نگهداری جوجه تیغی به عنوان حیوان خانگی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اکثر جوجه‌تیغیهایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، ترکیبی از نژادهای مختلف هستند با این حال اصالت آنان به آفریقا بازمی‌گردد. جوجه‌تیغیهای آفریقایی رنگ‌های مختلف و متفاوتی دارند و نقطه مشترک همه آنان، پوششی از تیغ‌های کوتاه در پشت و خز نرمی است که شکم این حیوانات را پوشانده است. هنگامی که خطری آنان را تهدید نمی‌کند و آرام هستند تیغ‌هایی که در پشت خارپشت قرار دارند تقریبا خوابیده هستند. با این حال هنگام احساس خطر خود را گلوله کرده و تیغ‌های آنان به حالت ایستاده قرار می‌گیرند.

خارپشت هزینه نگهداری زیادی به عنوان حیوان خانگی ندارد و اگرچه در صورتی که رابطه خوبی با شما داشته باشند مشکلی با در دست نگه داشته شدن ندارند، به نظر می‌رسد که این حیوانات اشتیاق چندانی برای تعامل با انسان‌ها ندارند. تمایل به نگهداری از خارپشت به عنوان حیوان خانگی در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است با این حال هنوز نگهداری از آنان به عنوان حیوان خانگی در برخی مناطق ممنوع است.

این موجودات به نسبت کوچک هستند و طول آنان به حدود ۱۲-۲۰ سانتی‌متر خواهد رسید. طول عمر آنان بسیار متغیر و حدود ۳ تا ۸ می‌باشد و معمولاً عمر ۶ سال بیشتر از دیگر موارد مشاهده می‌شود. خارپشت را معمولاً حشره‌خوار می‌دانند چرا که بخش عمده رژیم غذایی طبیعی آنان را حشرات تشکیل می‌دهند.

تغذیه جوجه تیغی

بیشتر بدانیم:
تفاوت جوجه تیغی (خارپشت) با تشی
آشنایی با پرورش ونگهداری خوکچه هندی
آموزش نگهداری از همستر
لوازم زندگی ایگوانا

محل نگهداری جوجه‌تیغی‌ها

حداقل ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر مربع از فضای کف را در اختیار خارپشت خود قرار دهید. می‌توانید شکل‌های مختلفی از قفس را استفاده کنید. سعی کنید در کف قفس مورد استفاده سیمی قرار نداشته باشد و به فاصله میان سیم‌های اطراف قفس نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. تراریوم، قفس‌های آماده یا حتی قفسی که به وسیله جعبه و چوب، به دست خودتان ساخته شده باشد، همه گزینه‌های مناسبی برای نگهداری از این حیوان هستند.

محل خواب خارپشت

برای محل خواب خارپشت می‌توانید از تراشه‌های چوب (به صورت آماده در فروشگاه‌های حیوانات خانگی به فروش می‌رسند) یا دستمال‌ کاغذی‌های بازیافتی مناسب استفاده کنید. توجه کنید که چوب سدر گزینه مناسبی نیست.

تراشه‌های کاج می‌تواند گزینه مناسبی باشد ولی جایگزین‌های بهتری نیز وجود دارند. بعضی افراد قسمت‌هایی از فرش یا موکت را در اختیار آنان قرار می‌دهند. با این حال در صورت استفاده از این گزینه‌ها توجه کنید که امکان گیر کردن جوجه‌تیغی در آنان وجود نداشته باشد.

محل نگهداری جوجه تیغی

فعالیت بدنی جوجه‌تیغی یا خارپشت

چرخی که خارپشت بتواند روی آن بدود، یک ورزش بسیار مناسب برای حیوان است. چرخ باید سطح محکمی داشته، اطراف آن باز بوده و اندازه نسبتاً بزرگی (بزرگتر از ۲۵ سانتی‌متر) داشته تا حیوان خانگی شما بتواند به راحتی در آن قرار بگیرد. در طبیعت جوجه‌تیغیها هر روزه مسافت طولانی را طی می‌کنند بنابراین نیاز به فضای زیاد یا حداقل چرخی با کیفیت مناسب دارند.

تغذیه خارپشت

استفاده از غذای گربه بدون حبوبات یا غذاهای تجاری که برای جوجه‌تیغی‌ها ساخته شده‌اند، بهترین نوع تغذیه برای این حیوان است.

خارپشت‌ها عاشق کرم‌های خوراکی هستند و می‌توان هر از گاهی برای آنان این امکان را فراهم کرد. قبل از استفاده از کرم‌های خوراکی اطمینان یابید که آنان را با مواد غذایی مناسبی مانند میوه و سبزیجات تغذیه کرده‌اید. جیرجیرک‌ها نیز منبع غذایی مناسبی هستند و خارپشت با شور و اشتیاق زیادی آنان را خواهد گرفت.

در دست گرفتن جوجه تیغی

در دست گرفتن خارپشت

اکثر جوجه‌تیغیها تمایل ندارند که در بغل گرفته شوند با این حال در صورتی که با آنان رابطه خوبی برقرار شود امکان در دست گرفتنشان نیز وجود دارد و در مواردی حتی با خوشحالی نیز اجازه بلند کردن خود را خواهند داد. برای اهلی کردن خارپشت، تعامل مکرر و توام با آرامش الزامی است. با این حال در صورتی که از پرورش‌دهنده مسئولیت‌پذیری حیوان را قبول کرده باشید این احتمال وجود دارد که جوجه‌تیغی از پیش  نیز رابطه مناسبی با انسان‌ها داشته باشد.

در هرحال حتی اگر جوجه‌تیغی در دستان شما خود را گلوله کند پس از چند دقیقه خود را کمی باز خواهد کرد و در صورت متوجه شدن عدم وجود خطر، شروع به گشت و گذار خواهد کرد.

نکته مهم در هنگام گلوله شدن خارپشت، عقب کشیدن انگشتان است چرا که ممکن است انگشتان شما در گلوله ایجاد شده گیر کند.

پس از آن که خارپشت جدیدی را به سرپرستی قبول کردید، در دست گرفتن این حیوانات را هنگامی تمرین کنید که آنان بیدار هستند (برای مثال اوایل بعد از ظهر). چرا که خارپشت خواب آلود کمی بدخلق است. سعی کنید با دست خود به به آن‌ها غذاهای مورد علاقه‌شان را داده تا بتوانید اعتماد حیوان را جلب کنید.

منبع: سایت پت‌ها