هیپوگلیسمی یا قند خون پایین در توله سگ‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پایین بودن قند خون بر توله سگ‌ها بیش‌تر از سگ‌های بالغ اثر می‌گذارد. به این نکته باید توجه داشت که حتی اگر توله سگمان سالم هم باشد، باید علائم پایین بودن قند خون را بشناسیم و راه‌های مقابله با آن را بدانیم.

هیپوگلیسمی نام علمی پایین بودن قند خون است و اغلب در بچه‌های حیوانات خانگی بالغی مشاهده می‌شود که به دیابت مبتلا هستند. قند به کمک انسولین به سمت سلول‌ها حرکت می‌کند و میزان بالای انسولین می‌تواند باعث هیپوگلیسمی شود.

به طور معمول توله‌ سگ‌ها تقریباً هیچ‌وقت به دیابت مبتلا نمی‌شوند اما به دلیل وجود انگل‌های در روده‌یشان غالباً به کمبود قند خون مبتلا می‌شوند. توله نژادهای کوچک به ویژه نژادهای عروسکی مثل شی‌هواهوا یا پامرانین که بسیار ظریف هستند و ذخیره چربی آن‌ها بسیار کم است بیشتر در معرض کاهش قند خون و هیپوگلیسمی قرار دارند، چراکه چربی برای بدن آن‌ها مانند سوخت عمل می‌کند و زمانی که چربی به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد، میزان قند خون پایین می‌آید. کبد حیوانات خانگی بزرگ‌سال این قند را می‌سوزاند و می‌تواند این مشکل را حل کند؛ اما کبد توله‌ها نمی‌تواند به مقدار کافی قند تولید کند و همین امر سبب بروز هیپوگلیسمی در آن‌ها می‌شود.

علائم پایین بودن قند خون سگ چیست؟

علائم پایین بودن قند خون می‌تواند مبهم باشد به همین دلیل بهتر است همواره مراقب سگ خود باشید و با دقت به علائم پایین بودن قند خون در او توجه کنید، به خصوص اگر سگ شما از نژادهای لاغر و ظریف است؛ بد نیست بدانید این نژادها بیشتر در معرض پایین بودن قند خون قرار دارند. اگر میزان قند خون توله‌ پایین باشد، ضربان قلب و تنفس او کم می‌شود و همین عوامل باعث بروز علائم دیگر می‌شوند. وجود یک یا چند مورد از علائم زیر در سگ، نشان‌دهنده این است که خطر کاهش میزان قند خود حیوان شما را تهدید می‌کند.

- عملکرد ضعیف بدن توله

- خواب‌آلود بودن توله

- گیج بودن و تعادل نداشتن توله

- تلوتلو خوردن هنگام راه رفتن

- متمرکز نشدن چشم‌ها در یک نقطه

- لرزش و تکان خوردن توله

- خم شدن سر به یک طرف

- تشنج

- بی‌هوش بودن و بیدار نشدن سگ

باید توجه داشت که اگر هریک از این مشکلات در وجود سگ باشد و ما نتوانیم به موقع این مشکل را تشخیص دهیم و کمک اولیه را در این زمینه ندانیم، ممکن است توله بمیرد؛ اما خوشبختانه اگر علائم را زود بشناسیم، درمان پایین بودن قند خون در خانه هم ممکن است.

در بسیاری از موارد، توله‌ها خیلی زود و در پنج یا ده دقیقه به درمان پاسخ می‌دهند؛ اما اگر با انجام کارهایی که در زیر آموزش داده می‌شود، علائم اولیه توله ازبین نرفت، باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کرد چراکه ممکن است این علائم از وجود بیماری دیگری در وجود سگ خبر دهند. البته بهتر است که حتی در صورت پاسخ سریع بدن توله سگ به درمان، باز هم به دامپزشک مراجعه کرد تا او همه جوانب را به خوبی بررسی کرده و مشکلات احتمالی را رفع کند.

بیشتر بدانیم:

دیابت بی‌مزه مرکزی در سگ

سنگ مثانه در سگ

برنامه واکسیناسیون در سگ‌ها

کمک‌های اولیه برای هیپوگلیسمی در توله سگ‌ها

اگر خیلی زود علائم هیپوگلیسمی را بشناسید و بلافاصله اقدام به درمان آن کنید، در بیشتر مواقع هیچ مشکلی برای توله‌یتان به وجود نمی‌آید؛ اما اگر اقدامات لازم برای درمان کاهش میزان قند خون انجام نشود، ممکن است توله به کما رفته و تنفس و یا ضربان قلب او متوقف شود.

