خوراک پرندگان زینتی فونیکس

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دان پلت فونیکس یک رژیم غذایی متعادل و کامل برای طوطی‌سانان و کاکادوها ازجمله: کاسکو، ملنگو، رزیلا، کاکادو سینه صورتی، کاکادو سیاه و کاکادوی تاج گوگردی و... می‌باشد که به عنوان جایگزین یا مکمل عالی برای خوراک آجیلی بکار می‌رود.

فونیکس اولین خوراک کاملاً تخصصی طوطی‌سانان در ایران می‌باشد که شرکت فرازدانه آوند با 10 سال سابقه در این صنعت هم اکنون این محصولات ویژه را به بازار عرضه می‌نماید.

برندهای خارجی نه!

1-این محصولات تا زمانی که از کشور تولیدکننده وارد بازار شود و سپس واردکنندگان آنهارا به بازار عرضه کنند و در نهایت به دست مصرف‌کننده برسد بسیار از تاریخ مصرفشان می‌گذرد و کیفیت خود را ازدست می‌دهند، در این مدت فرصت کافی برای رشد انواع قارچ و باکتری فراهم می‌شود و بسیاری بیماری به همراه خواهند داشت.

2-قیمت‌هایشان کاذب است! بلی، اگر فقط حساب کتاب ساده‌ای کنیم و مواد تشکیل‌دهنده آنهارا درنظر بگیریم به طور یقین به قیمت کاذبی که به دلیل  افزایش روزانه قیمت دلار، افزایش قیمت ناشی از سود عاملین فروش که در پروسه واردات به مراتب بیشتر هستند،  هزینه‌های حمل و نقل آنها بین دو کشور تولیدکننده و مصرف‌کننده، قیمت‌گذاری بالا به دلیل عدم وجود رقبای داخلی  و ... می‌باشد پی می‌بریم.

3- به دلیل اینکه به اندازه کافی قیمت این محصولات بالا می‌رود تمام مواد مغذی لازم را ندارد،  در کنار آنها از مکمل‌ها و ویتامین‌های خاصی استفاده می‌کنید و یا در نهایت تصمیم می‌گیرید جیره دست‌ساز روزانه بکار ببرید، باز هم گاهی اوقات پرنده دچار مشکلاتی می‌شود که ناشی از آلودگی خوراک و یا کمبود مواد مورد نیاز تغذیه‌ای می‌باشد.

فونیکس هم برای پرورش‌دهندگان و هم برای آنها که پرنده زیبایشان را دوست دارند

تولید روز، آزمایشات کنترل کیفی مکرر، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بی‌خطر و همچنین نصب رطوبت‌گیر کاملاً غیر‌سمی در بسته‌بندی (سیلیکاژل  نارنجی)، تولید با بهترین مواد اولیه وارداتی از بهترین برندهای دنیا، استفاده از رنگ‌های طبیعی و بی‌ضرر، در نظر گرفتن نیازهای هر نژاد و تعیین جیره روزانه و ... از ویژگی‌های این محصول می‌باشد.

چرا خوراک آجیلی را به تنهایی استفاده نکنیم؟

طوطی‌سانان پوسته‌ها را نمی‌خورند و تنها دانه مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کنند، این انتخاب‌پذیری خوراک‌های آجیلی موجب به‌هدر رفتن 40درصد از خوراک شده و جدا از آن تمام نیازهای تغذیه‌ای پرنده تأمین نخواهد شد. دانه‌های موجود در خوراک‌های آجیلی تمام مواد مغذی لازم و ضروری را ندارند و استفاده همیشگی از دانه‌های چرب موجب بروز عوارض ناشی از چاقی برای پرنده می‌شود.

ویژگی‌های برتر پلت فونیکس

اقتصادی: این دان بصورت پلت می‌باشد و درنتیجه هدر رفت کمی دارد، علاوه بر آن مقدار مصرف این نوع دان یک سوم خوراک آجیلی می‌باشد.

سرشار از مواد مواد مغذی: حاوی اسید آمینه‌های ضروری (لیزین، متیونین) و اسیدهای چرب لازم (امگا-3 و امگا-6) و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد.

بهبود سلامتی: رژیم کم‌چرب لحاظ شده در این دان به کاهش بیماری‌های ناشی از چاقی کمک کرده و تعادل پروتئینی مناسب این دان به بهبود رشد پرها و سلامت فیزیولوژیکی این پرندگان کمک می‌کند.

تغییر عادت غذایی پرنده به استفاده از دان پلت

برای عادت دادن پرندگان به این نوع تغذیه این نکته را مدنظر قرار دهید که در مراحل اولیه پرورش این پرندگان رژیم غذایی را در روزهای خیلی سرد یا خیلی گرم و یا در روزهایی که پرنده دچار استرس می‌باشد تغییر ندهید و آن را به زمان دیگری موکول کنید.

همواره پرنده را تحت نظر داشته باشید که آیا خوراک را مصرف می‌کند یا خیر.

به منظور تغییر رژیم غذایی پرنده انجام مراحل زیر توصیه می‌شود:

1- در طول روز تمام خوراک‌های دانه‌ای را از دسترس پرنده خارج کنید و فقط خوراک پلت را در ظرف دان قرار دهید. در انتهای روز خوراک را عوض کنید و خوراک آجیلی را در ظروف قرار دهید. چند روز اول ممکن است پرنده به هیچ‌عنوان به خوراک پلت روی نیاورد بنابراین یک رژیم جایگزین و متناسب از دانه‌ها ضروری است. اگر بعد از چند روز تکرار این روش پرنده به رژیم جدید عادت نکرد روش دوم را امتحان کنید.

