لاک‌پشت‌های خشکی

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لاک‌پشت‌های خشکی همان‌طور که از نام آنها مشخص است در خشکی زندگی می‌کنند. اغلب پس از بلوغ، جثه بزرگی دارند، ارتفاع برخی از آنها تا 70 سانتی‌متر می‌رسد.

زیستگاه اصلی لاک‌پشت‌های خشکی در جزایر گالاپاگوس و ماداگاسکار است و در ایران دو گونه از آنها شامل لاک‌پشت مهمیزدار با نام علمی Testudo graeca و لاک‌پشت آسیایی با نام علمی Testudo horsfieldii یافت می‌شود.

لاک‌پشت مهمیزدار Testudo graeca
لاک‌پشت مهمیزدار Testudo graeca

لاک‌پشت آسیایی Testudo horsfieldii
لاک‌پشت آسیایی Testudo horsfieldii

این لاک‌پشت‌ها از انواع لاک‌پشت‌های کمیاب و حفاظت شده هستند. بنابراین بهتر است که آنها را به عنوان یک حیوان خانگی انتخاب نکنید و اگر به طور اتفاقی آنها را در فروشگاه‌های حیوانات خانگی مشاهده کردید یا آنها را در جایی غیر از محیط طبیعی آنها پیدا کردید و علاقه‌مند هستید، مدت کمی آنها را نگهداری کنید سپس به محیط طبیعی برگردانید. بهتر است نکات لازم برای نگهداری آنها که در ادامه اشاره می‌شود را مطالعه کنید.

بیشتر بدانیم:
لاک‌پشت گوش قرمز
لاک‌پشت‌های برکه‌ای
محل نگهداری لاک‌پشت (تراریوم)

نگهداری این جانوران در حیاط و آپارتمان بسیار راحت است. این لاک‌پشت‌ها در خشکی زندگی می‌کنند و می‌توان آنها را در تراریوم‌های بدون آب یا در باغچه‌ها نگهداری کرد. البته به یاد داشته باشید که باید ظرف آبی را برای آنها قرار دهید. نگهداری این جانوران در حیاط بسیار راحت‌تر است. این جانور به سبزی‌های خوراکی ممکن است آسیب بزند پس بهتر است فقط چند ساعتی در روز را در حیاط صرف کند.

سبزی‌های نرم برای لاک‌پشت‌های خشکی توصیه می‌شود. سبزیجات، کاهو، هندوانه، میوه و سایر سبزیجات و صیفی‌جات مورد علاقه این حیوان است. همچنین لاک‌پشت‌های خشکی از حشراتی مانند سوسک، سوسک جالوت و از لاشه پرندگان تغذیه می‌کنند.

منبع: وبلاگ دامپزشک