تشخیص گوسفند زنده سالم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر قصد خرید گوسفنده زنده سالم دارید حتماً باید از روش‌های تشخیص سلامت گوسفند آگاه باشید. این مطلب  در تشخیص سلامت گوسفند زنده به شما کمک می کند.

مشخصات گوسفند سالم

شناخت دام زنده‌ی سالم کار چندان سختی نیست و شما می‌توانید با خواندن این مقاله گوسفند سالم را تشخیص دهید. دامپزشکان 2 روش کلی برای این کار دارند.

• مشاهدات ظاهری گوسفند زنده

• بررسی حالات فیزیولوزیکی گوسفند

در واقع مشاهده ظاهری بهترین و سریع‌ترین راه است.

بیشتر بدانیم:
آیا خرید گوسفند زنده به‌صرفه است؟
انواع گونه‌های گوسفند ایرانی

سلامت ظاهری گوسفند

برای تشخیص چاقی یا لاغری با لمس کردن مهره‌های پشت گوسفند زنده می‌توان به درصد گوشت و چاق و لاغر بودن گوسفند پی برد. سپس به قسمت دهان و بینی گوسفند را بررسی می‌کنیم و اگر آبریزش یا ترشحات چرکی دیده شود، می‌توان به نارسایی ریه گوسفند پی برد. برای اینکه از سلامت کبد گوسفند مطمئن شویم با کشیدن پشم گوسفند آزمایش ساده‌ای را انجام می‌دهیم که اگر پشم گوسفند به راحتی کنده شود نشان از نارسایی کبد گوسفند است.

راه دیگر برای تشخیص جگر سالم مشاهده آن پس از ذبح می‌باشد. گوسفند باید جگری صاف داشته و با برش جگر گوسفند رنگ جگری آن کاملاً مشهود باشد. درون جگر گوسفند دو رگ وجود دارد که بعد از برش نباید انگل درون آن دیده شود. ممکن است در برخی موارد بعد از ذبح گوساله یا گاو آهنربایی از درون احشام حیوان یافت می‎شود این آهنربا برای جمع کردن فلزات خورده شده توسط حیوان در ۳ ماهگی گوساله به حیوان خورانده می شود تا از یک بیماری دامی جلوگیری شود و جای نگرانی ندارد.

نشانه‌های دیگر سلامت گوسفند داشتن جثه قوی، چشمان براق، پراشتها بودن و پرتحرکی و داشتن پشم و موهای صاف و نرم و لطیف و وجود پوزه مرطوب و خنک است.

مشاهده علائمی چون خارج شدن ترشحات از بینی و چشم‌ها، ورم مفاصل، سرفه، عطسه، سرگیجه، بی‌اشتهایی، اسهال، لرزش، عدم تعادل عمومی بدن، تب، سقط جنین، لنگش و خارش پوست از نشانه‌های بیماری و عدم سلامت گوسفند است.

در دام‌های سالم غشاهای مخاطی در مخاط پوزه، سوراخ‌های بینی، چشم و پلک‌ها، دارای درخشش و صاف بوده و رنگ آنها صورتی کم رنگ می‌باشد اما در برخی بیماری‌ها نظیر زردی رنگ این مخاط ها تغییر کرده و زرد می‌شوند.

در بررسی فیزیولوژیکی که کار دامپزشک می‌باشد ویژگی‌های فیزیولوژیک در گوسفند و بز مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل طول عمر اقتصادی در گوسفند و بز ۶-۴ سال، دمای بدن در گوسفند ۳۹٫۵ و در بز ۳۹ درجه سانتی‌گراد، تعداد تنفس در گوسفند و بز ۱۹ بار در دقیقه، تعداد ضربان قلب در گوسفند ۱۲۰-۶۰ضربه در دقیقه است.

حسین اسماعیلی

منبع: livesheep