سگ نژاد کوتون دو تولیر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ کوتون دو تولیر (Coton de Tulear) نژادی شیرین و دوست‌داشتنی با شخصیتی مهربان است. با این سگ می‌توان اوقات خوبی را سپری کرد. این سگ کوچک هوشمند با موی پنبه‌ای در ماداگاسکار شبیه نژاد بیچنس است.

دسته‌بندی نژاد: سگ همدم

قد: ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر

وزن: ۴ تا ۶.۵ کیلوگرم

طول عمر: از ۱۴ سال شروع می‌شود

نکات برجسته نژاد کاتن دتولیر

سگ کوتون دو تولیر دوست دارد که با انسان باشد و از جدا زندگی کردن خوشش نمی‌آید. کوتون دو تولیر بسیار باهوش بوده و به خوبی آموزش می‌بیند. او چابک و مشتاق اطاعت است.

کوتون دو تولیر سگی سرسخت و متعصب است اما همدمی است که باید در داخل خانه زندگی کند. مخصوصاً برای زندگی آپارتمانی بسیار مناسب است. با این حال از بازی و برای پیاده‌روی لذت می‌برند.

کوتون‌ها نیاز به برس زدن چند بار در هفته برای جلوگیری از ریزش مو دارند. استحمام آنها در موارد مورد نیاز، هفتگی یا ماهانه است.

برای دریافت یک سگ سالم، هرگز یک توله سگ از یک صاحب غیرمسئول و یا فروشگاه حیوان خانگی نخرید. به دنبال توله سگی باشید که آنها را برای بیماری‌های ژنتیکی که ممکن است داشته باشد از روی صدایشان آزمایش کرده باشند.

توله سگ کوتون دو تولیر

وزن و اندازه

وزن در نرها: (۵-۷) کیلوگرم، در ماده‌ها: (۴-۶) کیلوگرم.

ارتفاع در نرها: (۲۵-۳۱) سانتی متر، در ماده‌ها: (۲۱-۲۸) سانتی متر.

مشکلات سلامتی نژاد کوتون دو تولیر

این نژاد سگ به طور کلی سالم است اما مانند دیگر نژادها، مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها هستند. همه سگ‌های این نژاد مریض نمی‌شوند اما اگر شما با این نژاد سر و کار دارید توجه به آن و آگاهی لازم است.

دیسپلازی مفصل ران: معمولاً در سگ‌های این نژاد رخ می‌دهد. عوامل بسیاری از جمله رفتار ژنتیک، محیط زیست و رژیم غذایی، به این تغییر شکل مفصل ران کمک می‌کند. سگ مبتلا ممکن است قادر به زندگی عادی و سالم باشد، اما برخی از آنها نیازمند عمل جراحی هستند. این بیماری ارثی است که در آن نسبت استخوان ران به مفصل ران متناسب نیست و به صورت چسبیده است.

با اینکه درد و لنگش در یک یا هر دو پاهای عقبی بعضی از سگ‌ها نشان می‌دهد، اما هیچ نشانه‌ای از ناراحتی در سگ با دیسپلازی مفصل ران دیده نمی‌شود. در سگ‌های سن بالا، ورم مفاصل می‌تواند ایجاد شود. سگ با دیسپلازی ران باید درمان شود. اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، مطمئن شوید که پدر و مادر سگ برای این بیماری و مشکلات ارثی دیگر چک شده باشند. دیسپلازی مفصل ران ارثی است، اما رشد سریع آن را می‌توان ناشی ازعوامل محیطی از جمله یک رژیم غذایی دانست.

پیشروی شبکیه آتروفی (PRA): این اختلال چشم دژنراتیو در نهایت موجب کوری یا از دست دادن گیرنده‌های نوری در پشت چشم است. PRA چند سال قبل ازاینکه سگ علایم کوری نشان دهد قابل تشخیص است. خوشبختانه، سگ‌ها می‌توانند حواس دیگر خود را در صورت نابینایی جبران کنند و یک سگ کور می‌تواند یک زندگی کامل و شاد داشته باشد. پس فقط او را محدود به حرکت در اطراف مبلمان نکنید. پرورش‌دهندگان معتبر سگ را سالانه به چشم پزشک برده و گواهی دامپزشکی که نشان دهد مبتلا به این بیماری نژادی نیست دریافت می‌کنند.

