راه‌هایی برای بهبود ارتباط در مرغداری‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مدت‌ها است که من و پدرم بامداد هر دوشنبه سر صبحانه با هم دیدار می‌کنیم، و این، ارتباط من و پدرم را آسان کرده است. این گفته‌ی یک دامدار در پنسیلوانیا است.

اما، شما چندگاه یکبار با افرادی که نقش کلیدی در مرغداری شما دارند، رسماً دیدار می‌کنید؟ بسیاری از ما، نشستن در یک جلسه را دوست نداریم، در حالی‌که این دیدارهای رسمی برای اداره و پیشرفت مرغداری شما مهم هستند.

هرچه تعداد کسانی که در مدیریت مرغداری شما دست‌اندرکار هستند افزایش یابد، اهمیت این دیدارها بیشتر می‌شود، حتی اگر همکاران شما تنها از اعضای خانواده شما باشند، گرد هم آمدن و گفتگو درباره مرغداری و نیز مسایل پرسنل بسیار اهمیت دارد.

اگر دیدارها به درستی برگزار شوند؛ کوتاه، و بسیار سازنده خواهند بود. اگر برگزاری ضعیف باشد، دیدار خسته‌کننده و اتلاف وقت خواهد بود.

در اینجا چند نکته را که می‌توانند به ثمر بخشی دیدار شما، مثلاً دیدار هفتگی شما با کارمندانتان کمک کنند را می‌آورم:

 1- برنامه زمانی برای دیدارها. این نکته شاید مهم‌ترین نکته باشد. این که بگویید: «ما هر هفته یکبار دیدار خواهیم کرد» بسیار مبهم است. بجای این، به کسانی که می‌خواهید در جلسه باشند بگویید: «ما، هر سه‌شنبه از ساعت 9 تا 9:30 بامداد، در سالن غذاخوری دیدار می‌کنیم». این پیام را با ایمیل بفرستید، یا در جعبه اعلانات مرغداری بزنید و یا شخصاً رو در روی همکاران، به هر یک از آنها بگویید.

 2- دستور جلسه را تهیه کنید. تصمیم بگیرید که درباره چه چیزهایی در جلسه گفتگو خواهید کرد. فعالیت‌هایی را که هفتگی نیستند در دستور جلسه بگذارید.

برای نمونه، نوک‌چینی یا انجام کارهای دیگر در مرغداری.

کارمندان از اینکه بدانند برنامه آینده چیست خشنود خواهند شد، و نیز می‌توانید به گزارش عملکرد سالن‌ها بپردازید؛ مانند این که تعداد تلفات چگونه است، تولید در چه وضعی است، عملکرد تخم‌گذاری گله، بیماری‌ها و مسایل مناسب دیگر.

دستور جلسه را با همکارانتان، یک روز پیش از جلسه در میان بگذارید تا اگر پیشنهادی برای گفتگو داشته باشند آنها را به دستور جلسه اضافه کنید.

3- سر ساعت آغاز کنید. نباید بیشتر شرکت‌کنندگان در جلسه را به خاطر یک یا دو نفر، که هنوز سرگرم کارشان هستند و نیامده‌اند، منتظر نگه دارید. همیشه، همه افراد تیم به موقع حاضر نمی‌شوند. شما به هر حال باید سر ساعت گفتگوها را آغاز کنید. اگر اعضای تیم شما بدانند که جلسه سر ساعت آغاز نمی‌شود، همه آنها به این باور خواهند رسید که دیر رسیدن اشکالی نخواهد داشت. اگر پس از مدتی می‌بینید که یک نفر همیشه دیر می‌آید، با او به طور خصوصی صحبت کنید و به او بفهمانید که انتظار شما این است که به موقع در جلسه حاضر باشد.

4- بکوشید از گفتگوی طولانی که همه حاضران در آن شرکت ندارند پرهیز کنید. اگر گفتگو درباره برخی نکات بیش از چند دقیقه وقت می‌گیرد، گفتگو درباره آن نکات را به پایان جلسه بگذارید و تنها کسانی را نگه دارید که با آن موضوعات سر و کار دارند.

اجازه ندهید که یکی از شرکت‌کنندگان، با داستان‌سرایی، وقت طولانی از جلسه را بگیرند.

5- همه را به شرکت در بحث‌ها تشویق کنید. برخی از کسانی که کم حرف می‌زنند شاید ایده‌های بسیار خوبی داشته باشند. به پیشنهادی که دیگران می‌دهند بی‌اعتنایی نکنید و به هر نظری صمیمانه اهمیت بدهید. بسیار خوب است اگر دیگران بدانند که شما به نظری که آنها می‌دهند فکر خواهیدکرد و سپس با آنها تماس خواهید گرفت. آنها نباید گمان کنند که نادیده‌شان گرفته‌اید.

بیشتر بدانیم:

در کارمندانتان بدون هزینه کردن، انگیزه ایجاد کنید

مدیریت کارکنان مرغداری‌ها

نظارت بر اجرای درست بایوسکیوریتی

6- روشن کنید که چه کسی می‌باید کدام کار را انجام دهد؟ در جلسه بعدی ببینید آیا این کارها را انجام داده‌اند.

7- کارمندانتان را تشویق کنید. آن همکارانی که فراتر از انتظار، کارهایی را که به آنان واگذار شده بود انجام داده‌اند را به گونه‌ای تشویق کنید. کوشش کنید که تفاوت همکارانتان را در انجام کارهایی که به آنها در هفته پیش واگذار شده است شناسایی کنید، و اگر نگران کار کسی می شوید، به گونه‌ای خصوصی با او گفتگو نمایید.

8- جلسه را «کش» ندهید. کارمندان خوب شما دوست دارند، تا آنجا که می‌شود، هر هفته کار بیشتری انجام دهند و هر چه زودتر به سر کارشان برگردند. به این ویژگی آنها با پایان دادن به هنگام جلسه ارج بگذارید.

دیگر دیدارهای رسمی آنچه در بالا گفته شد برای دیدارهای هفتگی با همکارانتان بود. همین روش برای بررسی و گفتگو در زمینه‌های گسترده‌تر کارآمد است. بسیاری از مدیران مرغداری‌های مادر یا تخم‌گذار، دیدارهای هر 4 هفته یکبار، تنها با شمار اندکی از مدیران بخش‌ها، و در نشست‌های طولانی 1 تا 2 ساعته را نیز سودمند می‌دانند.

عملکرد گله را می‌توان در این نشست‌ها، با جزئیات بیشتری بررسی کرد. به همکارانتان فرصت بدهید تا پیشنهادهای اساسی‌تری برای پیشرفت کارها در میان بگذارند. در این نشست‌ها نیز مانند جلسه‌های کوتاه هفتگی، شرکت همکارانتان در گفتگوها را تشویق کنید. با همه‌ی پیشنهادها می‌باید با احترام برخورد کرد.

از قطع شدن گاه به گاه جلسه در میانه گفتگوها جلوگیری کنید. هیچکس دوست ندارد مدتی طولانی، در نشست‌هایی که حوصله را سر می‌برند، بنشیند. برخی از سازمان‌ها، این نکته را بهانه‌ای می‌سازند تا اصلاً جلسه‌ای برگزار نکنند. اجازه ندهید مرغداری شما در این تله بیافتد.

برگرفته از نوشته دکتر دامپزشک Gardnel . E Charles

منبع: نیکوتک