بازی کردن با سگ در خانه

 بازی کردن سگ‌ها همیشه باعث رفاه و رشد آنهاست. حال آنکه سگ‌هایی که در آپارتمان نگهداری می‌شوند و همیشه نمی‌توان آنها را برای بازی بیرون ببریم مثلاً هنگامی که هوای بیرون سرد و بارانی است، بازی کردن در خانه راه مناسبی برای سرگرم کردن و رفع نیاز او به تحرک داشتن و بازی کردن است.

بازی برای حیوان هم از نظر فیزیکی و هم روانی و احساسی مسئله‌ای مهم و ضروری است. این فعالیت نه‌تنها در حفظ تعادل حیوان بسیار تأثیرگذار است بلکه به هوش و ذکاوت او کمک کرده و همواره سطح استرسش را کاهش می‌دهد؛ هم‌چنین بازی کردن می‌تواند عضلات و استخوان‌بندی حیوان را تقویت کند، هماهنگی اندام‌های او را بهبود بخشد و حواس سگ را به بهترین شکل تحریک کند.

 به این نکته باید توجه داشت که درست است زمانی که هوا بد است، مجبور هستیم تا زمان گردش و فعالیت فیزیکی سگ را در هوای آزاد کاهش دهیم اما هرگز نباید این فعالیت‌ها را قطع کنیم. خوشبختانه بازی‌های خانگی نیاز به هزینه زیادی ندارند و در بیشتر مواقع حضور ما و وجود چند وسیله برای داشتن یک بازی جذاب و هیجان‌انگیز کافی است.

چند توصیه قبل از شروع بازی با سگ

 بهتر است قبل از بازی، نکات و توصیه‌های زیر را مدنظر قرار دهیم.

- هم برای ما و هم برای سگمان، زمان بازی باید لحظه‌ای پر از لذت و شادی و با احساسات مثبت همراه باشد؛ هم‌چنین به این نکته باید توجه داشت که هر سگی با ریتم بدن خود بازی می‌کند.

- بهتر است هنگام بازی کردن به سگ خود زمان بدهیم تا تمرین‌ها و بازی‌ها را با هم هماهنگ کند و سختی بازی و تمرین را به مرور افزایش دهیم؛ البته باید توجه کنیم که در این میان، هیچ مرحله‌ای از بازی و تمرین نباید حذف شود.

- نباید در طول بازی، تشویقی دادن را فراموش کرد و زمانی که حیوان کاری را درست انجام می‌دهد حتماً باید او را نوازش کرده و به او تشویقی بدهیم.

 البته این تشویقی‌ها نباید از تنقلات انتخاب شوند؛ زیرا این کار باعث افزایش خطر بروز چاقی در حیوان می‌شود؛ البته می‌توان در هنگام بازی، بخشی از غذای روزانه سگ را که به شکل پلت است به او بدهیم تا میزان غذای او بیش‌ازحد معمول نشود.

- باید توجه کنیم که در هنگام بازی کردن بیش‌ازحد به سگ ورزش ندهیم، زیرا این کار حیوان را دچار استرس و سردرگمی می‌کند؛ بنابراین بهتر است سعی کنیم بازی‌ای را انتخاب کنیم که فقط یک تمرین داشته باشد و حواسمان باشد که بازی را آن‌قدر طول ندهیم که حیوان خسته شود.

- توصیه مهم و پایانی اینکه، بازی‌های داخل خانه به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند جایگزینی برای پیاده‌روی‌های سگ شوند، پیاده‌روی امری لازم و ضروری است که هرگز نباید آن را حذف کرد.