مشکلات سلامتی نژاد کوتون دو تولیر

تغذیه

توصیه می‌شود روزانه  3/4 پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده‌ی غذایی به او بدهید.

توجه: مصرف غذا در سگ بالغ بستگی به اندازه، سن، سوخت و ساز بدن، سطح فعالیت او دارد. این مسئله طبیعی است که یک سگ بسیار فعال از یک سگ گوشه‌نشین نیاز بیشتری به غذا خوردن داشته باشد. کیفیت مواد غذایی سگ نیز تفاوت‌هایی دارد و هرچه مواد غذایی بهتری به او بدهید بیشتر سیر می‌شود و برعکس. سگتان را عادت به زمان مناسب برای تغذیه بدهید و به جای آنکه غذا تمام وقت در اختیارش باشد، آنها را دو بار در روز غذا بدهید.

آراستن

موی کوتون یکی از ویژگی‌های متمایز آن است. موی او بلند، نرم و ضخیم، با بافت پنبه‌ای است. در بزرگسالی، طول مویی معمولاً ۱۰ سانتی‌متری دارد.

موهایش سفید است، اگرچه ممکن است چند سایه خاکستری روشن یا قرمز (مخلوطی از موهای سفید و حنایی) در گوش داشته باشند. توله سگ‌ها تمام سفید یا زرد، قهوه‌ای و یا با لکه‌های سیاه بر روی سر، گوش و گاهی اوقات بدن به دنیا می‌آید. این لکه‌ها در زمان بالوغ ناپدید می‌شوند.

موی کوتون‌ها به‌طور عمده در فصل بهار به مقدار کمی می‌ریزد. بنابراین برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب هستند.

در آراستن این نژاد توجه ویژه به مناطق پشت گوش‌ها، پاها و آرنج لازم است. با استفاده از یک اسپری شکنندگی مو کاسته خواهد شد. شانه‌های ریز دندانه فلزی و یک شانه کوچک‌تر برای صورت لازم است.

بسته به فعالیت بیرون از خانه و اینکه چقدر کثیف شود، ممکن است نیاز به حمام هفتگی، دو هفته و یا ماهانه داشته باشد.

نگهداری نژاد کوتون دو تولیر

میزان سازگاری نژاد کوتون دو تولیر با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

کوتون‌ها با بچه‌ها خوب هستند. دوستی سرگرم‌کننده و پر انرژی و همبازی برای کودکان هستند که با آنها با احترام رفتار کنند.

مانند هر نژاد دیگر، شما همیشه باید به کودکان چگونگی رفتار و لمس سگ را آموزش داده و همیشه ناظر بر هر نوع فعالیت بین سگ‌ها و کودکان خردسال برای جلوگیری از هرگونه گاز گرفتن یا گرفتن گوش یا کشیدن دم توسط هر دو باشید. هرگز نگذارید فرزند خردسال‌تان برای سگ در حال آموزش غذا ببرد یا با او بازی کند یا مزاحم خواب او شود. سگ هرچقدر هم اهلی باشد هنگام بازی با کودکان باید مراقب او باشید.

کوتون‌ها از تنهایی متنفر هستند و ترجیح می‌دهند با انسان معاشرت داشته باشند، اما گاهی هم با دیگر کوتون‌ها، سگ از نژادهای دیگر و گربه کنار می‌آیند.

نگهداری نژاد کوتون دو تولیر

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ولی باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه بسیار آرام است و نگهداری راحتی دارد. یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان شما، برای جنب و جوش و انجام فعالیت‌های بدنی روزانه او کافی است.

سگ کوتون دو تولیر

منبع: پرشین پت مگ