جرمی ساید اچ مخصوص سبزیجات

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های A و C بوده و همچنین حاوی مقداری از ویتامین‌های گروه B، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند. سبزیجات بخاطر نقش موثرشان در تأمین سلامت انسان یکی از گروه‌های مهم مواد غذایی محسوب می‌شوند و برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها یا ترمیم زخم‌ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری هستند. به همین علت توصیه شده است همیشه همراه غذا از سبزیجات نیز استفاده شود.

آلودگی سبزیجات

سبزیجات اغلب به‌دلیل استفاده از کودهای انسانی و حیوانی، آب و هوای آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند. درصورت مصرف چنین سبزیجاتی خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر وبا، حصبه، هپاتیت، اسهال خونی و بیماری‌های انگلی نظیر کیست هیداتیک و آسکاریس وجود دارد. لذا لازم است به‌خاطر برطرف نمودن آلودگی‌های فوق، سبزیجات قبل از مصرف سالم‌سازی و سپس مصرف شوند.

مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزیجات

سالم‌سازی سبزیجات شامل چهار مرحله اساسی است: پاکسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی، شستشو

1- مرحله اول پاکسازی

ابتدا بایستی سبزیجات را بخوبی پاک نموده و مواد زاید و غیرقابل مصرف آنرا جدا و سپس خوب شستشو داده تا گل و لای و مواد زاید از سبزیجات پاک گردد.

2- مرحله دوم انگل‌زدایی

پس از خاتمه مرحله پاکسازی، بایستی سبزی پاک شده را در یک ظرف 5 لیتری آب ریخته و به ازاء هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه نمود. قدری بهم زده تا تمام سبزیجات در کف آب غوطه‌ور شود و پس از چند دقیقه، آنها را به آرامی از روی کف آب جمع‌آوری کرد. ظرف و سبزی را مجدداً با آب سالم خوب شستشو داده تا تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شود.

3- مرحله سوم گندزدایی

برای گندزدایی و ازبین بردن میکروب‌های بیماری‌زا بهتر آن است که از مواد گندزدایی مجاز موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی و طبق برچسب موجود بر روی آن استفاده شود.

4- مرحله چهارم شستشوی نهایی

پس از اجرای گندزدایی سبزیجات بایستی آنها را مجدداً با آب سالم و فراوان آبشور نموده تا باقیمانده مواد گندزدای به کار رفته کاملاً از سبزیجات جدا شوند. پس از شستشوی نهایی سبزیجات را می‌توان مصرف نمود.

با استفاده از ماده ضدعفونی‌کننده و شوینده جرمی ساید. اچ می‌توان علاوه بر ساده‌تر نمودن عمل پاکسازی، زمان آن را نیز کاهش داد. به این‌صورت که ابتدا در یک ظرف یا وان آب ریخته و باتوجه به مورد مصرف به آن جرمی ساید. اچ را اضافه نمایید. سپس میوه و سبزیجات را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل آن قرار داده و آبشور نمایید. به دلیل وجود ماده شوینده در این ضدعفونی‌کننده، عمل ضدعفونی، شستشو و گندزدایی در یک مرحله صورت پذیرفته و با آبشوری مجدد سبزی و میوه به‌طور کامل پاکیزه خواهد شد.

جرمی ساید. اچ به‌دلیل دارا بودن فرمولاسیون ویژه (ترکیبات پراکسیدانت) هیچ‌گونه حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نکرده و هنگام مصرف نیازی به استفاده از ماسک و دستکش نیست. همچنین این محصول طبق آزمایش تعیین سمیت از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، کاملاً غیرسمی و نیز طبق آزمایش صورت گرفته توسط مرکز ملی تحقیقات ژنتیک ایران فاقد خاصیت سرطان‌زایی بوده و هیچ‌گونه پس‌مانده محیطی ندارد. باتوجه به آزمایشات صورت گرفته بر روی این ضدعفونی‌کننده، استفاده از آن بر روی بافت سبزیجات اثر مخربی نمی‌گذارد.

ترکیبات جرمی ساید. اچ مخصوص سبزیجات

مخلوطی از ترکیبات پراکسیدانت، اسدهای آلی، نمک‌های معدنی، سورفکتانت.

موارد مصرف

شستشو و ضدعفونی میوه‌ها 1 لیتر در 200 لیتر آب
شستشو و ضدعفونی سبزیجات غده‌ای (هویج، خیار، کدو و...) 1 لیتر در 200 لیتر آب
شستشو و ضدعفونی سبزیجات برگی (جعفری، شوید، تره و ...) 1 لیتر در 400 لیتر آب

توجه

از تماس ماده خالص (پیش از رقیق‌سازی) با چشم پرهیز شود. در این صورت با آب فراوان شستشو دهید.

شرایط نگهداری

در دمای 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد و دور از تابش مستقیم نور آفتاب و از یخ‌زدگی جلوگیری شود.