علت و درمان سرفه گوسفندان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پرورش گوسفندان شاید به ظاهر راحت و آسان باشد اما اطلاع نداشتن از بیماری گوسفندان ممکن است باعث مرگ و میر دام و حتی انتقال بیماری به انسان شود. بیماری‌های شایع گوسفندان شامل آبسه پا، آناپلاسموز، آرتریت است که برای درمان آن داروی مخصوص دارند. سرفه گوسفندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که علاوه بر سرما خوردگی وجود نوعی انگل از مگس به نام میازیس است که با خوراندن دارو می‌توان باعث درمان سرفه گوسفندان شد.

هر بیماری علائم و نشانه‌های خاص خود دارد مثلاً بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان با وجود زخم‌های دهان یا آبسه پا با عفونت ناحیه پا گوسفندان همراه می‌شود. اما سرفه گوسفندان می‌تواند عامل یک نوع بیماری به نام میازیس باشد که در انسان به میاز معروف است و از طریق مگس استروس اویس در قسمت سینوسی بینی گوسفند انتقال داده می‌شود. برای درمان سرفه گوسفندان باید مانع راه‌های پیشگیری را انجام دهید و به آن داروی سرفه دهید.

داروی سرفه گوسفندان

سرفه گوسفندان می‌تواند سرماخوردگی باشد که برای درمان سرماخوردگی گوسفندان می‌توان به آن داروهایی مثل لیلیور و تراماسین خوراند.

علت سرفه گوسفندان چیست؟

سرماخوردگی یکی از دلایل سرفه در گوسفندان است، علاوه بر آن بیماری انگل مگس گوسفند یا همان بیماری میازیس نیز می‌تواند باعث سرفه در بین گوسفندان شود که با پوشاندن سطح زخم به روغن پارافین و جمع‌آوری لاروها می‌توان باعث درمان سرفه گوسفندان شد.

بیشتر بدانیم:
آشنایی با میازیس در دام
انگلهای خارجی دام
فاسیولوزیس (Fasciolosis) یا کپلک در دام
دلایل بروز اسهال در گوسفند

بیماری میازیس گوسفندان

به علت نوعی انگل مگس گوسفندی به نام استروس اویس شناخته می‌شود. در قسمت سیسنوس بینی گوسفند اقدام به تخمک‌گذاری می‌کند. این مگس لارو خودش را در زخم‌های سطحی، دهان، گوش، بینی و چشم انسان یا حیوان رها می‌سازد.

بیماری میازیس گوسفندان در انسان به بیماری میاز نامیده می‌شود که علائم آن در گلو و چشم انسان مشاهده می‌شود.

علائم بیماری میاز انسان

• التهاب و آماس ملتحمه

• آبریزش و خارش چشم باشد

و در عین حال اشکال تنفسی، سوزش، سرفه‌های ممتد و آبریزش بینی می‌تواند علائم میاز گلو باشد.

راه‌های پیشگیری میاز

• استفاده از ماسک

• فاصله گرفتن از گوسفندان و بز در فصل گرما

• پوشاندن و ضدعفونی کردن زخم‌های طبیعی دام

• استفاده از عینک

راه‌های درمان میاز

محل آلودگی را با لایه‌ای از روغن‌های نفتی مثل پارافین بپوشانید. سپس لاروها را از محل زخم خارج سازید.

در میاز گلو، خوردن روغن ولرم توصیه می‌شود.

روغن باعث تحریک لاروها و رها شدن آنها از مخاط گلو می‌شود.

در صورت مشاهده میاز در چشم حتماً به پزشک مراجعه شود تا لاروها را از چشم خارج سازد.

منبع: livesheep