سفتیوفور سدیم، سفتی پرین 4

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر ویال داوری سفتی پرین 4 حاوی 4 گرم سفتیوفور سدیم می‌باشد که بعد از آماده‌سازی محلول آن معادل 50 میلی‌گرم سفتیوفور پایه (Base) به صورت ملح سدیم در یک میلی‌لیتر خواهد داشت. این دارو محصولی از شرکت نصر می‌باشد.

سفتیوفور از گروه سفالوسپورین‌ها و نسل سوم این گروه می‌باشد. مکانیسم اثر سفالوسپورین‌ها مشابه پنی‌سیلین‌ها و باکتریوسید می‌باشد. سفالوسپورین‌ها به پروتئین‌هایی که محل اتصال پنی‌سیلین بوده و در غشای سیتوپلاسمی باکتری وجود دارند پیوند یافته و با تداخل در عمل ترانس پپتیداز و دیگر آنزیم‌های دیواره سلولی، ساخت دیواره سلولی باکتری را مهار می‌کنند. همچنین تقسیم و رشد سلولی نیز مهار گردیده، باکتری‌های حساس غالباً لیز شده و ازبین می‌روند. سفالوسپورین‌ها معمولاً به پنی‌سیلیناز مقاوم بوده، درحالی که به سفالوسپوریناز که جزو آنزیم‌های بتالاکتاماز است، حساس می‌باشند. سفتیوفور عمدتاً علیه باکتری‌های گرم منفی موثر است. همچنین اثر کمی بر روی باکتری‌های گرم مثبت دارد.

فارماکوکینتیک

پس از تزریق دارو به سرعت جذب شده و در سرتاسر بدن ازجمله کلیه‌ها، ریه‌ها، مفاصل و بافت‌های نرم منتشر می‌شود و 45 دقیقه بعد از تزریق غلظت پلاسمایی آن به حداکثر می‌رسد. سفتیوفور قدرت نفوذ کمی به داخل CSF دارد. دارو در کبد متابولیزه می‌شود و چندین متابولیت فعال ایجاد می‌شوند. راه اصلی دفع سفتیوفور از طریق فیلتراسیون کلیوی و ادرار است.

موارد مصرف سفتی پرین 4 

گاو: درمان بیماری‌های تنفسی گاو (تب حمل و نقل و پنومونی) به‌خصوص موارد ناشی از مانهمیا همولیتیکا، پاستورلا مولتوسیدا و هموفیلوس حتی در گاوهای شیری طی دوران شیردهی، درمان گندیدگی سم ناشی از فوزوباکتریوم نکروفوروم و باکتریوئیدس ملانینوژنیکوس.

گوسفند: درمان بیماری‌های تنفسی (پنومونی گوسفند) ناشی از پاستورلا مولتوسیدا و مانهمیا همولیتیکا.

بز: درمان بیماری‌های تنفسی (پنومونی بز) ناشی از پاستورلا مولتوسیدا و مانهمیا همولیتیکا.

اسب: درمان عفونت‌های تنفسی ناشی از استرپتوکوکوس زئوپیدمیکوس.

جوجه: کنترل عفونت‌های کلی باسیلوسی و استافیلوکوکسی در جوجه‌های یک روزه.

سگ: درمان عفونت‌های مجاری ادراری همراه با اشرشیا کولی و پاستورلا میرابیلیس.

مقدار و روش مصرف

گاو: یک میلی‌گرم به ازای هر گیلوگرم وزن بدن معادل یک میلی‌لیتر محلول استریل آماده شده برای 50 کیلوگرم وزن بدن به روش داخل عضلانی. درمان باید با فواصل 24 ساعت به مدت 3 روز متوالی تکرار شود. درصورتی که پس از دو سه روز درمان، نتایج رضایت‌بخشی دیده نشد، در روزهای چهارم و پنجم نیز درمان را ادامه دهید.

اسب: 2 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به روش داخل عضلانی. هر 24 ساعت باید تزریق را تکرار کرد. پس از رفع علائم بیماری درمان را به مدت 48 ساعت دیگر ادامه دهید. اگر طی 4 تا 5 روز پاسخی مشاهده نشد، باید تشخیص بیماری را بازبینی نمایید.

گوسفند و بز: 1.1 تا 2.2 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به روش داخل عضلانی. درمان باید با فواصل 24 ساعت به مدت 3 روز متوالی تکرار شود. درصورتی که پس از دوسه روز درمان، نتایج رضایت‌بخشی دیده نشد و روزهای چهارم و پنجم نیز درمان را ادامه دهید.

جوجه: 0.08 تا 0.2 میلی‌گرم سفتیوفور برای هر جوجه به روش زیرجلدی.

سگ: 2 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل 0.5 میلی‌لیتر محلول استرذیل آماده شده برای هر 10 کیلوگرم وزن بدن به روش زیرجلدی. درمان باید با فواصل 24 ساعت و به مدت 5 تا 14 روز تکرار شود.

شیوه مصرف

با افزودن 80 میلی‌لیتر آب استریل در داخل ویال، محلول آماده تزریق تهیه می‌شود. بعد از اضافه کردن آب به خوبی تکان دهید تا محلول یکنواختی به‌دست آید.

عوارض جانبی سفتی پرین 4

ازجمله شایع‌ترین عوارض جانبی سفالوسپورین‌ها واکنش‌های ازدیاد حساسیت به دلیل شباهت بسیار زیاد ساختمانی این دارو با پنی‌سیلین‌ها می‌باشد که معمولاً بروز حساسیت نسبت به یکی از آنها، بروز حساسیت نسبت به دیگری را نیز به‌همراه دارد. از دیگر عوارض جانبی آن احتمال ضایعات و سمیت کلیوی می‌باشد که استفاده از مقادیر زیاد و طولانی مدت‌دار و شایع‌تر می‌باشد.

استفاده از سفتیوفور با آمینوگلیکوزیدها ممکن است اثر سمیت کلیوی آمینوگلیکوزیدها را تشدید کند. مصرف همزمان سفتیوفور با فروزماید ممکن است اثر نفروتوکسیسیتی سفتیوفور را تشدید کند.

موارد منع مصرف

استفاده از دارو در دام‌هایی که نسبت به سفالوسپورین‌ها به‌ویژه سفتیوفور حساسیت دارند ممنوع می‌باشد.

دوره پرهیز از مصرف

گوشت گاو: 8 ساعت.

شیر: ندارد.

شرایط نگهداری

داروی اولیه (آمده نشده) باید در دمای 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود. داروی آماده شده را در دمای 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد (یخچال) تا مدت 5 روز و یا در دمای 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد (دمای اتاق) حداکثر تا 12 ساعت نگهداری نمایید.

محلول آماده شده استریل به‌صورت یخ‌زده تا 8 هفته قابل نگهداری است. محلول یخ‌زده را ابتدا زیر شیر آب گرم بگیرید تا یخ آن ذوب شود و محلول شفافی به دست آید سپس طبق دستور آن را مصرف نمایید. لازم به ذکر است که دارو را بیش از یک‌بار از حالت منجمد خارج نکنید.

بسته بندی

این دارو به‌صورت پودر در وایل 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.