تفاوت ویتامنت و ویتالین پرندگان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این مطلب به نکات مهمی در مصرف ویتامنت و ویتالین و فرق آنها برای مصرف تمامی گونه‌های پرندگان از جمله قناری، سهره، طوطی، مرغ عشق، کبوتر، مرغ و خروس، مرغ مینا، کاسکو، طاووس، قرقاول، شاهین، قرقی، باز، عروس هلندی، بلبل، کاکادو، ماکادو، سیره، کبک، کلاغ، غاز، اردک، مرغابی، عقاب، جغد، فنچ و همه پرندگان زینتی که در منزل از آنها نگهداری می‌کنیم، می‌پردازیم.

باید بدانید که ویتامنت با ویتالین بسیار فرق دارد البته این فرق در ترکیب و نوع درمانی آنهاست که تا حدودی در بعضی املاح مشترک هستند اما در بحث درمانی و تقویتی فرق دارند.

ویتامنت‌ها جنبه درمانی دارند و برای درمان اویتامینوز و کمبود مواد معدنی در طیور و پرندگان کاربرد دارند و حاوی عناصر کمیاب که پرنده از فقدان آن‌ها رنج می‌برند هستند که باید حتماً حداقل هفته‌ای یک‌بار در اختیار پرندگان قرار بگیرد و با آب خوراکی مخلوط گردد.

ویتالین همان مولتی‌ویتامین است که از آن برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین طیور و پرندگان استفاده می‌شود که هفته‌ای یکبار به مدت دو تاسه روز باید در اختیار پرنده قرار بگیرد، به این دلیل که در طی این ۳روز ویتامین کم‌کم جذب بدن پرنده می‌شود.

بیشتر بدانیم:
ویتامین‌های موردنیاز قناری
مصرف آنتی بیوتیک و ویتامین ها در قناری
نقش ویتامین E در تغذیه طیور

ویتامینت و ویتالین هر دو به صورت پودری در تمام داروخانه‌های دامپزشکی یافت می‌شود و به هر اندازه که بخواهید می‌توانید آنها را در انواع بسته‌بندی تی‌بگی و (ساشه که بیشتر برای کسانی مناسب است که تعداد پرنده زیاد دارند مقرون به صرفه‌تر است) و با قیمت خیلی ارزان و مناسب‌تر از دیگر داروها خریداری کنید.

طریقه مصرف آن هم خیلی راحت‌تر از ویتامین‌های مایع است چون به صورت پودری و شکری هستند و دیرتر فاسد می‍شوند وبا ریختن ۱ قاشق کوچک چای خوری در ۱ لیتر آب جوشیده شده و خنک شده می‌توانید ویتامین را آماده کنید. شاید بپرسید چرا آب جوشیده؟ چون این نوع آب به علت جوشیدن و سبک شدن از مواد آهکی و مشابه باعث افت مواد داخلی ویتامین نمی‌شود.

منبع: Team 6019