تقویت حس بویایی سگ با ترغیب او به پیدا کردن وسایل

سگ‌ها عاشق گشتن به دنبال وسایل پنهان و دفن شده‌اند و اگر شما غذایی را جایی پنهان کنید و او با بو کشیدن، آن غذا را پیدا کند، احساس بسیار خوبی در او زنده می‌شود؛ با توجه به همین نیاز و علاقه‌مندی سگ، بهتر است بازی‌هایی را برای او طراحی کنیم که در جریان آن‌ها، سگ بتوانند جست‌وجو کرده و وسیله‌ای را پیدا کند؛ برای مثال ما می‌توانیم یک پلت را زیر یکی از 10 جوراب پنهان کنیم، سپس جوراب‌ها را اطراف او بچینیم و از او بخواهیم تا پلت را پیدا کند. بد نیست بدانیم که پیدا کردن تنقلات برای سگ، کاری بسیار جذاب است و او را به ‌شدت خوشحال می‌کند.

همچنین ما می‌توانیم یک پلت را زیر یک فنجان از 3 فنجان پنهان کنیم و این 3 فنجان را جابجا کرده و از سگ بخواهیم که پلت را پیدا کند؛ باید به هوش، ذکاوت و حس بویایی او اعتماد کرد او به‌راحتی می‌تواند پلت را پیدا کند.

قایم باشک بازی

این بازی، از جمله بازی‌هایی است که برای سگ‌های جست‌وجوگر و سگ‌های نجات استفاده می‌شود. این بازی سگ را ترغیب می‌کند تا کسی که پنهان شده است را پیدا کند و این تجربه را حسی مثبت بداند.

برای این کار کافی است تا در یکی از اتاق‌های خانه بازی را شروع کنیم. از او بخواهیم که بنشیند و تکان نخورد، به او یک پلت یا یک بیسکوییت را نشان دهیم و به اتاق دیگری برویم و پنهان شویم و او را صدا کنیم تا او ما را پیدا کند.

صدای ما و بوی خوراکی او را تشویق می‌کند تا ما را سریع‌تر پیدا کند. این بازی، حس بویایی و بینایی را در سگ تقویت می‌کند. توصیه می‌شود که وقتی برای بار اول این بازی را انجام می‌دهیم، حتماً سگ را چند بار صدا کرده و او را کمک و راهنمایی کنیم؛ هم‌چنین ما می‌توانیم این کار را به جای خوراکی با اسباب‌بازی موردعلاقه سگ نیز انجام دهیم و به محض این‌که او موفق شد ما را پیدا کند، به او اسباب‌بازی‌اش را بدهیم.

تونلی از صندلی

یک صندلی را جلوی سگ می‌گذاریم و از او می‌خواهیم که بخوابد و حرکت نکند. به طرف دیگر صندلی می‌رویم و او را تشویق می‌کنیم که به سمت ما بیاید و وقتی او موفق شد، به او تشویقی می‌دهیم. سپس یک صندلی دیگر را به صندلی‌های قبلی اضافه کرده و این کار را به‌تدریج ادامه می‌دهیم تا تونلی از صندلی‌ها درست شود. در واقع در خلال این بازی ما به سگ آموزش می‌دهیم که با خزیدن به سمت ما بیاید؛ البته گفتن این نکته در اینجا لازم است که در کنار بازی کردن، هرگز پیاده‌روی خارج از خانه را فراموش نکنیم؛ چراکه پیاده‌روی بیرون از خانه مکمل بازی در خانه است.

اسباب‌بازی سنتی کنگ

کنگ چیست؟ کنگ (Kong) یک اسباب‌بازی کوچک لاستیکی است که سگ‌ها عاشق آن هستند. سگ‌ها بیشتر برای جویدن از این اسباب‌بازی استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم چند عدد خوراکی را داخل آن قرار دهیم و هوش سگ را تحریک کنیم.

با شناخت رفتار و روحیه سگ خود می‌توانید با کمک خلاقیت خود بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده اینچنینی را طراحی کرده و در هنگام سرد بودن هوا سگ را شاداب و سرزنده نگه داریم. بازی خوب بازی‌ای است که هوش، غریزه و حواس مختلف سگ را تقویت کند و خیلی طولانی نباشد که حیوان خانگی را خسته کند. گرچه بازهم یادآور می‌شویم که بازی در خانه را هرگز جایگزین پیاده‌روی سگ نکنید.

منبع: ITPet