تغییر فصل و تغییرات حیوان خانگی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ غذا خوردن در تابستان گرم جذابیت کمتری نسبت به فصل‌های سرد سال دارد مخصوصاً اگر غذا و نوشیدنی‌ها گرم باشد.

جالب است بدانید این حقیقت در مورد حیوانات خانگی شما هم ممکن است، بر اساس برخی آزمایش‌های انجام شده گربه‌ها در هوای گرم تمایل کمتری به خوردن غذا دارند اما در فصول سرد سال غذای بیشتری می‌خورند این موضوع حتی بر گربه‌هایی که فقط در داخل خانه نگهداری می‌شوند نیز تاثیرگذار است.

تغییرات فصلی که سبب تغییر در دما و طول روز می‌شود، تاثیرات قابل توجهی در تغییرات هورمونی پستانداران می‌گذارد، بر روی متابولیسم و مقدار غذای مصرفی آن‌ها نیز موثر است.

با بالا رفتن دمای روزانه سیگنال تغییرات، به بخش‌های اصلی مغز برده می‌شود و سبب تغییرات هورمونی شده و تحرک پستانداران کم می‌شود و به انرژی کمتری احتاج دارند.

با نزدیک شدن زمستان، طول روز کم و هوای سرد سیگنال جدیدی به مغز داده و رفتار گشتن به دنبال غذا و تغییرات در متابولیسم در جهت ذخیره چربی در بدن جهت استفاده از آن در طول زمستان ایجاد می‌شود.

دامپزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که همانطور که تغییرات فصل در برخی انسان‌ها سبب بروز علایم افسردگی می‌شود، حیوانات را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سگ‌ها هم می‌توانند تحت تاثیر تغییرات فصلی قرار بگیرند، آن‌ها زمان کمتری را در خارج از خانه می‌گذرانند و از نور خورشید محروم می‌شوند.

بیشتر بدانیم:
گران قیمت‌ترین و باارزش‌ترین حیوانات خانگی جهان
حیوانات خانگی چه بیماری‌هایی را همراه خود دارند؟
نگهداری از حیوانات خانگی چگونه به ما کمک می‌کند؟
حفظ حیوانات خانگی از سرمای زمستان

هر سال ما اثرات آلرژی فصلی را به‌طور فزاینده بر روی حیوانات خانگی می‌بینیم. درست مثل انسان‌ها آنها به انواع مختلفی از گرده، گرد و غبار و یا  قارچ‌ها حساسیت دارند. درست همانند انسان، آلرژی استنشاقی می‌تواند یک راش پوستی و خارش بدنبال داشته باشد و در نهایت می‌تواند مشکلات تنفسی و حملات آسم نیز در پی آن باشد. در مورد این نوع از آلرژی، تست آلرژی بسیار توصیه می‌گردد که عوامل آلرژیک را نشان می‌دهد. معمولاً ازبین بردن عوامل بوجود آورنده آلرژی از محیط سگ غیرممکن است اما راه‌های مختلفی برای التیام آلرژی وجود دارد. حساسیت‌زدایی نسبت به آلرژن خاص، تجویز داروهای مناسب و پشتیبانی غیر استروئیدی رژیم غذایی غیراشباع از آن دسته موارد می‌باشد.

توجه داشته باشید،  که این نوع از آلرژی عملاً قابل درمان نیست و شما باید از برگشت آن مطلع باشید و پذیرفتن این واقعیت که به‌طور منظم آلرژی فصلی در زندگی سگ شما دیده می‌شود.

باید دانست که سگ‌ها دارای ریزش موی فصلی نیز هستند که در این ایام ریختن موها شدت می‌گیرد. به طوری که با دست کشیدن به بدن حیوان تعداد بی‌شماری مو جدا شده و به سطوح مختلف از جمله دست، لباس و اشیاء داخل منزل می‌چسبند و این همان شکایت قدیمی مراجعه‌کنندگان و دارندگان سگ است. ولی بدن این حیوانات هیچگاه بی‌مویی را نشان نمی‌دهد. پس این پدیده یک بیماری نیست؛ بلکه یک حالت فیزیولوژیک است که البته تحت شرایطی از قبیل سوء تغذیه، استرس، کمبود ویتامین‌ها و... تشدید می‌شود و تنها راه علاج آن، برس و شانه زدن‌های مکرر و روزانه می‌باشد.