ماهی اسکار

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نام علمی‌ای که هم‌اکنون این ماهی با آن شناخته می‌شود ASTRONATUS OCELLATUS است. ASTRONATUS به معنی نشانه‌گذاری شدی بوسیله ستاره‌ای در پشت است.

برای مشاهده انواع ماهی اسکار کلیک کنید.

اسکارها ماهیان بزرگی هستند. آنها می‌توانند تا ۳۵ cm رشد کنند. البته درست است که این سایز در آکواریم‌های معمولی بسیار نادر است ولی این ماهی در این‌گونه آکواریم‌ها تا حدود ۲۵cm رشد می‌کنند. اسکارها باید در آکواریم‌هایی حداقل باندازه ۴۵×۴۵×۸ نگهداری شوند. این اندازه به آنها مکان‌هایی را برای حرکت کردن داده و به آنها اجازه رشد کردن و بزرگ شدن می‌دهد. اگر می‌خواهید اسکار به سایز واقعی خود نزدیک شود آنرا در یک آکواریم بزرگ که دارای فضای کافی برای شنا کردن است قرار دهید و نیز فیلتراسیون آنها را به‌طور منظم انجام دهید.

خصوصیات ماهی اسکار

اگر خواهان رشد آنها هستید شرایط آب آکواریم شما بسیار حیاتی است مخصوصاً زمانی که تمایل به تکثیر آنها دارید. اسکارها به تغییرات آب زیادی نیازمندند. اگر آنها برای مدتی در آب فقیر نگهداری شوند دیر یا زود نسبت به شرایط آب بسیار حساس خواهند شد و سپس برای پذیرش انواع بیماری‌ها و مشکلات آماده خواهند شد.

مهمترین و مطرح‌ترین مشکل اسکارها حفره‌ایست که در سر آنها ایجاد می‌شود بنظر می‌رسد که حفره ایجاد شده در سر آنها همچون فرسایش خط پهلویی در ماهیان دریایی است که اصولاً مربوط به شرایط بد آب و کمبود ویتامین c می‌باشد. انگل‌های روده منجر به کمبود ویتامین c و سپس حفره خواهند شد.

نگهداری ماهی اسکار

در نگهداری اسکارها داشتن درجه‌ای از شوری در آب حیاتی می‌باشد. اضافه کردن نمک زمانی‌که اسکارها تخم‌ریزی کرده‌اند سرعت از تخم درآمدن بچه‌ها را بالا خواهد برد.

تغذیه اسکارها سخت نیست ولی بعضی اوقات با ناکامی‌هایی همراه خواهد بود. آنها هر چیزی اعم از ماهی‌های زنده، تا کرم‌های خاکی را خواهند خورد ولی بعضی اوقات و نه اغلب آنها سعی می‌کنند با نخوردن بعضی چیزها صاحب خود را به سمت غذای مورد علاقه خود هدایت کنند. ولی شما می‌توانید با تنوع غذایی و فراهم کردن غذای مورد علاقه‌شان در چنین دامی نیفتید. تغذیه با «پلت»‌ها ممکن است خیلی کثیف‌کننده باشد که در این شرایط به تعویض مداوم آب و قیلتراسیون مناسب نیاز است.

احتمالاً یکی از مسائلی که آنها را محبوب ساخته شخصیت آنهاست. اسکارها به صاحب خود وابسته خواهدند شد که این رابطه در مقایسه با ارتباط آنها با سایرین متفاوت خواهد بود. آنها شبیه بچه ۲ ساله‌ای هستند که اگر چیزی روال عادی خود را طی نکند و برخلاف خواسته آنها باشد قهر می‌کنند. البته این رفتار در آنها غیرعادی نیست. وقتی از چیزی راضی نباشند در کف آکواریم دراز می‌کشند تا اینکه همه‌چیز طبق خواسته‌شان تغییر کند.

ماهی اسکار

بیشتر بدانیم:

بررسی آلودگی انگلی در اندام‌های مختلف ماهی اسکار

معرفی ماهی سیکلید Cichlids (فرشته‌ماهی)

آشنایی با ماهی انجل (Angelfish)

تشخیص جنسیت اسکارها هم نوعی هنر از نوع خودش است. البته با وجود اینکه بعضی از کتاب‌ها راه‌هایی را مشخص می‌کنند که از جمله تفاوت در رنگ و حالات و … است ولی بهترین و مطمئن‌ترین راه خریدن تعدادی اسکار جوان و بزرگ کردن آنها به منظور انتخاب یک جفت بصورت طبیعی از بین آنهاست. تئوری ریاضی که در این مورد وجود دارد این است که اگر شما تعداد شش جفت یا بیشتر اسکار جوان بخرید طبق محاسبات ریاضی می‌توانید حداقل یک جفت مناسب از آنها را جدا کنید. این بهترین روشی است که اگر شما بخواهید و صبر لازم را داشته باشید. زیرا اسکارها باید به سن ۱۸ ماهگی و اندازه ۱۵ – ۲۰ سانتیمتر برسند تا قادر به تولیدمثل باشند. ولی اگر شما عجله دارید یکی از راه‌ها نگاه کردن به لوله تخمی و مقایسه آنهاست که در نرها نوک‌تیزتر است درحالی‌که ماده‌ها دارای لوله تخمی کوچک‌تر و گردتری هستند ولی هنوز هم شما به تعداد ماهی برای مقایسه نیاز دارید.

یکی از علائمی که نشان می‌دهد اسکارها برای تخم‌ریزی آماده هستند اینست که آنها شروع به پاک کردن مکانی خواهند کرد و یا حفره عمیقی برای تخم‌ها ایجاد خواهند کرد. هم ماهی نر و هم ماده اینکار را انجام خواهند داد. هر دوی آنها نگهداری و مراقبت از خانه را بین خود تقسیم کرده و حمایت و بزرگ کردن بچه‌ها را انجام می‌دهند. روحیه تهاجمی آنها در طول مدت تخم‌گذاری و پرورش بچه‌ها افزایش خواهد یافت. بچه‌ها تقریباً پس از ۴ روز از تخم بیرون می‌آیند. می‌توانید بچه‌ها را از والدین جدا کرده و مستقلاً بزرگ کنید. تغذیه بچه‌ها با میگوهای آب شور کوچک که با دل گاو مخلوط شده است خواهد بود.

ماهی آکواریومی اسکار

منبع: سایت ماهی من