اگر توله سگ یکی از علائم را دارد (مورد کلی): زمانی که قند خون توله پایین باشد، بدن او نمی‌تواند دمای خود را تنظیم کند. در نتیجه حتماً باید او را در جایی گرم نگه داشت تا میزان قند خونش بالا برود و انرژی بسوزاند. در این شرایط می‌توانید توله را در یک حوله بپیچید و با یک کیسه آب گرم او را گرم کنید؛ این کار تأثیر شوک وارد شده بر او را نیز کاهش می‌دهد.

اگر توله سگ خواب‌آلوده است: رساندن قند به بدن توله در این لحظه می‌تواند به او کمک شایانی کند. اگر متوجه شدید که توله حتی کمی بعد از غذا خوردن، هم‌چنان خواب‌آلود است، برای او یک غذای خوش‌بو و خوش‌طعم آماده کنید تا وسوسه شود و غذا بخورد.

اگر توله سگ تلوتلو می‌خورد: یک منبع قند غلیظ مثل شربت کارو (شربت ذرت سیاه)، شربت پنکیک یا عسل می‌تواند در این حالت خیلی سریع جواب دهد. البته ابتدا مطمئن شوید که توله می‌تواند یک قاشق از این شربت‌ها را بخورد یا خیر. اگر توله بیش از حد تلوتلو می‌خورد و گیج بود، بهتر است ابتدا کمی آب به او بدهید و اگر همچنان در خوردن آن مشکل داشت، شربت را با سرنگ در گلوی او بریزید. حتماً بررسی کنید که توله می‌تواند شربت را قورت بدهد یا نه و سپس به او شربت بدهید. توله باید بتواند شربت را با زبان از قاشق بخورد.

اگر توله تشنج کرده یا بی‌هوش است: بعد از آنکه تشنج تمام شد، یا آنکه سگ بی‌هوش شد، هنوز می‌توانید به او یک ماده قندی بدهید. در این صورت نیازی نیست که سگ منبع قند را قورت بدهد، کافی است در دهان او قرار بگیرد و قند از طریق مخاط دهان جذب بدن او شود و به داخل خون او برود. در این شرایط عسل بهترین گزینه است. بهترین کار این است که عسل را داخل لب‌ها و روی لثه‌های او بمالید و بدین ترتیب سگ پنج تا پانزده دقیقه بعد به هوش می‌آید. در مدتی که سگ به هوش بیاید سریع او را به دامپزشکی ببرید.

جلوگیری از پایین آمدن قند خون سگ

اگر توله سگتان به هیپوگلیسمی مبتلا است، باید مراقب علائم کم شدن قند او در آینده نیز باشید. همچنین می‌توانید برای پیشگیری از بروز این مشکل، مراحل زیر را دنبال کنید.

- هر روز 2 قاشق غذاخوری شربت کارو به آب توله اضافه کنید و مطمئن شوید که شربت در آب حل شده باشد همچنین این محلول آب و شربت را روزانه عوض کنید تا مانع رشد باکتری‌ها در آب توله‌یتان شوید.

- هر روز در چند وعده به توله غذا بدهید. نژادهای عروسکی بالغ و توله سگ‌ها در هضم یک‌باره غذا مشکل دارند. در نتیجه بهتر است به آن‌ها در چندین وعده و هر بار به مقدار کم غذا بدهید تا قند خون آن‌ها تنظیم شود.

- برای توله‌یتان غذاهای خشک نیز بریزید. بهتر است پلت یا همان غذای خشک توله خود را در ظرف‌های پازلی بریزید تا هم سگ سرگرم شود و هم غذا بخورد و هم اینکه در خوردن غذای خشک زیاده‌روی نکرده و به چاقی مبتلا نشود و تنها میزان قند خون او تنظیم شود.

اکثر سگ‌های بالغ مشکل هیپوگلیسمی ندارند؛ اما بازی و دویدن زیاد و بدون استراحت می‌تواند در سگ‌های بالغ حتی آن‌هایی که از نژاد عروسکی و کوچک هم نیستند باعث بروز علائم کاهش قند خون شود.

منبع: ITPet