبور می‌ماند؛ تعدادی زنبور کارگر و ملکه که عملاً کاری نمی‌توانند انجام دهند و این چنین عمر کندو‌ها به پایان می‌رسد. از این پدیده با عنوان «فروپاشی کلنی» یا Colony Collapse Disorder یاد می‌شود.

جالب است بدانید که ردپای انسان‌ها باز هم در این ویرانی به چشم می‌خورد؛ استفاده از آفت‌کش‌ها و کاهش زیستگاه‌های طبیعی، تغییر روش‌های زنبورداری و یا ترکیبی از این عوامل، منجر به کاهش جمعیت زنبور‌های عسل شده و آینده زندگی بر روی زمین را با مخاطره جدی روبه رو کرده است.


برچسب ها: