بیماری‌های گوارشی در اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مبحث کامل تغذیه اسب از حوصله چنین مطلبی خارج است. در اینجا در مورد مباحثی که اسب در اثر مدیریت ضعیف دچار مشکل فیزیکی می‌شود، بحث شده است که یکی از این موارد خفگی در اثر انسداد حاد مری است. البته همیشه هم این مسائل در اثر بی‌توجهی ایجاد نمی‌شود. چون مواردی هم هست که حتی اگر تغذیه با بهترین کیفیت و با فواصل زمانی منظم صورت گیرند، باز هم اسب ممکن است دچار عملکرد ناهنجار لوله گوارش گردد. زیرا یک اسب سالم و قوی با وضعیت بدنی خوب هم، بطور کامل در نبود آب و وضعیت دهیدراتاسیون خیلی زودتر از شرایط کمبود غذا و گرسنگی می‌میرد.

اسب در طبیعت نشخوار می‌کند و با کمی جویدن به کمک دندان‌های آسیا، گونه و سایر دندان‌ها، غذا را به طرف مری می‌بلعد. در هنگام جویدن، بزاق با غذا مخلوط می‌شود و این غذا به معده می‌رسد. در قسمت ورودی معده یک اسفنکتر محکم وجود دارد که از برگشتن غذا از معده به دهان اسب بجز در مواردی غیرمعمول جلوگیری به عمل می‌آورد. عمل گوارش غذا در معده و روده کوچک و بزرگ انجام می‌شود. میلیون‌ها باکتری در روده بزرگ اسب زندگی می‌کنند که با جذب ماده خوراکی ساده یا که از مواد فیبری و سلولزی غذای اسب تهیه می‌کنند، به اسب کمک کرده و فایده می‌رسانند.

مواد غیرقابل هضم به همراه مواد زائد بدن به صورت مدفوع از بدن خارج می‌شوند که این شکل نرمال مواد دفعی است که در حالت‌های بیماری می‌تواند سفت‌تر یا شل‌تر شود. البته در حین چرا تمام انواع باکتری‌ها وارد لوله گوارش می‌شوند ولی اینکه چرا تنها تعداد کمی از آنها موجب ایجاد عفونت می‌شوند، بستگی به سیستم دفاعی بسیار خوب و کارآمد اسب دارد. محتویات معده بسیار اسیدی است و این اسیدیته، بسیاری از باکتری‌ها را می‌کشد. علاوه بر آن باکتری‌های همزیست با دستگاه گوارش حیوان باکتری‌های تازه وارد را ازبین می‌برند.

بیماری‌های گوارشی اسب:
انسداد حاد مری
مشکلات دندانی
انباشتگی چرک در سینوس پیشانی
تجمع مواد در دستگاه گوارش (ایمپکشن)
تورم تیغک‌های سم یا لامینیت
مسمومیت اسب
دفع نشدن مکونیوم
کولیک اسپاسمودیک
کرم‌های انگلی
دندان گرگی (WOLF TEETH)