ترفندهایی برای دارو دادن به گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هیچکس دوست ندارد داروهای گربهاش را در خانه به او بدهد، بخصوص اگر گربه‌ای ناسازگار هم باشد! با این‌حال، دلسرد نشوید. با شیوه صحیح، این کار را می توان راحت‌تر انجام داد.

• با دستورالعمل‌های دارو آشنا شوید. در صورتی که سوالی داشتید حتماً از داروخانه یا دامپزشکتان بپرسید.

• وسایل مورد نیازتان را از قبل آماده‌سازی کنید تا وقتی گربه را می‌گیرید همه چیز آماده و در دسترس باشد (مثل سرنگ، قرص، حوله، تشویقی و غیره.)

• برنامه‌ای برای داروها داشته باشید.

• آرام و خونسرد باشید.

بیشتر بدانیم:

نظافت و تمیز کردن گربه

ارتباط برقرار کردن با گربه

نحوه نگهداری و تغذیه نوزاد گربه

چگونه داروها را به همراه غذا بدهیم 

قبل از هرچیز مطمئن شوید که دادن دارو به همراه غذا برای حیوان خانگی‌تان ضرر نداشته باشد. برخی داروها را می‌توان به همراه غذا داد؛ بنابراین از دامپزشک خود در این خصوص سوال کنید.

1. مقدار کمی از دارو (قرص یا شربت) را با مقداری از غذای مورد علاقه گربه‌تان مخلوط کنید.

2. اگر گربه یا حیوان خانگی دیگری دارید آنها را از این ظرف دور کنید.

3. حتماً به هنگام خوردن ببینید که کامل همه غذای خود را خورده است. چرا که برخی گربه‌ها به محض خوردن قرص آن را بیرون می‌اندازند.

چگونه با دست به گربه دارو بدهیم 

چنانچه نمی‌توانید دارو را با غذای گربه‌تان میکس کنید، پس بایستی دارو را با دست به او بدهید. گاهی اوقات بهتر است شخص دیگری هم برای کمک باشد.

1. وسایلتان را آماده‌سازی کنید.

2. پشت و کمر گربه‌تان را به خودتان بچسبانید و صورتش پشت به شما باشد (او را به صورت جمع شده در میان انحناء بازوتان نگه دارید) تا قادر به برگشتن نباشد.

3. اگر خیلی وول می‌خورد بهتر است از یک حوله برای نگه داشتنش استفاده کنید. او را بر روی حوله گذاشته و حوله را از جلو به دورش بپیچانید تا دیگر نتواند شما را چنگ بزند. فقط مراقب باشید که حوله را خیلی سفت به دور گردنش نپیچانید.

4. حالا که با حوله او را گرفتید به خوبی می‌توانید داروهای او را بدهید.

5. دستتان را بالای سرش گذاشته و با انگشت شصت و اشاره‌تان از دو طرف فک او را باز کنید.

6. به آرامی سر او را به بالا ببرید تا اجازه دهید که فکش باز شود. اما درصورتی‌که به او شربت می خواهید بدهید سر او را به بالا نگه ندارید تا مبادا شربت اشتباهی در مجاری تنفسی او بپرد.

7. سرنگ یا قرص را در انتهای گوشه دهان او گذاشته و دارو را بدهید. سعی کنید از وارد کردن مستقیم انگشت به دهان گربه خودداری کنید وگرنه حتماً شما را گاز می گیرد. گاهی اوقات گربه‌ها همان بار اول قورت نمی‌دهند. برای جلوگیری از این کار، بعد از دادن دارو سر او را به مدت چند ثانیه بالا نگه دارید و به بینی او به آرامی فوت کنید و یا چند بار زیر گلوی او را به نرمی نوازش کنید تا بدین ترتیب او را ترغیب به بلعیدن کرده باشید.

8. تبریک می‌گویم شما موفق شدید! بعد از اتمام کار حتماً به گربه‌تان تشویقی بدهید تا کم‌کم این تجربه را خوشایند بداند.

منبع: سایت itpet