مولتی ویتامین

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر میلی‌لیتر از داروی مولتی ویتامین شرکت نصر فریمان محتوی موارد زیر است:

Vitamin A 15,000 IU/ml

Vitamin D3 25 µg/ml

Vitamin E 20 mg/ml

Thiamine Hydrochloride (Vitamin B1) 10 mg/ml

Riboflavin Sodium Phosphate (Vitamin B2) mg/ml

Pyridoxine Hydrochloride (Vitamin B6) 3 mg/ml

Nicotinamide (Vitamin B3) 35 mg/ml

Dexpantenol (Vitamin B5) 25 mg/ml

Cyanocobalamin (Vitamin B12) 25 µg/ml

ویتامین A در محافظت و نگهداری تماس سلول‌های اپیتلیال بدن نقش مهمی دارد. وجود ویتامین A برای تولید و تمایز سلول‌های مخاطی لازم می‌باشد. بافت پوششی که دستگاه گوارش کاملاً به حضور یا عدم حضور ویتامین A حساس هستند.

ویتامین A در بینایی و در روند اسپرماتوژنز در جنس نر و نگهداری آبستنی در جنس ماده و در فعالیت استئوبلاستیک و در رشد استخوان هم نقش اساسی دارد.

ویتامین D3 در حفظ مقدار کلسیم در گردش خون نقش مهمی دارد. ویتامین D و هورمون پاراتورمون در فراخوانی کلسیم و فسفات استخوان نقش اساسی دارد. ویتامین E بعنوان آنتی اکسیدانت عمل می‌کند. عمل اصلی آن جلوگیری از اکسیداسیون چربی‌ها و افزایش عمر بیولوژیکی اسیدهای چرب غیراشباع است.

این عمل ویتامین E درواقع برابر با تثبیت غشای سلولی است. ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند. ویتامین B1 بعد از جذب در کبد به آنورین پیروفسفات (کوکربوکسیلاز) تبدیل می‌شود. این ویتامین به‌عنوان کوآنزیم برای چندین سیستم آنزیمی و کربوکسیله کننده عمل می‌کند. مهم‌ترین آنها دکربوکسیلاز است. این آنزیم برای دکربوکسیلاسیون پیروویک اسید که مرحله میانی متابولیسم کربوهیدرات می‌باشد، مورد نیاز است.

ویتامین B2 یک اثر مستقیم برروی متابولیسم کربوهیدرات‌ها، آمینواسیدها و آلدئید دارد. ویتامین B6 بعد از جذب پیریدوکسین بصورت آلدئید در تشکیل کوآنزیم‌ها عمل می‌کند. استرپیریدوکسیل 5 فسفوریک اسید تشکیل شده، کوآنزیم آنزیم‌های دکربوکسیلاز و ترانس آمیناز می‌باشد. این آنزیم‌ها در متابولیبسم پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه دخالت دارند. نیکوتینیک اسید بعد از جذب در کبد متیله، می‌شود. نیکوتینامید در بافت‌ها با پورین آدنین و فسفریک اسید برای تشکیل دو سیستم کوآنزیمی ترکیب می‌شود که این کوآنزیم‌های حاوی نیکوتینامید به‌عنوان ناقلین هیدروژن در فرایند اکسیداسیون و احیا متابولیسم سلولی عمل می‌کنند.

ویتامین B12 در حفظ و نگهداری خون‌سازی طبیعی در مغز استخوان و تشکیل و نگهداری غلاف‌های میلین فیبرهای عصبی نقش دارد. عموماً سیانوکوبالامین نقش مهمی در حفظ و نگهداری تمامی بافت‌هایی که در آنها تولید نوکلئوپروتئین، پروتئین و تبدیل چربی انجام می‌شود، دارند.

فارماکوکینتیک

ویتامین‌های گروه B جزو ویتامین‌های محلول در آب هستند. پس از تزریق عضلانی این ویتامین‌ها به راحتی جذب و به‌سرعت در سراسر بدن منتشر می‌شوند. این ویتامین‌ها به‌سرعت از طریق ادرار به خارج بدن دفع می‌شوند. ویتامین‌های A, D, E جزو ویتامین‌های محلول در چربی هستند که پس از تزریق به‌سرعت جذب و ازطریق دستگاه گردش خون به سایر بافت‌های بدن می‌رسند.

بیشترین مقدار این دارو در کبد ذخیره می‌شود. دفع این ویتامین‌ها از بدن به کندی انجام می‌شود. عفونت‌های گوارشی مقدار جذب این ویتامین‌ها را کاهش می‌دهد.

موارد مصرف مولتی ویتامین نصر

برای پیشگیری و درمان علائم ناشی از کمبود ویتامین‌های فوق، ازجمله در موارد بی‌اشتهایی در انواع دام‌ها، کم‌خونی، در دوره نقاهت بیماری‌ها، درمان بیماری‌های مزمن، اسهال، کاهش رشد و ضعف عضلانی.

مقدار و روش مصرف

گاو، اسب: 10 تا 20 میلی‌لیتر

گوساله و کره اسب: 4 تا 6 میلی‌لیتر

گوسفند، بز: 2 تا 3 میلی‌لیتر

سگ و گربه: 1 تا 2 میلی‌لیتر

دارو به روش عضلانی و زیرجلدی تزریق شود.

مدت زمان و مقدار مصرف دارو بر حسب علائم بیماری و طبق تشخیص دامپزشک تعیین می‌شود.

عوارض جانبی

تزریق عضلانی دارو در اسب ممکن است تا حدی ایجاد درد، تحریک و تورم در موضع تزریق نماید که پس از چند روز این عوارض ازبین می‌رود. درصورت استفاده بیش از اندازه ویتامین‌ها در جیره یا تجویز پارنترال احتمال بروز مسمومیت وجود دارد.

تجویز ویتامین E با دوز بالا در گاوها ممکن است منجر به رسوب کلسیم در کلیه‌ها و جدار عروق خونی شود.

دوره پرهیز از مصرف

گوشت گاو: 28 روز پس از آخرین درمان

شیر: ندارد.

شرایط نگهداری

در دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته‌بندی

این دارو در ویال‌های 20، 50 و 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.