عمل ترمیم پارگی سرپستانک در گاو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پارگی سرپستانک امری متداول در گاوهای شیری است. در پارگی‌هایی که مخاط سرپستانک سوراخ نشده است، زخم سرپستانک عموماً بسرعت با بهره‌گیری از درمان موضعی و بانداژ کردن به صورت التیام از نوع ثانویه ترمیم می‌شود. در پارگی‌هایی که مخاط سرپستانک سوراخ می‌شود، بخیه کردن ان به منظور حفظ کفایت عمل طبیعی برای شیردهی و جلوگیری از ایجاد ناسور (فیستول) در ان و یا جلوگیری از عفونت حاد پستانی و ازدست رفتن کارتیه لازم است.

بی‌حسی و آماده‌سازی جراحی سرپستانک گاو

استفاده از زایلازین هیدروکلراید (رامپون)

راهکاری مفید برای مقید کردن دام در وضعیت خوابیده به پهلو و ترمیم سرپستانک می‌باشد.

اگر وضع گاو خوب باشد، ممکن است جراحی سرپستانک در روی دام به حالت ایستاده و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام شود، ولی اگر گاو روی میز و یا روی زمین مقید شود و در عین حال نا ارام و لگد زدن نیز نباشد، نتایج به دست امده بیشتر قابل پیش‌بینی خواهد بود.

تزریق ماده‌ی بی‌حسی موضعی در قاعده‌ی سرپستانک (بی‌حسی دایره‌ای یا حلقوی) متداول‌ترین روش بی‌حسی است. باید از لیدوکائین + نورآدرنالین برای ایجاد بیحسی موضعی استفاده نمود. بی‌حسی اپیدورال با استفاده از لیدوکائین نیز روش موثر دیگری برای جراحی سرپستانک است.

برای کنترل خونریزی و جریان شیر از مجرای سرپستانک می‌توان تورنیکت لاستیکی در قاعده‌ی سرپستانک کار گذاشت.

باید پستان و سر پستانک‌ها کاملاً شسته شوند. از به‌کار بردن مراد ضدعفونی‌کننده‌ی سوزاننده باید خودداری شود، چرا که این مواد در صورت تماس با بافت‌های پاره شده نکروز بافتی بیشتری ایجاد می‌کنند.

بیشتر بدانیم:

بیماری‌های پستان در گاو شیری

کنترل ورم پستان در گاو شیری

ورم پستان و حساسیت آنتی‌بیوتیکی اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس

لوازم اضافی مورد نیاز

در این روش، یک سوند سرپستانک (لوله سرپستانک لارسون) لازم است.

شیوه عمل

لبه‌های زخم به منظور برداشتن هرگونه بافت مرده و اجسام خارجی تمیز می‌شوند. پاکسازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ترمیم پارگی‌های سرپستانک است. باید خونریزی کنترل شود، چراکه وجود لخته‌های خون در مجرای سرپستانک به خاطر دردناکی و سختی ترشح شیر برای حیوان باعث تاخیر در التیام می‌شود.

استفاده کردن از نخ‌های قابل جذب دو صفر تا چهارصفر برای لایه ی مخاطی توصیه می‌شود.

نخستین لایه‌ای که بخیه می‌شود مخاط است. این لایه را می‌توان به صورت ساده‌ی تک و یا ساده‌ی سرتاسری بخیه زد، باید به هنگام بخیه کردن مخاط سوند سرپستانک به داخل اسفنگتر سرپستانک وارد شود.

زیر مخاط دومین لایه‌ای است که باید بخیه شود، این لایه را می‌توان به صورت ساده تک یا سرتاسری بخیه نمود، بخیه‌ی این لایه باید به گونه‌ای باشد که بخیه حساس لایه‌ی مخاطی را حمایت کند. باقی‌مانده‌ی سرپستانک و پوست به طور ایده‌آل با استفاده از نخ غیر قابل جذب نمره‌ی صفر یا دو صفر و به صورت تشکی عمودی بخیه می‌شود.

پس از اتمام بخیه باید تورنیک برداشته شده و خط بخیه به لحاظ کنترل نشتی شیر با فشار ملایم دست روی سرپستانک بازرسی گرد. بی‌شک وجود نشتی شیر از بخیه همیشه منجر به فیستول سرپستانک خواهد شد.

مراقبت‌های پس از عمل سرپستانک گاو

به طور سنتی، یک لوله داخل سرپستانک خودنگهدارنده مانند لوله سرپستانک لارسون به مدت یک هفته در مجرا قرار داده می‌شود. می‌توان به هنگام دوشیدن سایر کارتیه‌ها کلاهک لوله را برای تخلیه کردن کارتیه‌ی درگیر برداشت، از این شیوه می‌توان به هنگام دوشیدن و به منظور استفاده مناسب از خروج شیر بهره‌مند شد و یا اینکه کلاهک را برای همیشه برداشت. سرپستانک نباید با دست دوشیده شود، ولی تخلیه‌ی منظم برای کاستن از فشار روی خط بخیه لازم است.

آنتی‌بیوتیک‌های داخل پستانی باید به داخل سرپستانک درگیر تزریق شده و از آنتی‌بیوتیک‌های عمومی‌ به همراه یک داروی ضد التهاب غیراستروییدی نیز با توجه به موارد مصرف آنها استفاده نمود. داروهای توصیه شده شامل: انروفلوکساسین 10% به همراه فلونیکسین مگلوماین یا کتوپروفن.

توصیه‌های لازم

پارگی‌های عمودی در سرپستانک به دلیل وجود گردش خون بهتر در لبه‌های زخم نسبت به پارگی‌های افقی پیش‌آگهی بهتری دارند، به همین دلیل، آویخته‌های V شکلی که به قاعده‌ی سرپستانک نزدیک‌ترند نسبت به آویخته‌های V شکل نزدیک به نوک سرپستانک پیش اگهی بهتری دارند.

منبع: سایت شرکت نصر