تومور لیپوم Lipomas در طوطی‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لیپوم (Lipomas) تومورهای خوش‌خیم چربی می‌باشند. که معمولاً در مرغ عشق وبرخی از طوطی‌های آمازون، طوطی‌های سینه صورتی یا رنگی (galahs) و کاکل‌دار گوگردی و کاکاتوس (cockatoos) قابل مشاهد است. اغلب در زیر پوست ودر جناغ سینه (سینه یا برجستگی استخوان سینه) و یا در شکم و بافت شکمی در صورت بروز عارضه یافت می‌شوند، اما لیپوم می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن پرندگان نیز علام خود را بروز دهد.

لیپوم در نگاه ظاهری به عنوان یک توده کاملاً نرم به نظر می‌رسد، شکلیتی رنگ پریده و نه چندان بزرگ متمایل به زرد رنگ دارد، گاهی اوقات (لوبوله) شکل هستند (برجستگی‌های ریز متراکم یا نیمه گلوله) وبه صورت تکی یا چندتایی در زیر پوست خود را نمایان می‌کنند. لپیوم غالباً علائم “توده” مانندی دارد و بیشتر نگهدارندگان آن را نوعی اضافی چربی در پرنده می‌نامند. اینگونه تومورها می‌توانند در برخی موارد به بزرگترین حد خود نیز برسند که باعث تداخل در راه رفتن و اختلال در پرواز پرندگان و ناراحتی‌های واکنشی می‌گردد. تشکیل توده لیپوم (lipomas) با سوء تغذیه، چاقی، کم‌کاری تیروئید و عوامل ژنتیکی ارتباط نزدیکی دارد.

«تشکیل lipomas در بدن پرندگان با سوء تغذیه، چاقی، کم‌کاری تیروئید و عوامل ژنتیکی در ارتباط است.»

liposarcomas بدخیم نادر است و از علائم مشخصه‌اش توده‌های سفت می‌باشد.

بیشتر بدانیم:
بیماری مگاباکتریوز در طوطی‌ها
مدفوع خواری در عروس هلندی و طوطی
شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

آیا درمانی برای لیپوم (lipomas) وجود دارد؟

در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان است. در بیشتر موارد لیپوم (lipomas) با تغذیه درمانی و یک برنامه غذایی رژیمی کم‌چرب قابل درمان است. اغلب، پرندگان بعلت عدم تغذیه صحیح و تحت تاثیر رژیم‌های غذایی غلط با دانه‌هایی که چربی بالایی دارند به لییپوم مستعد می‌شوند. نیاز است تغذیه با یک برنامه ویژه و به صورت آرام آرام در فاصله زمانی معین متعادل گردد، استفاده از رژیم غذایی کم‌چربی مانند (پلت + میوه‌ها و سبزیجات) در کاهش یا وبرطرف نمودن لیپوم lipomas موثر است. مکمل ید یکی دیگر از موارد در این امر است مکمل ید باعث تحریک غده تیروئید می‌شود فعالیت غدد تیروئید افزایش سوخت وساز بدن را بالا برده وبه حذف بافت‌های چربی کمک می‌کند. نیاز است پرندگانی که به لیپوم دچار می‌شوند روزی دوبار در محیطی امن پرواز یا ورزش کنند کاهش وزن و تثبیت وزنی مناسب کمک شایانی به بهبود سریع پرنده می‌نماید.

اگر غده چربی بیش از حد رشد نموده وبزرگ است و پرنده را با مشکلات عدیده دچار ساخته است نیاز است در اولین فرصت ممکن توسط دامپزشک مربوطه تحت عمل جراحی قرارگردد.

liposarcomas بدخیم با جراحی قابلیت برداشت دارند اما این را نیز یاد آور شویم که در صورت جراحی این پتانسیل را دارند که بعد از جراحی گسترش یابند ویا تبدیل به متاستاز گردند.

منبع: سایت 6019