معرفی نژاد بوقلمون برنز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بوقلمون برنز Bronze turkey به عنوان دسته‌ای از نژاد بوقلمون اهلی به شمار می‌رود. این نام از پرهای بوقلمون برنز گرفته شده است که رنگ برنز تجملی را تداعی می‌کند. بوقلمون برنز در طی تاریخ آمریکایی‌ها به عنوان محبوب‌ترین نوع بوقلمون شناخته می‌شود، اما در قرن بیستم میلادی به تدریج از محبوبیت آن کاسته شد. بعدها این نژاد به دو دسته مختلف تقسیم شد. این دو دسته، بوقلمون برنز سینه پهن و بوقلمون برنز استاندارد نام دارند. درباره تفاوت دو گونه بوقلمون برنز، یعنی برنز سینه پهن و برنز استاندارد سردرگمی‌های زیادی وجود دارد؛ اما در کل این دو نوع بوقلمون به بوقلمون برنز مشهور هستند.

پیدایش بوقلمون برنز

این گونه بوقلمون، نتیجه تولیدمثل دو گونه یعنی بوقلمون‌های اهلی از انگلستان و بوقلمون‌های وحشی هستند. نتیجه جفت‌گیری این دو گونه با یکدیگر به تولید بوقلمونی بزرگتر و تنومند‌تر از بوقلمون‌های اروپایی و اهلی‌تر از بوقلمون‌های وحشی منجر شد. با اینکه بوقلمون برنزی در قرن هجدهم میلادی تولید شد اما تا سال ۱۸۳۰ میلادی کسی با این نام آن‌ها را نمی‌شناخت. هنگامی‌که نژادی از بوقلمون‌ها در جزیره رود، یکی از ایالات آمریکا تولید شد، پوینت جودیث برنزی نام گرفت. بعدها از این نام برای اشاره به تمام نژادهای برنزی رنگ بوقلمون‌ها استفاده شد. به تدریج پوینت جودیث آن حذف گردید و مردم تنها به نام برنزی اکتفا کردند. در جزیره انگلیس نیز نام برنز با کمبریج در آمیخته شد اما پس از مدتی کمبریج حذف و باز هم تنها به نام برنز اکتفا شد.

اصلاح نژاد بوقلمون برنز و دستیابی به بوقلمون برنز سینه پهن و برنز استاندارد

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تعدادی از بوقلمون‌های برنزی برای اصلاح نژاد استفاده شدند تا نژاد این حیوانات از شکل فعلیشان هم بزرگتر شوند. این گونه اصلاح شده که بزرگتر از بوقلمون‌های معمولی بودند نیز به عنوان بوقلمون سینه پهن برنزی شناخته شدند. گونه سینه پهن برنزی پرورش داده شدند تا بعدها با نام برنز استاندارد مشهور شوند؛ بنابراین تفاوت بوقلمون برنزی سینه پهن و استاندارد برنزی به همین موضوع بر می‌گردد.

تفاوت‌های بوقلمون برنز سینه پهن و برنز استاندارد

جدا از تفاوت در اندازه، پرهای بوقلمون برنز استاندارد، سبک‌تر و درخشان‌تر از بوقلمون برنز سینه پهن است. هر دو نژاد به رنگ قهوه‌ای که با سایه‌های برنزی درخشان شده است دیده می‌شوند. پرهای هر دو گونه نیز شباهت بسیاری به پرهای گونه بوقلمون وحشی دارد.

بیشتر بدانیم:

بوقلمون برنز سینه پهن (Broad-breasted Bronze Turkey)

نژادهای بوقلمون

بیمه بوقلمون گوشتی و پرورش آن

گونه سفید بوقلمون برنز سینه پهن

بوقلمون برنز سینه پهن، بعد از تولیدش به مدت بیست سال تبلیغات مربوط به بوقلمون‌ها را بر عهده داشت تا اینکه گونه سفید سینه پهن به عنوان گونه منتخب شناخته شد. به علت اندازه بزرگ گونه برنز سینه پهن، آن‌ها توانایی تولیدمثلشان را از دست داده‌اند و در حال حاضر نژادشان تنها توسط درون کاشت مصنوعی که توسط متخصصان صورت می‌گیرد منقرض نشده است.

خطر انقراض بوقلمون برنز

امروزه، هر دو گونه یعنی بوقلمون برنز سینه پهن و بوقلمون برنز استاندارد در صدر لیست گونه‌های محافظت شده در ALBC قرار گرفته‌اند که گونه استاندارد به محافظت بیشتری نیاز داشته و در خطر انقراض قرار دارد. وضعیت گونه برنز سینه پهن مشخص نیست اما آن هم در لیست محافظت قرار گرفته است.

بوقلمون برنز سینه پهن
بوقلمون برنز سینه پهن

بوقلمون استاندارد برنزی
بوقلمون استاندارد برنزی

وزن‌گیری گونه‌های مختلف بوقلمون برنز

وزن گونه برنزی سینه پهن ماده در ۲۰ هفتگی به ۱۰ کیلوگرم و وزن گونه برنزی سینه پهن نر در ۲۰ هفتگی به ۱۳ کیلوگرم می‌رسد. هدف اصلی از پرورش این نژاد از بوقلمون، استفاده از گوشت آن است. رنگ تخم گونه برنزی سفید است و به میزان کمی تخم‌گذاری می‌کنند. معمولاً ۱ بوقلمون نر با ۴ بوقلمون ماده جفت‌گیری می‌کنند. قد این گونه بوقلمون‌ها تا ۱ متر هم می‌رسد و در آمریکای شمالی پرورش داده می‌شوند. مزرعه پرورش Cackle Hatchery از سال ۱۹۸۷ میلادی به توسعه و اصلاح نژاد گونه برنز سینه پهن مشغول است.

وزن گونه برنزی استاندارد ماده ۶ کیلوگرم و وزن گونه برنزی استاندارد نر به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد. هدف از پرورش این گونه از بوقلمون‌ها علاوه بر تولید گوشت، نمایش‌های مختلف نیز است. رنگ تخم آن‌ها کرمی کم رنگ مایل به قهوه‌ای و میزان تخم‌گذاری این گونه مانند گونه قبلی کم است. اغلب ۱ بوقلمون نر با ۷ بوقلمون ماده جفت‌گیری می‌کنند و قد این گونه از بوقلمون‌ها از ۱ متر هم بیشتر می‌شود. منطقه نگهداری و پرورش آن‌ها نیز آمریکای شمالی شناخته می‌شود.

منبع: سایت مرغ مرندی