2- مخلوطی 50-50 از خوراک پلت و آجیلی تهیه کنید و در اختیار پرنده قرار دهید. بعد از چند روز به مرور نسبت به خوراک پلت را بیشتر کنید تا پرنده به این نوع تغذیه عادت کند پس از عادت دادن پرنده به این نوع تغذیه هر روز مقدار لازم از دان پلت را در اختیار پرنده قرار دهید، هفته‌ای دوبار نیز خوراک آجیلی را در کنار پلت‌ها قرار دهید، در کنار این نوع رژیم می‌توانید از انواع میوه‌های مجاز و مفید نیز برای پرنده استفاده کنید. در زمان تخم‌گذاری 50درصد بیشتر از مقدار تعیین شده خوراک در اختیار پرنده قرار دهید.

مقدار مصرف دان پلت

مقدار مناسب مصرف روزانه هرکدام از محصولات به شرح زیر است:

نام محصول نژادهای مختلف مقدار مصرف (روزانه) تصویر
فونیکس 1 مرغ عشق، قناری‌های کوچک 1-3 قاشق غذاخوری فونیکس 1
فونیکس 2 عروس هلندی، طوطی کواکر، قناری 1/8-1/4 لیوان فونیکس 2
فونیکس 3 کایک، کاسکو، طوطی اکلکتوس،
شاه طوطی، طوطی‌های مینیاتوری،
طوطی فیشر و ...
1/2 لیوان فونیکس 3
فونیکس 4 طوطی‌های آمازون
ماکائو، انواع کاکادوها
1-1/2 لیوان فونیکس 4
فونیکس 5 مرغ مینا 1/3 لیوان فونیکس 5

جایزه‌ای هیجان‌انگیز

خوراک آجیلی فونیکس برای عادت‌دهی پرندگان و همچنین برای تنوع رژیم غذایی متشکل از انواع میوه‌های خشک و دانه‌های مغذی بصورت محصولاتی جداگانه و مختص هر نژاد بصورت زیر تعریف شده می‌باشد. خوراک‌ها از میوه‌های استوایی پرخاصیت مانند بلوبری و پاپایا و همچنین میوه‌هایی مانند هویج و سیب و انجیرو همچنین دانه‌های مغذی مانند تخم کتان، تخم خیار، ارزن و تشکیل شده است.

نام محصول نژادهای مربوطه تصویر
فونیکس سید 1 عروس هلندی، طوطی کواکر، کایک فونیکس سید 1
فونیکس سید 2 کاسکو، سنگال، طوطی اکلکتوس، ملنگو، شاه طوطی
طوطی‌های آمازون، ماکائوها، انواع کاکادو
فونیکس سید 2

بلوبری: هر نوع توت که برای تغذیه انسان‌ها مفید و مجاز است برای پرندگان خانگی نیز بسیار مناسب می باشد، مانند توت فرنگی، زغال اخته، بلوبری و ..

پرندگان دوست داشتنی ما با این نوع میوه‌ها دنیای جدیدی از طعم‌ها و ترکیبات را تجربه خواهند کرد.  با این میوه‌ها پرندگان نه تنها مواد غذایی دیگر را به راحتی مصرف می‌کنند بلکه بدلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در این میوه‌ها بدنی سالم و قوی خواهند داشت.

پاپایا: گیاه بومی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است و بومی سراسر جزایر واقع در دریای کاریب، فلوریدا و چند کشور آفریقا شده‌است. این محصول کشاورزی در هند، استرالیا، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ایالات متحده و هاوایی نیز رشد می‌کند. این میوه استوایی بسیار مورد پسند طوطی‌سانان می‌باشد و تشویقی بسیار عالی مخصوصاً در هنگام تغییر عادت‌های غذایی آنها می‌باشد که بصورت قطعات کوچک خشک شده در خوراک فونیکس سید قرار دارد.

این میوه سرشار از ویتامین‌ها و نمک‌های معدنی است که استفاده از آن در جیره غذایی پرنده بسیار مفید است. این میوه‌ها با داشتن انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین c , e , k و کلسیم، فسفر و پتاسیم یک منبع مهم برای کمک در هضم غذا و جلوگیری از بروز بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

هویج: استفاده از هویج در جیره غذایی پرندگان زینتی بسیار ضروری است. هویج به علت داشتن کاروتین که یک ماده مفید در رنگ‌دهی پرهای پرنده زینتی به ویژه قناری است، وجود آن در جیره غذایی این پرنده ضروری می‌باشد. استفاده از هویج در یک برنامه غذایی، مخصوصاً در دوران پرریزی (تولک) موجب بهبود ظاهر و رنگ ناخن و پرها در پرنده شود. همچنین موجب سلامتی روده‌ی بزرگ و پیشگیری از بروز بیماری‌های روده بزرگ گردد. هویج با داشتن ویتامین ب، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ث و ویتامین ای یکی از بهترین سبزیجات مفید برای پرندگان زینتی می‌باشد که می‌توان آن را به صورت رنده شده در اختیار پرنده قرار داد.