ماهی سیلور شارک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سیلور شارک‌ها (Bala shark) به سبب شباهت عجیبشان به کوسه ماهی‌ها همواره مورد توجه پرورش‌دهندگان ماهی‌های زینتی می‌باشند. ممکن است تصور کنید به سبب شباهت ظاهری‌شان به کوسه باید موجودات بسیار جسوری باشند اما بسیار صلح‌‌جو و اجتماعی می‌باشد و با ماهیان دیگر هم به راحتی در آکواریوم زندگی می‌کند. با نام کوسه نقره‌ای نیز شناخته می‌شود و از ماهی‌های آب شیرین می‌باشد. شارک نقره‌ای هیچ ارتباطی با کوسه ماهی ندارد و صرفاً به دلیل شباهت ظاهریش به کوسه ماهی آب شور و باله پشتی‌اش به این نام معروف شده است.

سیلور شارک دارای باله و دم سفید یا طلایی و بدنی کشیده و خاکستری است که سبب ابهت بخشیدن به او می‌شود. دلیل دیگر ابهت آنها رشدشان است این ماهی بزرگ و شناگری سریع است و می‌تواند تقریباً تا ۳۵ سانتی‌متر رشد کند ولی در آکواریم‌هایی که جای کافی برای شنا کردن ندارند اندازه آنها کوچک‌تر از این مقدار می‌شود، رشد این ماهی نسبتاً مناسب است و ماهیانی هستند که هر نوع غذایی را می‌خورند و هر چیزی که به داخل دهانشان برود دیگر خارج نخواهد شد. کمی قلمروطلب هستند و با جثه بزرگی که در بلوغ پیدا می‌کنند می‌توانند باعث مزاحمت ماهیان کوچک و مظلوم آکواریوم شوند.

سیلور شارک بالغ باتوجه به اندازه نسبتاً بزرگی که دارد برای نگهداری به مخزن‌های بزرگی نیازمند است. سیلور شارک‌ها اصطلاحاً جامپرهای (پرنده) قهاری می‌باشند و وجود درپوش آکواریوم برای نگهداری آنها الزامی است. این ماهی به خصوص در هنگام روشن شدن ناگهانی آکواریوم استعداد بیرون پریدن از آب را دارد پس حتماً به این نکته دقت کافی را داشته باشید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید سرعت بالای شنای سیلور شارک‌ها است که در صورت وجود اجسام نوک تیز و برنده می‌تواند به بدن آنها آسیب‌های جدی وارد سازد.

نگهداری از سیلور شارک‌ها

نام‌های رایج: سیلور شارک، شارک نقره‌ای

نام علمی: Balantiocheilos melanopterus

خانواده: Cyprinidae (کپور ماهیان)

اندازه: تا۳۵ سانتی‌متر می‌تواند رشد کند

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی‌گراد

پ‌هاش: ۷ الی ۷.۵

زادگاه: سوماترا و تایلند

خصوصیات ماهی سیلور شارک

نگهداری از سیلور شارک‌ها

این ماهی تخمگذار است و بسیار مقاوم و کم‌توقع می‌باشد. سیلور شارک‌ها شناگران بسیار ماهری هستند و باتوجه به شباهت ظاهریشان به کوسه عجیب نیست که جزء اقلام ماهیان واراداتی کشور نیز هستند. در موقع حمل و نقل به سادگی دچار استرس می‌گردند و حتی ممکن است بعد از قرار گرفتن درون آکواریوم برای چند دقیقه وارونه بمانند و موجب ترس صاحبان خود گردند. پس پرورش‌دهندگان شارک باید دقت داشته باشند که شارک‌ها نسبت به حمل و نقل حساس می‌باشند و در هفته اولی که در آکواریوم جدید قرار می‌گیرند بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود.

سیلور شارک (شارک نقره ای) معمولاً تا 10 سال عمر می کند ، سیلور شارک اگر به صورت تنها زندگی کند بسار زودتر از آنچه تصور کنید دچار استرس شده و تلف می گردد. بهتر است شارک ها را در گروه های 3 الی 6 تایی نگهداری کنید، به این دلیل که در غیر این صورت احتمال تلف شدن آن ها بسیار زیاد است. همچنین شارک ها علاقه عجیبی به بیرون پریدن از آکواریوم دارند. بنابراین بهتر است آکواریوم شما دارای درپوش باشد.

از ماهیان مناسب برای همزیستی در آکواریوم با آنها می‌توان به ماهی‌های دانیو، تترا، گوپی، مولی، دم شمشیری، کوریدوراس، روح سیاه (بلک گوست)، گلدفیش، کت‌فیش‌، پنکوسی گیاه‌‌خوار، پوزه‌ خرگوشی، آنجل، انواع لوچ‌‌ها و کوی فیش‌ها اشاره کرد.

تغذیه شارک نقره‌ای

تغذیه شارک نقره‌ای

برای تغذیه شارک‌ها می‌توانید از انواع کرم‌ها و بخصوص نخودفرنگی له شده استفاده کنید. شارک نخودفرنگی پخته پوست‌کنده را با اشتها می‌خورد. البته بهتر است نخودفرنگی هفته‌ای 2 الی 3 بار بیشتر به آنها داده نشود.

شارک‌ها به دلیل گیاه‌خوار بودن تقریباً همه گیاهان آبزی را می‌خورند لذا برای تزئین آکواریوم بهتر است از گیاهان مصنوعی استفاده شود. استفاده ار گیاه کریپتون به دلیل مزه تلخ آن نیز برای جلوگیری از خورده شدن توسط شارک پیشنهاد می‌شود. شارک‌ها معمولاً به مکان‌هایی احتیاج دارند که خود را مخفی کنند.

سیلور شارک یا شارک نقره‌ای

 منبع:  onlypet.ir و سایت آسان طب